שתף קטע נבחר

"ברק שוקל לקרוא לאולמרט להכריז על נבצרות"

יו"ר העבודה, אהוד ברק, יתייעץ היום עם חברי סיעתו ושרי המפלגה, והוא שוקל לקרוא לראש הממשלה, אהוד אולמרט, להכריז על נבצרות בעקבות עדותו של משה טלנסקי. גורמים במערכת הפוליטית: ראובן אדלר, לשעבר איש סודו של אריאל שרון, תיאם את המהלך בין ברק לשרה ציפי לבני. ברק בפורום סגור: "הישיבה ליד שולחן הממשלה הזאת קשה לי"

אחרי עדותו הדרמטית של משה (מוריס) טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים, עובר מרכז הכובד למערכת הפוליטית - ונראה כי שם מתחילים לקצוב את ימיו הפוליטיים של ראש הממשלה, אהוד אולמרט. שר הביטחון, אהוד ברק, שוקל לקרוא היום (ד') לאולמרט להתפטר או להכריז על נבצרות בעקבות העדות. כך דיווח ערוץ 1. גורמים במערכת הפוליטית טוענים שמאחרי המהלך הנוכחי של ברק עומד האסטרטג ראובן אדלר, המשמש כיועצו וגם כיועץ הסתרים של השרה ציפי לבני. המהלך הזה, כך טוענים אותם גורמים, מתואם בין השלושה.

 

ייתכן שברק יכנס מסיבת עיתונאים בכנסת בשעות הצהריים ויודיע שהוא חושב שראש הממשלה אינו יכול להמשיך לכהן בתפקידו.  

יועצו הקרוב של ברק הבהיר ל-ynet כי שר הביטחון "לא מתכוון להשאיר את המצב בערפל. ברק יכנס התייעצות, אולי התייעצות טלפונית עם חברי הסיעה ויאמר את דבריו. לא צריך ליצור דרמטיזציה יתרה. ברק לא הולך להתפטר. איך יחליט לנהוג, נשמע לאחר ההתייעצויות עם חברי סיעת העבודה ועם השרים".

 

בפורום סגור אמר ברק, כי "הישיבה ליד שולחן הממשלה הזאת קשה לי. לא הסתרתי בעבר את ההתלבטויות שלי. התלבטתי לפני פרסום דו"ח וינוגרד. אמרתי את דברי בהכרזה בשדות ים. לא הסתרתי את דעתי". 

 

האם לבני היתה בסוד העניינים?

גורמים במערכת הפוליטית טוענים שמאחורי המהלך הנוכחי של ברק עומד האסטרטג ראובן אדלר. אדלר, שכנו של ברק במגדלי אקירוב, מסייע לו מאז התפרק פורום החווה של שרון, שבו היה חבר ותיק. אותו אדלר, טוענים יודעי דבר, משמש כיועץ סתרים גם לממלאת מקום ראש הממשלה, ציפי לבני. המהלך האפשרי של ברק לקרוא לאולמרט לצאת לנבצרות, יועיל לברק וללבני. במקרה שכזה, היא תיכנס לתפקיד ראש הממשלה בפועל במקום אולמרט, והכנסת לא תתפזר ולא תלך לבחירות חדשות שאינן טובות לעבודה.

 

על-פי אותם גורמים פוליטיים, לבני וברק יוכלו להמשיך ולהוביל את ישראל בתקופה סבוכה מדינית וביטחונית, בלי לגרום לזעזועים עמוקים מהנדרש ובלי לגרור את המערכת הפוליטית לטריפת הקלפים. בסביבת ברק דוחים אמנם מכל וכל את הטענה שאדלר משמש כיועצו והוא מעורב במהלך זה. אולם, לדברי גורמים יודעי דבר, המהלך מתואם בין אדלר, ברק ולבני.

 

שר ותיק במפלגת העבודה מודה, כי הוא "חש אי נוחות רבה מהמצב". לדבריו, "הפרקליטות צריכה להסיר את העננה מעל ראש הממשלה כמה שיותר מהר". עם זאת, הוא סבור שמפלגתו צריכה להישאר בינתיים בממשלה, כי "העדות של טלנסקי לא שינתה בהרבה את מה שהיה ידוע". שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן אליעזר, קיים אף הוא התייעצויות פוליטיות בשאלה כיצד על המפלגה לנהוג.

 

רוב שרי העבודה אינם מדברים בשלב זה, וזה מעיד בעיקר על מבוכה. העבודה אינה מוכנה לבחירות חדשות. בכירים בעבודה מודים שהמצב בסקרים לא מעודד. גם פרישתו של ח"כ אפרים סנה לא הוסיפה להם נחת. 

 

ח"כ פינס: כהונת אולמרט מזיקה לישראל

שרי העבודה ששוחחו עם התקשורת עשו זאת בעילום שם, אולי מחשש לכסאם, אולם חברי הכנסת של המפלגה הרגישו חופשיים יותר להתבטא בנושא. ח"כ אופיר פינס אמר ל-ynet כי "העדות של טלנסקי מחרידה. נחשפה בה באופן אמין התנהלות מושחתת, ואני חושב שהמשך הכהונה של אולמרט בנסיבות שנוצרו מזיקה מאוד למדינת ישראל. מפלגת העבודה צריכה לסיים את השותפות עם אולמרט. מחיר ההמתנה לכתב אישום פורמלי יעלה ביוקר רב למדינה ולמפלגה".

 

ח"כ דני יתום אמר בשיחה עם ynet כי "הדברים שנאמרו על-ידי טלנסקי הם חמורים מאוד, ועל אף שעדיין לא היתה חקירה נגדית, אולמרט חייב לספק הסבר מיידי לציבור ולהפריך את הטענות. במידה והוא לא יכול לעשות זאת, עליו להשעות את עצמו לאלתר מתפקידו. הציבור איבד את האמון בו".

 

גם יתום סבור שעל מפלגת העבודה לפרוש מהממשלה. לדבריו, אם ראש הממשלה לא יפריך את הטענות נגדו, "העבודה לא יכולה לשמש יותר עלה התאנה שמכסה על ערוותו של אולמרט.

איננו יכולים לשמש יותר רשת הביטחון שמחזיקה אותו כראש ממשלה. אנחנו מצטיירים כמי שנותנים יד לשלטון מושחת, ולכן עלינו לעזוב מיד את הממשלה וללכת לבחירות אם אולמרט לא משעה את עצמו".

 

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי "אחרי יום העדות של טלנסקי, אין אדם הגון שיכול להמשיך לטמון את ראשו בחול ולהתעלם מהעובדה כי בראש ממשלת ישראל עומד אדם מושחת. אסור למפלגת העבודה להמשיך ולהכשיר את אולמרט כראש ממשלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוקל את צעדיו. אהוד ברק
צילום: גיל יוחנן
מתואמת עם ברק? לבני
צילום: חגי אהרון
מחשב את קיצו לאחור. אולמרט
צילום: איי אף פי
צילום: מיכאל קרמר
עומד מאחורי המהלך? אדלר
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים