שתף קטע נבחר

מתחלפים: פוטין יתמודד לנשיאות, מדבדב לרה"מ

לאחר שנאלץ לוותר על כיסאו בשל מגבלות החוקה, מינה נשיא רוסיה בעבר את יד ימינו למחליף. מדבדב השלים את המעגל הפוליטי כשהצהיר על תמיכתו בפוטין לקראת הבחירות ב-2012

משחק הכיסאות, נוסח רוסיה. שלוש שנים וחצי לאחר שנאלץ לוותר על משרת הנשיא בשל מגבלות חוקתיות, שמנעו ממנו כהונה שלישית ברציפות, זכה היום (שבת) נשיא רוסיה בעבר וראש ממשלתה בהווה, ולדימיר פוטין, לרוח גבית חזקה בדרכו להשתלט שוב על לשכת הנשיא. 

 

דמיטרי מדבדב, נשיא רוסיה המכהן, סיים חודשים ארוכים של ספקולציות פוליטיות ומתח רב - מלאכותי, ככל הנראה - בינו לבין קודמו בתפקיד, כשהודיע על המלצתו לבחירתו של האחרון למועמד המפלגה לנשיאות ב-2012. כצפוי, קיבל פוטין את ההצעה והוסיף כי מדבדב עצמו יחליפו במשרד ראש הממשלה. בכך נתן תוקף כמעט רשמי לטענות רבות-השנים באשר לאחיזתו האיתנה בנשיאות רוסיה, ולהערכות כי מעולם לא ויתר באמת על שאיפתו לשליטה מתמשכת ברוסיה.

 

דמוקרטיה אמיתית ברוסיה? כתבות אחרונות ב-ynet:

 

עוד בערוץ החדשות :

 

מדבדב הכריז על כוונותיו בנאום בפני חברי מפלגת רוסיה המאוחדת, השולטת בזירה הפוליטית במדינה. הצעד מבטיח כמעט לחלוטין את בחירתו המחודשת של פוטין לתפקיד הנשיא, ולווה בתשואות סוערות מצד הנוכחים באולם.

 

פוטין ומדבדב צוללים יחדיו בוולגה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פוטין ומדבדב צוללים יחדיו בוולגה(צילום: AFP)

 

לפני כשלושה חודשים, שמר עדיין מדבדב על עמימות והצהיר בראיון לעיתון "פייננשל טיימס" כי כמו כל נשיא, גם הוא מעוניין בקדנציה נוספת, אך אינו רואה אפשרות שיתמודד מול פוטין. "אומר לכם דבר אחד: אני מאמין שכל מי שמחזיק בתפקיד הנשיא חייב לרצות להתמודד שוב. החלטה אם לעשות זאת בפועל או לא, היא החלטה שבמידה מסוימת איננה חלק ממשאלתו", אמר מדבדב. הוא גם הזהיר כי רוסיה זקוקה לתחרות פוליטית וכי בהיעדר תחרות כזו - "יסודות כלכלת השוק ברוסיה יתחילו להיעלם".

 

כהונתו של מדבדב, מאז עלה לשלטון ב-2008, התנהלה בצל האפשרות שפוטין יבחר להתמודד שוב לקרמלין כבר בתום קדנציה אחת. בהתאם לחוקה הרוסית, נאלץ פוטין לפרוש מתפקידו אחרי שתי כהונות ועבר לכהן כראש ממשלה. רבים ראו אז במינויו של מדבדב כאמצעי בו משתמש פוטין לשמור על כוחו עד שיוכל להתמודד שוב, והביקורת לא דעכה עם השנים. רק לאחרונה, הצהיר מנהיג ברית המועצות לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, כי "נשיא רוסיה,

דמיטרי מדבדב, נמצא תחת שליטתו הכוחנית של ראש הממשלה ולדימיר פוטין".

 

עם הזמן, התבדל מדבדב מפוטין בעיקר בכל הקשור למדיניות החוץ של רוסיה. הוא נחשב למרוכך יותר כלפי המערב ולא נקט בלשון הנחרצת והקשוחה שאיפיינה את ראש ממשלתו. פרשנים במוסקבה העריכו כי ההחלטה מי יתמודד לבחירות 2012 נמצאת בידי פוטין וכי מדבדב הוא החוליה החלשה בריקוד של השניים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסע הדיג המשותף של שני המנהיגים
צילום: EPA
מומלצים