שתף קטע נבחר

לפיד לחרדים: "גיליתי שהקופה הציבורית נשדדה"

תקציב הגזירות וחוק ההסדרים אושרו במליאה, לפני ההצבעות תקף שר האוצר בחריפות חסרת תקדים את מבקריו. ליחימוביץ' אמר: "היית יכולה להיות במקומי, אבל פחדת". על שר השיכון לשעבר אטיאס: "אתה מדבר על מחירי הדיור? איפה הבושה?"

הדיון על תקציב הגזירות הסתיים בנאום תוכחה של שר האוצר נגד חברי הכנסת מהאופוזיציה שתקפו אותו במשך שעות במליאה: בנאום התשובה של שר האוצר יאיר לפיד הלילה אחר חצות (יום ג'), רגע לפני ההצבעה בקריאה ראשונה על חוק התקציב וחוק ההסדרים, תקף לפיד בחריפות חסרת תקדים את החרדים, טען שבתקופת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני "הקופה הציבורית נשדדה" ותהה "האם פסה בושה מן העולם?" בנוגע לדברי ח"כ אריאל אטיאס על מחירי הדיור הגבוהים.

 

עוד כתבות בערוץ החדשות

אבא, שונא את הדת שלך. הטרגדיה של רוחאני

ערפאת, מדונה, סוניה. 90 שנות פרס באלבום

 

במהלך הנאום נשמעו קריאות ביניים רבות מספסלי האופוזיציה, ובסיום הדיון הסוער אמר ח"כ גפני כי נוכח "דברי הבלע של לפיד" הוא מעוניין להפוך את ההצבעה על התקציב להצעת אי אמון בממשלה. על התוצאה זה לא השפיע. חוק התקציב וחוק ההסדרים עברו בתמיכת 58 ח"כים, 44 הצביעו נגד. חברות הכנסת גילה גמליאל ואורלי לוי אבקסיס מהליכוד-ביתנו התקזזו כדי לא להצביע בעד התקציב. הליכוד-ביתנו קיימה ישיבת סיעה מאוחרת לפני נאום לפיד וההצבעה.

 

נאום תוכחה. לפיד, הלילה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נאום תוכחה. לפיד, הלילה(צילום: גיל יוחנן)

58 תמכו, 44 התנגדו (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
58 תמכו, 44 התנגדו(צילום: גיל יוחנן)
 
בתחילת דבריו פנה לפיד ליו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ', שבנאומה עם תחילת הדיון בשעות אחר הצהריים אמרה כי התקציב של לפיד הוא "ירי ארטילרי על הישראלים". שר האוצר, שהציג שמונה שעות לפני כן את התקציב, פתח ואמר כי "זה היה כמובן מרתק לשבת פה ולהקשיב לנאומה המרגש של יו"ר האופוזיציה על עקרות הבית. אני יודע שזה לא כיף לזכור, אבל יכולת לעמוד כאן במקומי כשרת אוצר ולהציג את התקציב שלך, אבל פחדת. ברחת מאחריות. הרבה יותר נוח לשבת על הקווים ולהעביר ביקורת מאשר לעשות באמת. מנהיג זה להיות מסוגל להגיד לעקרות הבית שזה לטובתן גם אם זה לא פופולרי".

 

בהמשך תקף לפיד גם את ח"כ גפני מיהדות התורה: "גפני אמר שאני לא יודע מה אני עושה, מה ההסבר שלו? הוא היה יו"ר ועדת הכספים האגדי, האם מצלצל לו מוכר המשפט 'הגיע אליי קיצוץ בתקציב הישיבות וזרקתי אותו ישר לפח'? אני הלכתי לנבור לך בפח וגיליתי שם את הקיצוץ של השנה שעברה וזו שלפניה - זה שוד הקופה הציבורית וגרעון שאני מתמודד איתו ושאתה אחד מאדריכליו".

 

לפיד למרצ: "חיים בעולם דמיוני עם כלכלה דמיונית"

המטרה הבאה הייתה ח"כ אטיאס מש"ס, שר השיכון לשעבר: "אטיאס, אתה מדבר על מחירי הדיור? האם פסה בושה מן העולם? שאזכיר לך שכל השערוריות קרו במשמרת שלך? שאזכיר לך איך כל המשאבים של משרד השיכון הלכו לבית שמש, לחריש, איך בילית קדנציה שלמה בלדאוג רק למגזר אחד?".

 

 

 

לפיד ירה חצים מילוליים גם לעבר חברי הכנסת של מרצ: "אתם חבורה מופלאה שחיה בעולם דמיוני עם כלכלה דמיונית. הקשבתי גם לדרעי, היו"ר של ש"ס שמדבר על מעגל העוני. יש תהליך כזה - ברגע שנדלקת מצלמה נדלק גם הסיפור על העיניים העצובות של הילדים העיניים. אני עוד לא שלושה חודשים שר אוצר, 30 שנה ישבתם בממשלה ולא עשיתם כלום. הנצחתם תרבות של עוני, אנחנו רק מצילים את הילדים האלה מעוני".

 

לפני שר האוצר נאם ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג מהעבודה, האחרון ברשימה ארוכה של דוברים שמתחו ביקורת על הגזירות שבתקציב 2013-4: "אנחנו מקיימים דיון שיש לו השפעה מכרעת על גורם של אנשים בשנים הקרובות. ככל שמעלעלים בתקציב רואים עוד ועוד מכות וגזירות, חבטות ומהלומות. זה לא שלא ניתן לעשות זאת אחרת, ניתן. יש פה תקציב שמביא פגיעה קלאסית במעמד הבינוני".

 

ביקורת מהקואליציה: "אין דרך, אין חזון"

הביקורת על הגזירות הגיעה לא רק מהאופוזיציה. ח"כ גילה גמליאל, רכזת הקואליציה בוועדת הכספים השמיעה אף היא ביקורת קשה על חלק מהסעיפים המופיעים בחוק התקציב. "יש כמה דברים שגובלים באבסורד. נמצאים פה כל מיני עזים כמו מס משפרי הדיור, ביטול נקודות הזיכוי לאקדמאים ועוד. העולה על הדעת שמי ששילם כבר מס ישלם שוב מס כשהוא קונה דירה? או שמי שאין לו כסף ויורד מדירת 4 חדרים ל-3 ישלם גם?"

 

ליברמן ונתניהו בדרך לישיבת הסיעה המאוחרת (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ליברמן ונתניהו בדרך לישיבת הסיעה המאוחרת(צילום: גיל יוחנן)

יחימוביץ' למפגינים: "אנחנו צבא ההגנה לישראל נגד הציבור" (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
יחימוביץ' למפגינים: "אנחנו צבא ההגנה לישראל נגד הציבור"(צילום: אוהד צויגנברג)

ההפגנה נגד הגזירות, אתמול (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
ההפגנה נגד הגזירות, אתמול(צילום: אוהד צויגנברג)

 

גמליאל אף מתחה ביקורת ישירה על לפיד וסגנו מיקי לוי, והבהירה כי לא יהיה להם קל להעביר את התקציב בוועדת הכספים: "אין דרך, אין חזון. יש חוסר ניסיון כלכלי ופוליטי. תעשו שיעורי בית. זה בסדר להיות חסר ניסיון, מיקי לוי, תבואו עם חזון ועתיד אמיתי. חד וחלק - אני מייצגת ציבור ולא קואליציה. ועדת הכספים אינה חותמת גומי של משרד האוצר".

 

במקביל לדיון, שארך יותר משמונה שעות, הפגינו מחוץ למשכן הכנסת כ-150 איש נגד הגזירות. הם קראו "אין עתיד עם ביבי ולפיד", ו"כל העם אופוזיציה". אל המפגינים, רובם בני נוער וסטודנטים, הצטרפו כמה חברי כנסת ממפלגות האופוזיציה. יו"ר האופוזיציה יחימוביץ' יצאה אף היא אל המפגינים ואמרה להם: "אף אחד לא יוצא נקי מהחרפה הזאת. לא מעמד הביניים ולא העניים. לא עקרות הבית ולא ניצולי השואה. לא הסטודנטים ולא הילדים. כולם מטרה במלחמה הזאת נגד רוב הציבור. אנחנו ואתם צבא ההגנה על הציבור בישראל".   

 

בהכנת הידיעה השתתף נועם (דבול) דביר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גיל יוחנן
לפיד תוקף את מבקריו, הלילה
גיל יוחנן
מומלצים