שתף קטע נבחר

הילד הסתבך בפלילים בחופש - מה עושים עכשיו?

כשבני הנוער שלכם משוטטים ושותים בחופש הגדול, הסיכוי שלהם להסתבך באירוע שאליו תגיע המשטרה עולה. מתי מוטלת אחריות פלילית על הילד, ומהן זכויותיו בחקירה? עו"ד מסביר

אחד ממאפייניי החופש הגדול הוא עלייה במעורבות קטינים בעבירות פליליות. אנו נתקלים במקרים רבים של קטינים חסרי עבר פלילי, אשר נמצאים במסגרות לימודיות במהלך השנה ואינם מעורבים כלל בעבירות, שמוצאים עצמם דווקא בחופש הגדול נתפסים במעשים שלדעתם הם מעשי קונדס אך בעיני החוק - עבירות פליליות לכל דבר.

 

שורדים את החופש הגדול:

 

כדי להתכונן למצבים כאלה ולדעת מה האפשרויות העומדות בפניכם, כהורים, ריכזנו כמה עובדות שכדאי לדעת ולקחת בחשבון.

 

מהו גיל אחריות פלילית?

גיל אחריות פלילית נחשב למעלה מגיל 12, והחל מנקודת הזמן הזו ניתן לפתוח תיק פלילי, לחקור, לעכב (ולעתים לעצור) ולהעמיד לדין בבית המשפט לנוער.

 

מה נחשב עבירה פלילית?

מלבד העבירות החמורות והמוכרות יותר, גם רעש, הפרעה לסדר הציבורי ונזק לרכוש ציבורי בגנים הציבוריים נחשבים לעבירה על החוק החוק והן בין העבירות הנפוצות בחופש הגדול.

 

בשנים האחרונות אנחנו נתקלים גם בלא מעט חקירות בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, העלבת עובד ציבור ואף תקיפת שוטרים, בנוגע לאירועים המתרחשים לאחר הגעת הפקחים או השוטרים לזירת האירוע.

 

ב-2009 יצאה הצעת חוק בנושא, שהציעה לאסור על קטינים לשתות אלכוהול במקום ציבורי, כאשר העונש הוא קנס כספי, ושוטר או פקח רשאים להחרים את המשקה. ההצעה עברה ואושרה בוועדת השרים באותה שנה, אך לא עברה במליאה. משמע, זה לא חוק. בפועל היום, אם קטין שותה אלכוהול במרחב ציבורי אין אפשרות להענישו, אלא אם כן קיים חוק עזר עירוני לכך, כמו בבאר שבע ובכרמיאל למשל.

 

חשוב להבהיר לבני הנוער המבלים את זמנם בגלישה באינטרנט כי גם כאן, בדיוק כמו בשיחות פנים אל פנים, כל אמירה ברשת שיש בה איום, הטרדה, סחיטה וכדומה הנה עבירה פלילית לכל דבר, וכך מתייחסות לכך רשויות החוק. העבירות הללו אינן החמורות שבספר החוקים, אך כולן דורשים התערבות מצד גורמי החוק.

 

האם כל חקירה תוביל לרישום פלילי?

לא כל חקירה תוביל בהכרח לרישום פלילי או כתב אישום. לא פעם בהתערבות שירות המבחן ובכפוף לשיתוף פעולה של הקטין ניתן לסגור את התיק במה שנקרא "טיפול מותנה". וכמובן, אם אין ראיה לעבירה פלילית, או שהנה מינורית במיוחד, יימנע מדור תביעות נוער מהגשת כתב אישום כנגד הקטין.

 

הדבר תלוי במהות העבירה, שיתוף הפעולה עם שירות מבחן, המלצת היחידה החוקרת ועבר פלילי קודם.

 

משוטטים, שותים ומסתבכים בחופש (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
משוטטים, שותים ומסתבכים בחופש(צילום: דנה קופל)

 

מה הן זכויות בני הנוער בחקירה?

חוק הנוער תוקן באופן משמעותי בשנים האחרונות, וכעת ומכיל כמה הוראות חוק שכדאי להורה להיות מודע להם:

 

  • נוכחות הורה בחקירה: על המשטרה להודיע להורה על חקירת קטין וכן ישנה זכות להורה להיות נוכח בחקירת בנם או בתם, הכל בכפוף לחריגים במקרים מיוחדים ובאשור קצין משטרה.

 

  • זכות לייעוץ עו"ד בחקירה: על החוקר קטין להודיע לו על זכותו לייעוץ עו"ד וכן כל זכותו לנוכחות הורה או קרוב אחר בחקירה. אין לחקור קטין בלילה, בכפוף לחריגים ולאילוצי חקירה מיוחדים.

 

  • מעצר כמוצא אחרון בלבד: גם מעצר קטין על פי חוק הנוער הנו רק בלית ברירה ולאחר שלא ניתן היה להשיג את מטרת המעצר בדרך שפגיעתה בקטין פחותה, וכך גם לגבי החלטה לגבי כבילת קטין באזיקים.

 

  • מעצר נפרד: המשטרה חייבת להחזיק קטין בבית מעצר נפרד שיועד לקטינים ולא יחד עם מבוגרים.

 

  • חובת ייצוג: משמוגש כתב אישום כנגד קטין, קיימת חובת ייצוג בבית המשפט. זכותו של קטין, כמו כל נאשם אחר, למשפט הוגן ועומדת לו חזקת החפות.

 

החקירה הסתיימה בהעמדה לדין. מה התוצאות האפשריות?

בעוד שההתנהלות בבית המשפט זהה עבור בגיר וקטין, תוצאות המשפט מעט שונות עבור קטינים.

 

אם נקבעה אשמתו של קטין בבית משפט לנוער, הרי שבית המשפט יכול להרשיעו ולהענישו כמו בגיר, אך יכול גם לקבוע שלא יורשע לאור המלצת שירות המבחן בתסקיר שמוגש לבית המשפט. באפשרות בית המשפט לבחור בין שלוש הדרכים: פטור וזיכוי, נקיטת דרכי טיפול וענישה.

 

  • אם הוחלט בתסקיר שלא יורשע, ניתן להטיל על קטין דרכי טיפול, לדוגמה העמדה במבחן על ידי שירות המבחן, שעות התנדבות בקהילה וכדומה.

 

  • הרשעה יכולה לגרור עונשים כגון השמה במעון מאסר, מאסר על תנאי או קנס. בכל מקרה, תסקיר בעניין קטין לאחר שנקבעה אשמתו הנו חובה ובלעדיו לא יוחלט על הרשעתו.

 

  • כמובן שבאם לא נמצאו ראיות לאשמתו של קטין והוא אינו מודה יזוכה בדין בדיוק כמו בגיר. אם הקטין נמצא זכאי, כמו לבגיר - אין רישום פלילי.

 

תיק פלילי - כתם לכל החיים?

כל מקרה לגופו. תיק פלילי יכול להיסגר על ידי שירות מבחן או מדור תביעות.

 

בכל מקרה, גם אם הנער הועמד לדין והורשע, הרישום נמחק לאחר מספר שנים, תלוי במהות העבירה.

 

הכותב הוא מומחה למשפט פלילי ועבירות נוער, מנהל פורום פלילי בפורטל "משפטי ", הפורטל המשפטי לקהל הרחב




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutetrstock
מעצר - מוצא אחרון בלבד כשמדובר בבני נוער
צילום: shutetrstock
מומלצים