שתף קטע נבחר

למה מסוכן לשלב אלכוהול עם תרופות?

האלכוהול והתרופות מתפרקים בגוף על ידי אותם אנזמים, והתחרות ביניהם פוגעת באיכות הטיפול התרופתי. לעתים, במקום להועיל, התרופה אף מזיקה לגוף. אתם שאלתם למה לא לערבב, והדוקטור משיב

כמעט כל אריזת תרופות כוללת אזהרת משתמש מפני צריכת אלכוהול בזמן השימוש בתרופה. גם אם הרופא או הרוקח לא הסביר זאת מפורשות, הרי ששילוב תרופה עם אלכוהול עלול לפגום ביעילות התרופה, ובמקרים חמורים יותר גם להביא לתופעות לוואי קטלניות. מדוע השילוב בין שתיה חריפה לתרופה מסוכן כל כך? הנה הדוקטור מביא את כל הפרטים.

 

במסעה בגוף, עוברת התרופה ממערכת העיכול אל זרם הדם, ומשם אל הכבד, הוא ה"מעבדה" של הגוף. בכבד מעבדים אנזימים את התרופה, משגרים אותה לאתרים הנחוצים בגוף ומפנים את השיירים. אלכוהול פועל באופן דומה - עובר דרך זרם הדם אל הכבד, מעובד על ידי האנזימים ומשוגר לאתרים שונים, בעיקר אל מערכת העצבים, שם הוא גורם להשפעותיו המוכרות.

 

יוצא מכך שאלכוהול "מתחרה" עם התרופה על קישור לאנזימי הכבד שאחראים על העיבוד הכימי. התוצאה היא פגיעה בזמינות של התרופה לגוף ועיכוב בפעולתה. בשל כך, גם כוסית קטנה של שתיה חריפה עלולה לעכב את פעילות התרופה. 


האלכוהול פוגע בזמינות התרופה לגוף ובהשפעתה (צילום: ויז'ואל/פוטוס) 

 

האנזימים בכבד, שאחראים על פירוק התרופה, "נתפסים" על ידי האלכוהול. כך, התרופה נותרת זמן רב יותר בגוף, זמינותה עולה, והיא גורמת לתופעות לוואי

 מזיקות. בנוסף, שתיית אלכוהול כרונית פוגמת באנזימי הכבד כך שהם אינם

 מעבדים כראוי את התרופה, והשפעתה הולכת ופוחתת.

 

האינטראקציה בין האלכוהול לאנזימי הכבד עלולה לא רק לעכב את משך פעולתה של התרופה, אלא גם לגרום לפירוק התרופה לחומרים רעילים וקטלניים. האלכוהול עלול גם להעצים את השפעתן של תרופות להרגעה, שינה והרדמה.

 

דוגמאות לתגובות מוכרות בין אלכוהול לתרופות שכיחות 

אנטיביוטיקה: חלק מהתרופות האנטיביוטיות עלולות לגרום לבחילות, הקאות, כאבי ראש ולעתים גם לפרכוסים. האלכוהול עשוי גם להפחית את השפעת התרופות האנטיביוטיות ובכך לגרום להתפתחות חיידקים עמידים ולהארכת משך המחלה הזיהומית.

 

נוגדי קרישה: התרופה קומדין משמשת למניעת יצירת קרישי דם. אלא ששתיית אלכוהול מגבירה את זמינות הקומדין כך שהשפעתו מתעצמת ועלולה לגרום לדימומים מסכני חיים. מנגד, שתיית אלכוהול כרונית מעכבת את זמינות הקומדין ומפחיתה את השפעתו, מה שעלול לגרום ליצירת קרישי דם קטלניים.

 

נוגדי דיכאון: שתיית אלכוהול ותחושת דיכאון הולכים לעתים קרובות שלובי יד, והתוצאה עלולה להיות קשה. האלכוהול מגביר את ההשפעה המרדימה של נוגדי דיכאון מסוג טריציקליים, מה שעלול לפגום בשיקול הדעת ובעירנות. בתוך כך, צריכה ממושכת של אלכוהול עלולה להפחית את יעילותם של נוגדי דיכאון

 ממשפחות אחרות. שילוב מסוכן במיוחד הוא של תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת MAO יחד עם יין או בירה. שילוב שכזה גורם לעליה ניכרת בלחץ הדם, וגם כוסית אלכוהול יחידה עלולה לגרום לשילוב זה.

 

והרשימה עוד ארוכה: כך למשל, שילוב של אלכוהול עם תרופות לסוכרת עלול להעלות או להוריד את רמת הסוכר בדם לערכים קיצוניים, גבוהים ונמוכים. תרופות ממשפחת האנטיהיסטמינים לטיפול באלרגיה מגבירות את ההשפעה המרדימה שלהן לצד אלכוהול. אספירין עלול לגרום לדימום מהקיבה עם יבוא במגע עם אלכוהול, יעילותן של תרופות פסיכיאטריות תיפגע, תרופות נוגדות פרכוסים דווקא יגבירו את הפרכוס, תרופות לטיפול במחלות לב יגרמו לתופעות לוואי של יתר לחץ דם ועילפון - כל זה כאמור בשילוב עם אלכוהול.

 

למי שלא הפנים עד כאן, המסקנה ברורה: אל תקחו סיכון. הימנעו משתיית אלכוהול בשילוב עם תרופות.

 


 

עוד שאלות? אנחנו כאן, מחכים לכם. כתבו לנו, ונשיב על המעניינות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
זהירות: לא לנטול לצד אלכוהול
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים