שתף קטע נבחר

מג"ד במילואים: חיילים שלי פוטרו ב-SMS

בישיבה מיוחדת במצב המילואימניקים של ועדת חוץ וביטחון, הביע מפקד מערך מילואים בפיקוד צפון תסכול ממצוקת חייליו: "הקפיטליזם השתלט על כל חלקה טובה. המג"דים משמיטים את העובדה שהם מג"דים מהרזומה"

חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת קיימו הבוקר (יום ג') ישיבה מיוחדת ובה ציינו את יום ההוקרה למערך חיילי המילואים. מלבד חברי הוועדה, בדיון השתתפו גם ראש אגף כוח אדם בצה"ל, האלוף אבי זמיר וקצין מילואים ראשי, תת-אלוף שוקי בן ענת. הדיון הועבר בשידור חי ב-ynet.

 

בישיבה דנו המשתתפים בשורת סוגיות הקשורות לחיילי המילואים, בהן, הצגת עיקרי הסקר שנערך לאחרונה בקרב המילואימניקים, פיטורים מעבודות ודרכי ההתמודדות עם התופעה,

מצב יישום חוק המילואים והחלטות הממשלה בעניין ההטבות.

 

בדיון נכח גם מפקד מערך פיקוד צפון במילואים, אלוף-משנה בני ינאי, שסיפר על מצוקת חייליו: "אני הייתי מג"ד במלחמת לבנון השנייה וגם אצלי פיטרו חיילים ב-SMS. בסוף היום נאלצתי לקחת את החיילים שלי עם הצבעים על הפנים לחנות ממנה פיטרו אותם".

 

לדבריו, "היום הסיטואציה במדינת ישראל - רבותיי, המג"דים שלכם במילואים רובם מתלבשים בחניונים, משמיטים את העובדה שהם מג"דים מתוך הרזומה שלהם. אתם צריכים להכיר את העובדה הזו. המעסיק הכי גדול זה מדינת ישראל. באפן אנומלי, מי שמוכן לחרף נפשו לטובת המדינה הוא סקנד בסט בהעדפה של המדינה כמעסיק. אתם צריכים לשלם את מס הנכונות בסיפור כי לא ייתכן שמג"דים ומח"טים ולוחמים הם סקנד בסט מפני המדינה עצמה. זה פשוט אנומליה שהמוח מסרב לקלוט".

 

אל"מ ינאי המשיך והביע תסכול רב: "אנחנו מרגישים כמו צבא ישראלי בחברה אמריקנית. אני חושב שהקפיטליזם פה השתלט על כל חלקה טובה. אנחנו נמשיך לבוא ולעשות. יש לי חברים ששילמו במקום העבודה שלהם. להסתובב עם הדרגות ברחוב זה כבר לא גאווה. מי שצריך לקחת אחריות זו המדינה".

 

"צבא העם במילואים כמעט ולא קיים" 

במהלך הדיון התייחס האלוף זמיר לפער הקיים בין אלו המתגייסים פעם אחר פעם לשירות המילואים, לבין אלו שכלל לא לוקחים חלק במערך. "בחברה הישראלית, בין גילאי 40-21 יש חייבי גיוס, מעל מיליון אזרחים גברים. בפועל פחות מחצי מהם נמצאים בסד"כ המילואים,

ומתוכם רק 10 אחוזים עושים שירות מילואים משמעותי במהלך השנים".

 

הוא הוסיף: "הם מבטאים את הפער הגדול בחברה הישראלית בין אלה שעושים ואלה שלא עושים. למרות הסדקים, בשירות החובה עדין מתקיים צבא העם, בהיבטים רבים של צבא העם בשירות המילואים כמעט ולא מתקיימים מעבר למרכיב האישי וההתנדבותי".

 

ראש אכ"א הודה גם לחברי הוועדה, ואמר: "אני מאוד שמח ומוקיר את הוועדה והכנסת על הפלטפורמה של היום הזה. כמי שמלווה את מערך המילואים ב-20 השנה האחרונות, אין לי כל ספק שמערך המילואים נראה היום שונה ממה שהוא נראה לפני 10 ו-15 שנים. אני שמח מאוד על חוק המילואים שחוקק בכנסת. כפי שאמרנו גם אז, זה שהחוק עבר, זה לא אומר שאין עדיין סוגיות משמעותיות".

 

עלייה בשביעות הרצון של הלוחמים

בדיון הוצג סקר שנערך לאחרונה בקרב יותר מ-500 חיילי מילואים ו-212 מפקדים המשרתים ביחידות קרביות. בנוגע לשביעות הרצון מהשירות, מראים הממצאים כי מאז מלחמת לבנון השנייה ישנה עלייה יציבה בקרב הלוחמים. על השאלה "כשתקבל את צו המילואים הבא מה תעשה?", השיבו 85 אחוזים מהנשאלים: "אתייצב". מציגי הסקר ציינו כי זו התוצאה

הגבוהה ביותר מאז שנת 2000.

 

בנוסף, 28 אחוזים מהחיילים ו-37 אחוזים מהמפקדים סבורים כי התגייסותם למילואים פוגעת במצבם הכלכלי. 23 אחוזים מקרב אותם המפקדים טוענים כי נפגעו במקומות עבודתם. כמו כן, 55 אחוזים מהמילואימניקים חשים שהאווירה בארץ מעודדת השתמטות. בקרב המפקדים התחושה קשה הרבה יותר.

 

האלוף זמיר התייחס לממצאי הסקר והסביר כי "מציגים לנו תמרור שלמעסיקים יותר קשה עם שירות המילואים, כמו גם בני המשפחה ובנות הזוג. אם הסביבה הזו של המשרת לא תהיה תומכת וחזקה הקושי שלו יהיה רב. אנחנו לומדים את הדברים כדי לגבש את התוכנית השנתית שלנו".

 

הוא ציין גם כי 60 אחוזים מהמפקדים שהשתתפו בסקר הביעו חשש ללכידות בתוך יחידותיהם. "זה תמרור אדום גם לצבא פנימה וגם לפרלמנט", אמר ראש אכ"א, "זה נושא מדאיג וזו אמירה

אמיתית".

 

"המשפחה יוצאת למלחמה כשהאב לא נמצא"

לדיון הגיעה גם מיטל לב כמייצגת נשותיהם של המילואימניקים ודיברה על הצורך בחיזוק סביבתו של חייל המילואים, על מנת שיוכל למלא את תפקידו על הצד הטוב ביותר.

 

"יש לי שלושה ילדים קטנים בבית, ובעלי אמור לצאת למילואים בחודש הבא. המדינה צריכה לקחת אחריות על מה שקורה במשפחה בזמן שהאבא במילואים. המשפחה יוצאת למלחמה כשהאב לא נמצא - השגרה היומיומית נפגעת", סיפרה.

 

"אי אפשר לקחת את הילד לחוג, קשה להגיע לעבודה, צריך לחזור מוקדם יותר כדי להוציא את הילד מבית הספר - הדברים לא נלקחים בחשבון. אני חושבת שהנושא הזה והטיפול במשפחות, צריך שיהיה מערך תומך כדי שאיש המילואים יוכל לעשות את תפקידו בראש שקט".

  

מוקדם יותר דנה ועדת החינוך של הכנסת בהטבות לסטודנטים המשרתים במילואים. במהלך הדיון הודיע ראש אגף תכנון כוח אדם בצה"ל כי סטודנטים מילואימניקים שמתנדבים במסגרת פרויקט פר"ח יקבלו תוספת של 1,000 שקל למלגה, במהלך לימודיהם האקדמיים.

 

חברת הכנסת מירי רגב, דוברת צה"ל לשעבר, אמרה היום כי "יום מילואים הוא ביטוי לחולשת המערכות העוטפות את ציבור המשרתים במילואים. ניסיון החיים והזמן מלמד אותנו כי סקטור המבקש לעצמו 'יום מיוחד' כנראה שמאחור מסתתרת בעיה. מדוע מפקד פלוגה ומפקד גדוד מתבייש להסתובב במקום העבודה שלו עם מדי ב' מיוזעים? מדוע הוא בוחר להתלבש בחניון תת קרקעי לבל יראו אותו מעסיקיו שוב על מדים?".


פורסם לראשונה 24/05/2011 11:06

 

בהכנת הידיעה השתתף תומר ולמר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות ערוץ הכנסת
האלוף זמיר בדיון
צילום: באדיבות ערוץ הכנסת
מילואימניקים בשטח. ארכיון
צילום: AP
ח"כ רגב. "ביטוי לחולשה"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים