שתף קטע נבחר

לחיים! אלכוהול ונוגדי דיכאון כן הולכים ביחד

קבלו מיתוס - כשנוטלים תרופות אנטי דיכאוניות אסור בתכלית האיסור לשתות אלכוהול. האמנם? בכללית ערכו בדיקת עומק בספרות הרפואית והמסקנה אחת - אלכוהול, במידה כמובן, לא קשור לפעולת נוגדי הדיכאון ולכן לא מפריע ביעילותו

התלך כוסית וודקה יד ביד עם תרופה נגד דיכאון? נוגדי דיכאון, בעיקר הדור החדש של התרופות, הביאו לשינוי דרמטי באיכות חייהם של אלו הסובלים מדיכאון. עד עתה הרופאים הפסיכיאטרים נוטים להזהיר את המטופלים: אלכוהול אסור לשימוש בתכלית האיסור, ועלול לפגום בתרופה ובחולה. אבל האם הדבר נכון?

 

לצורך פתרון הסוגיה, נקדים בכמה מילים על האלכוהול. כ-10% ממנו עובר פירוק ראשוני על ידי חומרים הקרויים אנזימים בקיבה, במעי ובכבד. הכבד, המעבדה של הגוף, הוא האתר העיקרי בו מתבצע ה"טיפול" בכבד בגוף. שני אנזימים עיקריים המשתתפים בתהליך הטיפול באלכוהול קרויים CYP2E1 ואלכוהול דהידרוגנאז (ADH)). זה האחרון הוא חומר רעיל הגורם לתופעות השליליות של האלכוהול בגופנו.

 

חברות התרופות מזהירות בעלון לצרכן מפני שימוש באלכוהול יחד עם נוגדי דיכאון. אבל מסתבר שלגבי מרבית נוגדי הדיכאון, לא קיימת אינטראקציה בין האלכוהול לתרופה. נטע פדר קרנגל, רוקחת קלינית של שרותי בריאות כללית, מסבירה כי היות שהתרופות והאלכוהול בכבד מתפרקים על ידי אנזימים שונים: נוגדי הדיכאון, ממשפחת ה- SSRI או ה-SNRI מתפרקים על ידי אנזים הקרוי CYP2D6 ואילו האנזים העיקרי המושפע מאלכוהול הוא כאמור CYP2E1. פדר קרנגל מסתמכת בקביעתה זו על עשרות מאמרים רפואיים שפורסמו בנושא בשנים האחרונות.

 

מצד שני, אלכוהול יחד עם מספר מצומצם של נוגדי דיכאון, כמו פלובוקסאמין, פארוקסטין, לוסטראל ומירו, הם בעלי השפעה מעט סדטיבית (מטשטשת), ולכן שילוב של השניים מגבירה את אפקט הישנוניות על הגוף.

 

באשר לשאר התרופות נוגדות הדיכאון, ממשפחות ה- SSRI וה- SNRI, חרף האזהרה בעלון לצרכן כי אין לשתות יינות או משקאות חריפים בתקופת הטיפול בתרופה, מטעמי זהירות כמובן, אין עדות לכך שהאלכוהול פוגם ביעילות התרופה או מסוכן יותר אצל המטופלים בהשוואה לאנשים שאינם מטופלים בנוגדי דיכאון.

 

"אכן, אין הוכחה לכך שכל נוגדי הדיכאון מסוכנים לשימוש יחד עם שתיית אלכוהול יותר מאשר אנשים שאינם מטופלים בנוגדי דיכאון", מסביר ד"ר הדר שלו, מומחה לפסיכיאטריה מהמרכז הרפואי סורוקה, "אבל אלכוהול משפיע על המוח, ויחד עם חלק מהתרופות נוגדות הדיכאון שעלולות לגרום לישנוניות או טשטוש, האלכוהול מסוכן ביותר, ועלול אף לגרום במקרים קיצוניים לאיבוד הכרה".

 

מה אם כן ההמלצה? לדברי ד"ר הדר שלו, יש להיוועץ בפסיכיאטר המומחה בכל מקרה לגופו. "אכן, אין איסור גורף לצרוך אלכוהול עם כל נוגדי הדיכאון", הוא מסביר, "אנחנו נוטים לאשר לשתות באופן מתון, בסופי שבוע, ככוסית אלכוהול. כל צריכה מעבר לכך של אלכוהול, צריכה לקבל ייעוץ של הרופא, על פי סוג התרופה נוגדת הדיכאון שכן כאמור יש תרופות הדורשות איסור מוחלט לצרוך אלכוהול במקביל לטיפול".






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דווקא כן עם נוגדי דיכאון. אלכוהול
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים