שתף קטע נבחר

כלב האמסטף של המשפחה הרג את אביבית בת ה-4

שבועיים אחרי שהגיע למשפחה בדרום ת"א, תקף כלב אמסטף את אביבית הקטנה לעיני אמה בסלון. הווטרינר העירוני לקח אותו להסגר ונראה שיומת. לאחרונה הכריזה עיריית ת"א "מלחמה" על בעלי הכלבים המסוכנים הלא קשורים. שר החקלאות תומך עתה בהצעת חוק לאסור החזקת כלבי תקיפה מסוכנים. מסתבר שחוק לא שונה בהרבה כבר אושר, רק ששכחו להגדיר על אילו סוגי כלבים הוא חל

"הצילו, הילדה שלי מתה", זעקה אמש (יום ה') תושבת שכונת כפר-שלם בדרום תל-אביב. בתה אביבית גנון בת ה-4 הותקפה לנגד עיניה בידי כלב האמסטף של המשפחה. האם ההמומה הזעיקה את מגן-דוד אדום, אך לרופא שהגיע לדירה לא נותר אלא לקבוע את מותה של הילדה הקטנה.  

 

סגן מפקד מרחב יפתח, סגן-ניצב יהודה עטר, ניסה לתאר את גודל הזוועה: "בני-המשפחה תפסו את הכלב וחילצו את הילדה משיניו". נדב, הפרמדיק שטיפל בילדה, סיפר ל-ynet כי היא נפגעה בראשה ובצווארה, ואבי העורקים שלה נקרע. הכלב לא חדל מלאיים גם על החובשים, בעודם מנסים לבצע בה החייאה.   


כלב האמסטף נשך ילדה
האמסטף המשפחתי. צילום: תומריקו

 

שלמה חבאייני (41), תושב השכונה, סיפר: "הייתי ברחבה שבין הבניינים עם שלושה חברים נוספים. לפתע קראה אישה מקומה 3 לעזרה. עלינו לדירה שלה, שם ראינו את הדלת פתוחה וכל הבית מוצף בדם. דרך מסדרון צר עברנו לחדר השינה, ושם ראינו ילדה קטנה שוכבת על הרצפה בתוך שלולית של דם. הגרון שלה היה בחוץ. הפכנו אותה וניגבנו לה את הפנים. אולי יש עוד תקווה? אולי אפשר להציל אותה? בינתיים, הכלב ברח לחדר אחר והסתתר תחת מיטה. שוטר שהגיע שאל איפה הוא. עד שהאמבולנס בא, הילדה לא הייתה עוד בין החיים". 

 

"בהתחלה חשבנו שמדובר בריב משפחתי", סיפר אורן כהן (25), ששמע היטב את קולות הזעקה של האם. "אבל אז אחת השכנות צעקה, 'הכלב נתן לה ביס בגרון'. מיהרנו לעלות לדירה. מישהו תפס את הילדה וחש שעוד יש לה דופק. הוא עשה ככל שאפשר, אבל זה לא הרבה. אתה רואה ילדה מפרפרת מול העיניים שלך והאמא צועקת זעקות מחרידות. עכשיו כל האמהות כאן פוחדות על הילדים שלהם, כולם בהיסטריה". בעקבות האירוע הטראגי הגיע הווטרינר העירוני של תל-אביב לדירה ולקח את הכלב להסגר. ככל הנראה, הוא יומת.

 

יש חוק, היישום מתעכב

 

יו"ר הקואליציה, ח"כ גדעון סער, הניח לאחרונה הצעת חוק שתאסור על החזקת כלבי תקיפה מסוכנים. סער שוחח אמש עם שר החקלאות ישראל כץ, וזה הביע את תמיכתו בחוק. אולם בעיריית תל-אביב מזכירים תיקון לחוק בנושא שכבר אושר בכנסת לפני שנה וחצי, וטוענים שיישומו מתעכב בשל הצורך בגיבושו במשרד החקלאות, ולאור העובדה שרשימת הכלבים המסוכנים לא פורטה משום מה בחוק.

 

בעיריית תל-אביב אף מזכירים חוק עזר עירוני שעבר בשעתו ברמת-השרון נגד החזקת כלבי רוטווילר, אולם בג"ץ פסל אותו בטענה שהדבר אינו בסמכותה של מועצה מקומית.      

 

רק לפני כשלושה שבועות הותקף ילד בן 8 על ידי כלב אמסטף בשעה ששיחק במתנ"ס בשכונת רמת ישראל בתל-אביב. הוא ננשך ונפגע בכל חלקי גופו, ונותח במשך שעות ארוכות, בניסיון לשקם את עצב הפנים. בעקבות אותו אירוע, קראה עיריית תל-אביב להחמיר בענישת בעלי-כלבים מסוכנים, שתוקפים עוברים ושבים. מאז גדל מספר הקנסות שחולקו לבעלי כלבים ללא רצועה, והפקחים העירוניים כבר תפסו 10 כלבי אמסטף משוטטים.

 

ד"ר צבי גלין, הווטרינר העירוני, אמר אז: "אנחנו מתכוונים לשנות את המדיניות העירונית. נדאג שכלבי אמסטף שלא קשורים, שמאחוריהם יש בעלים לא אחראיים - לא יהיו בתל אביב. בלי שום פשרות ובלי שום סליחות". הוא הוסיף: "אחרי שבחנו את מה שקרה בשנה האחרונה - מספר מקרים בכל הארץ של תקיפות של כלבי אמסטף וניתחנו אותם, הגענו למסקנה שהכלב הזה הוא כלב לא צפוי בהתנהגות שלו. כוח הלסתות שלו הוא עצום והתנהגות לא אחראית של אזרחים שמחזיקים אותו מחייבת אותנו כרשות למנוע מהם להחזיק את הכלב".   

 

חבר ללהקה או טרף

 

דורון נרי, וטרינר העובד בארגונים "אס-או-אס" ו"תנו לחיות לחיות", אמר כי ישנן שתי סיבות שיכולות להסביר את התקיפה: "הכלב רואה בילד חבר ללהקה, ויכול להיות שחש תחרות ופגיעה במעמדו. בלהקה יש לכל כלב מעמד, יש מי שהוא דומיננטי ממך או שווה מעמד אליך. סיבה שנייה אפשרית: לפעמים הכלב רואה את הילד בטעות כטרף, מתוך אותו אינסטינקט שגורם לו לרדוף אחרי חתולים".

 

"לעויינות של כלב יש בדרך כלל סימנים מקדמים", אומר נרי. "הם בדרך כלל מגרגרים, מגלים עויינות ואינם מאפשרים להתקרב אליהם או לגעת בהם באזורים מסויימים. אמסטף הוא לרוב כלב מאוד סימפטי לאנשים ופחות סימפטי לכלבים אחרים, בעיקר בין זכרים".

 

האמסטף הוא גזע חדש יחסית, מ-1936, והוא קרוב-רחוק של הפיטבול. לדברי הווטרינר נרי, זהו כלב בעל אופי אגרסיבי ביותר, בעיקר עם כלבים זכרים אחרים, אך אין כל איסור או הגבלה על החזקתו. סירוס, אומר נרי, יכול לסייע למיתון האופי האגרסיבי שלו. "כל כלב יכול להשתגע, אבל כשאמסטף משתגע הוא יכול לגרום נזק רב. יש לו מלתעות חזקות מאוד, ואסור להשאירו לבד בבית עם ילדים קטנים". 


פורסם לראשונה 17/06/2004 19:27

 

בהכנת הידיעה השתתף אילן מרסיאנו
לפנייה לכתב/ת
צילום רפרודוקציה
אביבית גנון
צילום רפרודוקציה
צילום: מוטי קמחי
ההורים, אמש
צילום: מוטי קמחי
צילום: תומריקו
גופת הילדה הקטנה מוצאת מן הדירה
צילום: תומריקו
צילום: תומריקו
זעקות מהקומה השלישית. בית המשפחה
צילום: תומריקו
מומלצים