שתף קטע נבחר

למה אנחנו כל-כך נהנים להתגרד?

הגירוי בעור משגע, וברור שרק דבר אחד ירגיע אתכם: להתגרד. למה בעצם נוצר הגירוי, ומדוע הגירוד שבא אחריו גורם לתחושה נעימה עד כדי התמכרות? הדוקטור ממהר להסביר

כמו שלל התופעות שסקרנו כאן במדור, גם התופעה הבאה היא חלק בלתי נפרד משגרת החיים שלנו. הגירויים המדגדגים יכולים לשגע פילים, אבל גירוד עז במקום, מרגיע אותנו, אפילו מעניק תחושת כיף עד כאב וזוב דם. ביקשתם לדעת למה זה קורה ואיך זה שאנחנו נהנים לפצוע את עצמנו כל כך? והנה התשובות.

 

ראשית, קצת פתופיזיולוגיה – מילה בז'רגון הרפואי המסבירה את תהליך התחלואה הגופנית. גירוי בעור, הקרוי בשפה הרפואית גם פרוריטוס, נגרם במרבית הפעמים בשל החומר היסטמין. המדובר במולקולה שמשתחררת מתאים הקרויים תאי מאסט שעל העור.

 

ההיסטמין שמשתחרר בתאי העור, לרוב בחשיפה לחומר הגורם לאלרגיה (אלרגן), גורם לכמה פעולות. הוא מביא להרחבת כלי דם, מה שמביא לאדמומיות שעל העור; בנוסף, ההיסטמין גורם לדליפה של נוזל ובו מרכיבים של מערכת החיסון, מה שיוצר תפיחה בעור; ההיסטמין יוצר גם גירוי של סיבי עצב תחושתיים על ידי קשירה לקולטנים מיוחדים בקצות העצבים שבעור. 

 

ההיסטמין משתחרר גם בתגובה לעקיצת חרקים, וגורם לתגובת אלרגיה מקומית שבה מקום העקיצה תופח, מאדים ומגרד. תחושת הגירוי בעור יכולה להתרחש גם בשל טפילים שונים, כמו במחלת הסקביאס הנגרמת על ידי קרדית. מדענים מאמינים כי הגירוד הוא פעולה רפלקסיבית של הגוף, הקיימת גם אצל חיות, ונועדה לסלק את הטפיל. 

 

מחלות ובעיות נוספות הגורמות לגירוי בעור כוללות את מחלת הפסוריאזיס (ספחת), כוויות, יובש בעור, סוכרת, מחלת הודג'קין, צהבת, מחלות בלוטת התריס ועוד.  

 

מדוע אם כן הגירוד מרגיע, ממכר ואף גורם לתחושת הנאה? הסברה כיום היא שהגירוד מגרה את קצוות העצב באיזור הפצע. גירוי עצבי זה גורם לשחרור של אנדורפינים – חומרים כימיים המצויים באופן טבעי במוח, מסייעים לשיכוך כאב ולשיפור מצב הרוח. 

 

האנדורפינים המשתחררים מהאיזור בו אנו מתגרדים, חוסמים את תחושת הכאב והגרד, ואף גורמים למעין "התמכרות": הגירוד ההתחלתי עובר לגירוד מאסיבי יותר אותו כמעט לא ניתן להפסיק, עד שהגירוד העז פוצע עוד יותר את העור וגורם לתחושת כאב. 

 

זוהי דוגמא לחרב הפיפיות שבגופנו. הגירוד שאמור להביא לתחושת הקלה, גורם לנו לנזק גדול יותר לעור, לפציעה וגם לסכנת זיהום מקומי. הפתרון הוא לא להתחיל כלל בגירוד ולהיעזר במשחות מקומיות או תרופות אנטי-היסטמיניות, הפותרות בדרך כלל את הבעיה.

 


 

  • יש לכם שאלות על תופעות המתרחשות בגוף האדם? כתבו לנו. השאלות המעניינות יפורסמו במדורים הבאים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחושת הקלה - ונזק לעור
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים