שתף קטע נבחר

מוסלמים מזהירים: אלכוהול ברוטב אלף האיים

אחד מפוסקי ההלכה הסונים החשובים התיר לשתות משקאות אנרגיה, המכילים אחוז זניח של אלכוהול. הפסיקה עוררה עליו ביקורת קשה ורבים שאלו: "אם נתיר לשתות אלכוהול בשיעור זניח, איפה יהיה הקו האדום?" סוגיית האלכוהול קיבלה ביטוי גם בישראל, כאן מזהירים מפני שימוש ברוטב "אלף האיים" של חברה גדולה

"האם מותר לצרוך משקה אנרגיה המכיל שיעור זניח של אלכוהול?" שאלה פשוטה זו עוררה השבוע ויכוחים סוערים בקרב מוסלמים סונים בעקבות פסק הלכה שנוי במחלוקת. היחס לאלכוהול הוא אחד העניינים הרגישים באיסלאם, האוסר את צריכתו באופן מוחלט.

 

השייח' ד"ר יוסף אל-קרדאווי, שנחשב לאחד הפוסקים החשובים ביותר באיסלאם הסוני, קבע כי "אין מניעה לצרוך משקאות עם אחוז אלכוהול נמוך במיוחד". העיתון "אל-ערב", היוצא לאור בקטאר, דיווח ביום שלישי על הפסיקה והסוגיה פשטה בעולם המוסלמי כאש בשדה קוצים.

 

לפי פסק ההלכה של אל-קרדאווי, כפי שצוטט בידיעה, "אין מניעה לצרוך משקאות המכילים שיעור דל של אלכוהול אשר נוצר באופן טבעי בעת תהליך התסיסה... אין איסור לקיומו של חצי אחוז אלכוהול, שכן זהו שיעור נמוך מאד, ובמיוחד אם נוצר במהלך התסיסה הטבעית ולא באופן מלאכותי. לכן, אינני רואה פגם בצריכת המשקאות הללו".

 

באופן טבעי, פסיקה המתירה צריכה משקה המכיל אלכוהול ולו בשיעור אפסי, עוררה זעם וביקורת על אל-קרדאווי, הנחשב לסמכות ההלכתית המשפיעה ביותר על תנועת "האחים המוסלמים". "אנחנו והשייח' אל-קרדאווי, היינו יכולים לוותר על פסק ההלכה הזה", כתב עורך העיתון הקטארי "א-שרק", עבד אל-לטיף אל-מחמוד, במאמר המערכת העוסק בפסיקותיו האחרונות של אל-קרדאווי.

 

כותב המאמר, הנושא את הכותרת "פסיקות לגיטימיות או חומר לעיתונות?" קבע עוד כי "פסק ההלכה האחרון עורר בלבול בקרב האנשים. אין ספק כי פסקי ההלכה הללו פתחו את הדלת בפני מי שחושק במשקאות המכילים שיעור נמוך של אלכוהול. זאת, בתואנה כי כל עוד חכם הלכה בשיעור קומתו של אל-קרדאווי מתיר זאת, אז מדוע להם לא לשתות זאת?"

 

אל-מחמוד הוסיף וכתב: "אם נניח כי האלכוהול הנגרם מהתסיסה הטבעית אינו נובע מהסוכרים, הרי שתהליך התסיסה יימשך ולא יעצור בשיעור כזה או אחר של אלכוהול. לכן, אם שיעור יהיה 0.7% או 1%, איפה יהיה הקו האדום או האיסור?"

  

הפוסק מגיב: "למה להקשות על עצמנו?"

זו רק דוגמה אחת לביקורות רבות שהוטחו בפוסק מכל עבר. אל-קרדאווי לא נותר חייב ומיהר להגיב: "(ביקורות אלה) נובעות מאי הבנה של פסקי ההלכה". 

 

לדבריו, פסיקתו ביקשה להשיב על שאלה שהופנתה אליו לאחרונה בנוגע למשקאות אנרגיה הקיימים כיום בשוק. "משקאות האנרגיה הללו קיימים היום בשוק והאנשים מבקשים לדעת האם מותר לשתות אותם. לכן, כאשר נשאלתי בסוגיה מצאתי חובה לעצמי להבהיר את התמונה למוסלמים וזאת כדי שלא יקשו על עצמם מעבר למה שצריך".

 

אל-קרדאווי, יליד מצרים שהיגר לקטאר בעקבות הוצאת תנועת "האחים המוסלמים" אל מחוץ לחוק במולדתו, נחשב היום לאחד מגדולי הפוסקים. ממקום מושבו בדוחא הוא מנחה תוכנית טלוויזיה רבת השפעה בשם "השריעה והחיים" (ההלכה והחיים), בה הוא פוסק בענייני היום ברשת "אל-ג'זירה" הפופולארית.

 

פסק ההלכה החדש אינו הפעם הראשונה שבה עורר אל-קרדאווי ביקורת בעולם המוסלמי ומחוצה לו, לאחר שבין היתר התיר פיגועי התאבדות. אין להתפלא כי בכירים בממסד הדתי בקטאר יישרו עימו קו בעקבות הפסיקה. "אני מסכים עימו מבחינת התוכן והרצון להקל על האנשים", אמר דיקן הפקולטה ההלכה ומקורות הדת בקטאר, עבד אל-חמיד אל-אנסארי.

 

אולם אל-אנסארי ניצל את ההזדמנות כדי לעקוץ את אל-קרדאווי ולגנות את "תופעת פסקי ההלכה אשר החלו לשלוט בחברות המוסלמיות". לדבריו, "חכם ההלכה החל להתיר לעצמו לפסוק בכל דבר, מענייני רפואה ואסטרונומיה ועד לפוליטיקה. זאת, מבלי שהוא מכבד את מוסדות המדינה, שאמורים לשלוט מכוח החוק ולא מכוח פסק ההלכה". אמירה שיכולה גם היא להצית ויכוח לא פשוט.

 

זהירות: רוטב אלף האיים!

הוויכוח שהצית אל-קרדאווי יכול להיראות למתבונן מהצד כפלפול הלכתי ותו לא, אבל המצב הוא שונה, אפילו אצלנו במכולת ליד הבית. דוגמה טובה לכך ניתן היה למצוא בדיווח של אתר אינטרנט, המקורב לפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, המזהיר מפני שימוש ברוטב "אלף האיים" של חברה ישראלית מפורסמת. זאת בשל העובדה כי צרכן שקנה את הרוטב גילה כי הוא מכיל אלכוהול.

 

אתר "פלסטין 48" קרא לפני כחודש לקוראיו להיזהר מפני הרוטב, לאחר שמג'די חטיב מהכפר ברטעה שם לב במקרה לתכולת הרוטב ובחר להסב את תשומת ליבם לכך. "בימים האחרונים הצטרף מוצר נוסף לרשימת המוצרים האסורה על המוסלמים בשל העובדה כי הם מכילים אלכוהול. זאת, לאחר שחטיב גילה כי הרוטב מכיל אלכוהול ונמכר באופן טבעי וללא תשומת לב בחנויות ערביות ומוסלמיות", דיווח האתר.

  

"הוזמנתי לפני כמה ימים לארוחת ערב אצל חבר ומצאתי שם סלטים שפתחו לי את התיאבון. שאלתי אותו במה הוא השתמש בהכנת הסלט והוא סיפר לי על הרוטב ואמר שהוא נמכר בחנויות", סיפר חטיב לאתר. "כשחזרתי הביתה נכנסתי לסופרמרקט בכפר, ביקשתי את הרוטב ואכן מצאתי אותו על המדפים. כשהגעתי הביתה עם אשתי בדקתי כהרגלי את המרכיבים של הרוטב ונדהמתי לראות כי הוא מכיל אלכוהול באופן מוצהר, וזאת מבלי להסב את תשומת ליבם או להזהיר את האנשים".

 

חטיב ציין כי הוא פנה לבכיר במחלקת השיווק של החברה, וזה אמר לו כי החברה לא הוליכה שולל איש, אלא ציינה את המרכיבים על גבי העטיפה. עוד אמר לו הבכיר כי כל אחד יכול לבחור אם לעשות שימוש ברוטב כרצונו.

 

השאלה אם למוסלמי מותר לשתות משקה אנרגיה או לתבל את הסלט ברוטב "אלף האיים" נותרת בעינה והתשובה, כך מתברר, כלל אינה פשוטה.

  

נתקלתם בדיווח מעניין מהעולם הערבי? אתם מוזמנים לשתף אותנו באמצעות "המייל האדום"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים