שתף קטע נבחר

שיחרור קל

חוברת מיוחדת של היחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, מרכזת את כל מה שצריך לדעת לקראת השחרור מצה"ל. השבועון "במחנה" בחר מתוכה את ה"שאלות-תשובות" הנפוצות ביותר מתוכה:



מי זכאי להטבות על פי חוק קליטת חיילים משוחררים?

על פי חוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד – 1994, חייל משוחרר הוא כל מי שהשלים לפחות 12 חודשי שירות חובה (או פחות מכך, אם שוחרר מטעמי בריאות, מ- 1 בינואר 1994, בצה"ל, במשמר הגבול או במשטרת ישראל.
אם אתם עומדים בקריטריונים הנ"ל, אתם זכאים למענק שחרור, פיקדון אישי ולעזרת הקרן לסיוע נוסף.

מהו מענק שחרור?

מענק השחרור הוא סכום המועבר לחשבונכם בבנק, בתוך 20 עד 50 יום ממועד סיום שירות החובה. מענק השחרור מחושב לכל חודש זכאות והוא עומד על סך 118 שקל (מעודכן על פי מדד אפריל 2002).

מהו הפיקדון האישי?

זהו מענק הניתן למימוש מהיום ה- 30 לשחרור. גובה הפיקדון נקבע על פי מספר חודשי הזכאות (חיילים עד 32 חודשים, חיילות – עד 21 חודשים) כפול 455 שקל לחודש. כספי הפיקדון ייזקפו לזכותכם בקרן ויהיה ניתן לממשם בכל אחד מסניפי הבנקים בארץ, חודש מיום השחרור בבקו"ם.

לאילו מטרות ניתן לממש את כספי הפיקדון?

לימודים: השלמת השכלה תיכונית, לימודים קדם-אקדמיים, לימודים אקדמיים ולימודים בישיבה על-תיכונית, במוסדות המוכרים לצורך זה על ידי שר הדתות או שר החינוך.
הכשרה מקצועית: כל קורס מקצועי, בכל תחום שהוא, ובלבד שמוסד הלימודים שאליו נרשם המשתחרר והקורס שבו בחר ללמוד הוכרו על ידי משרד העבודה והרווחה.
דיור: רכישת דירת מגורים (שכירת דירה אינה מאפשרת משיכת כספי פיקדון).
הקמת עסק: הקמת עסק חדש לצורכי פרנסה או הצטרפות לעסק קיים.
נישואים: מי שנישא מ- 1 בינואר 2002 זכאי לממש את כספי הפיקדון לאחר הצגת נישואים.
בתוך חמש שנים מיום השחרור תעמוד יתרת הסכום לרשותכם למשיכה במזומן. שימו לב, על פי החוק, אם לא תמשכו את יתרת כספי הפיקדון עד חלוף שבע שנים לשחרור, תבוטל זכאותכם ותימחק יתרת הפיקדון.

כיצד מממשים את כספי הפיקדון?

כדי לממש את כספי הפיקדון ללימודים ולהכשרה מקצועית יש לפנות לאחד מסניפי הבנקים בארץ עם תעודת זהות ולמלא טופס בקשה. טופס כזה מצוי בבנקים ובלשכות להכוונת חיילים משוחררים ברחבי הארץ. לטופס הבקשה יש לצרף אישור קבלה ללימודים במוסד מוכר בארץ, שובר תשלום או חשבונית. כדי לא להפסיד את סיוע דמי הפיקדון ללימודים כדאי לברר שהמוסד אכן מוכר על ידי משרד העבודה או החינוך לפני שמשלמים.

מהו מענק עבודה נדרשת?

על פי חוק הביטוח הלאומי, משולם מענק חד-פעמי לחיילים משוחררים משירות חובה שעבדו במשך שישה חודשים מלאים לפחות במקומות עבודה המוגדרים כ"עבודה נדרשת": עבודה בתחנות דלק, באתרי בנייה, בבתי מלון, באתרי גידול חקלאיים ובבתי אריזה – חוץ מעבודות פקידות בתחומים האלה.
עבודה במפעלי תעשייה ובבתי מלאכה לא תיחשב עוד כעבודה נדרשת לחיילים שהשתחררו אחרי 1 ביולי 2001. חיילים שהשתחררו לפני תאריך זה, תוסיף העבודה להיחשב לגביהם כעבודה נדרשת. סכום המענק מעודכן לחודש יוני 2002 – 7,687 שקלים.
כדי לקבל מענק עבודה נדרשת עליכם לעמוד בשני תנאים:
מינימום ימי עבודה – אם עבדתם בעבודה נדרשת שישה חודשים מלאים לפחות, רצופים או לא רצופים, אצל מעביד אחד או יותר, בתוך 24 חודשים מיום שהשתחררתם משירות החובה. העבודה צריכה להיות במשרה מלאה, על פי הנהוג במקום העבודה, במשך שישה חודשים מלאים לפחות, שבהם עבדתם לפחות 140 ימי עבודה. סך של 140 ימי עבודה בפחות משישה חודשים מלאים, לא יזכה אתכם במענק.
זכאות לדמי אבטלה – תקבלו מענק עבודה נדרשת, אם בעת תחילת העבודה בעבודה נדרשת ראשונה הייתם זכאים לדמי אבטלה. בשנה הראשונה לשחרור אתם זכאים לדמי אבטלה. לאחר מכן, זכאי רק מי שעבר כשכיר פרק זמן כנדרש בחוק. לכן, כדאי שתתחילו לעבוד בפעם הראשונה בעבודה נדרשת בשנה הראשונה לשחרורכם.

האם חובה להיות מבוטח בביטוח לאומי או בקופת חולים?

כל תושב ישראל בן 18 ומעלה מבוטח בביטוח הלאומי וחייב לשלם דמי ביטוח לאומי. בדומה לביטוח לאומי, גם ביטוח בריאות הינו חובה. על פי חוק בריאות ממלכתי, חייבות קופות החולים לספק לתושבים, ללא כל תנאי, "סל שירותי בריאות" – מגוון שירותים רפואיים חיוניים. הקופות רשאיות להציע "ביטוח משלים" – שירותים רפואיים שאינם כלולים בסל הבסיסי.
לאחר השחרור מצה"ל אתם חוזרים להיות חברים בקופת החולים שאליה השתייכתם לפני הגיוס. כל שעליכם לעשות הוא לפנות לסניף קופת החולים לשם קבלת כרטיס חבר.
אם אתם מעונינים לעבור קופה, עליכם לפנות במהלך השירות הסדיר או לאחריו לסניף הדואר, להביא אתכם תעודת זהות, ולמלא שם טופס מעבר.

איך משלמים דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות?

אם אחרי שחרורכם אתם עובדים כשכירים, ינוכו משכרכם דמי הביטוח. אם אתם עצמאים או שאינכם עובדים כלל (וגם לא רשומים כמובטלים), עליכם להירשם בביטוח הלאומי בסניף הקרוב לביתכם ולשלם בעצמכם את דמי הביטוח. גם אם אתם לומדים במוסד להשכלה גבוהה, עליכם לשלם את דמי הביטוח בעצמכם. פנקסים לתשלום יישלחו אליכם פעם בשנה.
חובת תשלום דמי הביטוח חלה גם בזמן שהות בחו"ל. אז אם אתם מתכננים חופשה, פנו קודם לסניף הביטוח הלאומי והסדירו את הביטוח לזמן שהותכם בחו"ל.

מתי ניתן לזמן משוחרר לשירות מילואים?

ככלל, המרווח הנדרש ממועד תום השירות הסדיר לזימון לשירות דו-יומי ומעלה הוא שנה. יחד עם זאת, ניתן לזמן חייל משוחרר לשירות מילואים חד-יומי ולשירות שנתי רק לאחר 180 יום ממועד השחרור בבקו"ם, לצורך אימונים ותרגילים בלבד. משך שירות כזה יהיה עד 10 ימים לחייל חוגר במילואים, ועד 12 יום לקצין במילואים. סטודנט במכינה קדם-אקדמית יזומן לא יותר מ- 12 ימים רצופים ואילו סטודנט במוסד להשכלה גבוהה יזומן לשירות מילואים עד 21 ימים רצופים במהלך השנה האקדמית.

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים