שתף קטע נבחר

ועדת שמגר תגיש המלצות: סוף לעידן המתווכים?

הוועדה שמונתה כדי להסדיר כללים לעסקאות שבויים עתידיות תגיש מחר את מסקנותיה לשר הביטחון. בין היתר, היא תמליץ להטיל את ניהול המשא ומתן על גוף מיוחד. בניגוד לפרסומים, לא קבעה הוועדה תעריף לכל עסקה

ועדת שמגר, שהוקמה במטרה לגבש כללים למקרה של עסקת חילופי שבויים, תגיש הבוקר (יום ה') את המלצותיה לשר הביטחון, אהוד ברק. מסתמן כי בין היתר תקבע הוועדה שיש לבטל את מינוי השליחים המיוחדים ולהטיל את משימת התיווך על גוף מסודר.

 

הוועדה, בראשות נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, הוקמה לאחר ביקורת קשה שנשמעה על עסקאות חילופי שבויים שביצעה ישראל בעבר. ביניהן, העסקה בשנת 2004 בה הוחזרו גופותיהם של עדי אביטן, עומר סואעד ובני אברהם והאזרח אלחנן טננבאום תמורת 400 מחבלים פלסטינים ועוד 36 נוספים, בהם מוסטפא דיראני והשייח' עבד אל כרים עובייד. עסקה נוספת נחתמה בשנת 2008 בה הוחזרו גופות חיילי המילואים אלדד רגב ואהוד גולדווסר תמורת סמיר קונטאר, ארבעה אסירים נוספים ו-197 גופות של לוחמי חיזבאללה.

 

נועם וגלעד שליט. הכללים לא חלו על העסקה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
נועם וגלעד שליט. הכללים לא חלו על העסקה(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

 

עוד על חילופי שבויים:

 

נחיצותם של קביעת כללים ברורים התחדדה במהלך החודשים שקדמו לעסקת גלעד שליט ונקבע כי המלצותיה של הוועדה ישמשו ככללי עבודה במקרה של משא ומתן עתידי. אמש פורסם בערוץ הראשון כי אחת המסקנות העיקריות של הוועדה קובעת כי יש לבטל את הנוהג בו ממונה שליח מיוחד למשא ומתן, כפי שקרה בעסקת שליט בה טיפל תחילה חגי הדס ואחריו דוד מידן. הוועדה ממליצה כי יוקם גוף שינהל את המגעים, או לחילופין יטיל שר הביטחון את המשימה על אחד מגופי המודיעין.

 

מידן וברק. סוף לשליחים המיוחדים (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מידן וברק. סוף לשליחים המיוחדים(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

 

בכל העסקאות האחרונות הוגשו עתירות לבג"ץ נגד ביצוען, כשאת עיקר המאבק ניהלו משפחות שכולות שמחו על הכוונה לשחרר את רוצחי ילדיהן. חלק מהעותרים הביעו חשש כי המחבלים שיישלחו לחופשי יחזרו לבצע פיגועים ולרצוח ישראלים, ובהתייחס לכך נאמר בדו"ח כי "חובה לעשות מאמץ להביא לשחרור החטוף, אבל יחד עם זאת, חובה להגן על אזרחים שיכולים להיפגע משחרור מחבלים".

 

בדו"ח הוועדה הקפידו שלא להשתמש במונח "מחיר" בכל הקשור לחילופי השבויים והעדיפו את המילה "תמורה". כך או כך, על פי הפרסום לא קובעת הוועדה כי יש להחליף שבוי תמורת שבוי, כפי שנרמז בעבר. כאמור, הדו"ח יוגש מחר בבוקר לשר הביטחון. הוא יכלול גם חלק חסוי קטן על יכולת שיקום ההרתעה של ישראל בנושא החטיפות.

 

בעבר התבטא יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, כי הדו"ח צריך להתקבל כהחלטת ממשלה "ואין לעגנו בחקיקה מחייבת של הכנסת. הכנסת אינה צריכה להגביל את הממשלה מלפעול בתחום סמכותה. יש להשאיר לממשלה את שיקול הדעת ביחס לעסקאות עתידיות, ולאפשר לה לאמץ את הדו״ח כמסמך מנחה". 

פורסם לראשונה 05/01/2012 00:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שמגר. לא קבע מחיר
גולדווסר ז"ל
רגב ז"ל
צילום: רויטרס
שחרור אסירים בעסקת שליט. להתחשב גם באזרחים
צילום: EPA
מומלצים