שתף קטע נבחר

צה"ל: אורך שירות זהה לבנים ולבנות לפי תפקיד

נציגי צה"ל הציגו הבוקר את תוכניתם בפני הוועדה לשוויון בנטל בראשות יעקב פרי, שהתכנסה כדי לאשר אותה. על פי התוכנית שתועלה לממשלה, אורך השירות ייקבע לפי התפקיד ולא לפי המגדר. עד בתכנון: שירות החובה יקוצר בארבעה חודשים וחלק מהחיילים יופנו למשימות אזרחיות

צה"ל מתכנן לעבור בהדרגה לשירות באורך זהה לחיילים ולחיילות. אורך השירות ישתנה לפי סוג התפקיד, אך לא לפי המגדר. כך עולה מהתוכנית שהציגו הבוקר (יום ב') נציגי הצבא לוועדה לקידום השוויון בנטל. צה"ל גורס כי יש להיערך לקיצור שירות החובה של הגברים בצה"ל בארבעה חודשים - לשירות של 32 חודשים. השינוי הזה אמור לחול על מי שיתגייס מיולי 2015. בצהריים התכנסה הוועדה לשוויון בנטל בראשות יעקב פרי כדי לאשר את ההצעה, ומשם היא תעבור לממשלה.

 

 

מטרת שינוי מודל הגיוס הוא ליצור שירות דיפרנציאלי. כך למשל, שירותו הסדיר של פקיד עורפי יהיה קצר יותר משל לוחם.במערכת הביטחון מעריכים ששחרור נרחב ומוקדם יותר של צעירים לשוק העבודה יניב הכנסות ממיסים ביותר ממיליארד שקל בשנה.

 

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 

צה"ל הודיע בוועדה שהוא מוכן לגבש תוכנית לקיצור השירות כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים, אך ביקש לצורך כך להאריך את משך השירות בישיבות ההסדר ובנח"ל החרדי. בישיבה שנערכה בשבוע שעבר דרש השר עמיר פרץ להציג תוכנית מגובשת להארכת השירות של ישיבות ההסדר. השר אורי אריאל התנגד ושר הביטחון ביקש ממערכת הביטחון לגבש שתי חלופות לסוגיה הזו, למרות שבישיבה לא נרשמה תמיכה בקרב השרים לדרישה של פרץ. כעת נראה שמערכת הביטחון מאמצת את הגישה כדי לאפשר את קיצור השירות כפי שדרשו יש עתיד והבית היהודי. בישיבה היום דנו גם בסנקציות למי שלא יתגייס.

 

התיקון יחול על המתגייסים והמתגייסות מיולי 2015 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
התיקון יחול על המתגייסים והמתגייסות מיולי 2015(צילום: AFP)

 

על פי התוכנית, לוחמים, תומכי לחימה ובעלי תפקידים משמעותיים משני המינים (שמשיכו לשרת שלוש שנים), יזכו בארבעת חודשי השירות האחרונים לתגמול גבוה יותר. מהלך זה יהווה מעין "שירות קבע קצר בתוך הסדיר". תפוח אדמה לוהט נוסף שהוועדה מאשרת נוגע למגזרים המיוחדים, ובהם חיילי ישיבות ההסדר, שמחויבים כיום לשירות מקוצר של 16 חודשים בלבד. התכנית היא להאריך את שירותם ל-24 חודשים - רעיון שעלול להוביל להתנגדות בקרב ראשי ישיבות וחוגים חרדים לאומיים.

 

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר בישיבה כי טמון סיכון בקיצור שירות לכולם של ארבעה חודשים, אך נכון להחליט על קיצור שכזה. "מחובתנו להקפיד שקיצור השירות לא יכביד את הנטל על מערך המילואים", הדגיש שר הביטחון, והוסיף: "עליו להיות מהלך משולב אשר פועל במיצוי מרבי של כוח האדם, בין אם על בסיס גיוס חרדים, הארכת שירות לבנות בתפקידים מסוימים על בסיס תפקיד ולא על בסיס מגדר, ושירות קבע ביחידות מסוימות".

 

כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:

 

השר יעלון, קבע כי תוכניתו של הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ תעלה לאישור הממשלה. במסגרת התוכנית להגברת השוויון בנטל, ישונו מסלולים מקוצרים ייחודיים, וחיילים יופנו למשימות אזרחיות. במסגרת התוכנית,

"יישמר מודל צבא העם ושירות החובה", ובמערכים שבהם יהיה צורך יונהג מנגנון מיוחד של חתימה לקבע. קיצור שירות החובה לא יתבטא בתוספת ימי מילואים למשרתי המילואים הפעילים.

 

צה"ל דורש תקציב מתאים מחוץ לתקציב הביטחון כתנאי הכרחי להחלת המודל ואומר כי המשמעויות הנגזרות מהתוכנית ייבחנו בשנים הקרובות. בצה"ל אומרים כי קיצור השירות במתווה זה יתרום למשק הישראלי כמיליארד שקלים וחצי.

 

על פי הודעת משרד הביטחון קיצור שירות החובה לא יתבטא בתוספת ימי מילואים למשרתי המילואים הפעילים.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוויון מגדרי בצה"ל? אילוסטרציה
צילום: shutterstock
יעקב פרי. התוכנית עולה לממשלה
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים