שתף קטע נבחר

דיווח: איראן העבירה את פיתוח הגרעין הצבאי לאתר סודי ליד טהרן

לקראת חידוש השיחות עם המערב: גורמי אופוזיציה מה"מוג'אהידין חלק" טוענים שפעילות ארגון SPND, המפתח נשק גרעיני, הועתקה למתקן סודי כדי לחמוק מפיקוח. השבוע דווח על פיצוץ ליד מתקן פרצ'ין שבו נהרגו שני בני אדם

לקראת חידוש השיחות עם המעצמות חוזרים מתנגדי המשטר בטהרן, אנשי ה"מוג'אהידין חלק", וטוענים היום (ה') שאיראן פועלת להשגת נשק גרעיני על ידי העתקת הפיתוח למתקן סודי בטהרן כדי לחמוק מפיקוח. דיווח דומה העבירה האופוזיציה גם לפני שנה. התזמון הוא כאמור לקראת שיחות הגרעין עם המערב בשבוע הבא באוסטריה.

 

גורם בארגון שביקש לשמור על אנונימיות מסר כי ארגון SPND (שמרכז מחקר לחימוש גרעיני ולתכנון), שאותו מוביל איש משמרות המהפכה מוחסיין פחריזדה, העביר את פעילותו לאתר חדש בחודשים האחרונים. חלק מהפרסומים הקודמים של המוג'אהידין חלק שעסקו בתוכנית הגרעין האיראנית התבררו כנכונים.  

 (צילום: אתר ISIS) (צילום: אתר ISIS)
(צילום: אתר ISIS)

בתחילת השבוע דווח על פיצוץ ליד בסיס צבאי באיראן, כנראה פרצ'ין, הסמוך לטהרן ובעקבותיו שריפה שגבתה את חייהם של לפחות שני בני אדם. לפי הדיווחים, הפיצוץ אירע ביחידה לייצור חומרי נפץ שליד הבסיס.

פרצ'ין הוא הבסיס הצבאי השנוי במחלוקת שסבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) חושדת כי נעשו בו ניסיונות לפיתוח מתקן נפץ שמיועד לפצצה גרעינית. פקחי סבא"א לא הורשו להיכנס למתחם מאז 2005.

 

האתר האופוזיציוני Sahamnews תיאר את הפיצוץ כחזק מאוד, שאף גרם להתנפצות חלונות בניינים הרחוקים 15 קילומטרים מהמקום. לפי הדיווח, גם ההבזק שנוצר מהפיצוץ נראה ממרחק רב. ארגון תעשיות ההגנה האיראניות צוטט בסוכנות איסנ"א מוסר: "לצערנו, בתקרית נהרגו שני עובדים ביחידת הייצור".

 

בחודש שעבר, דיווחה סבא"א כי הורגשה פעילות בבסיס פרצ'ין. לפי הסוכנות הבינלאומית, טהרן פספסה את תאריך היעד שניתן לה לספק תשובות בקשר לתוכנית הגרעין שלה. תאריך היעד החדש לשיחות על הסכם סופי בין מעצמות המערב לאיראן בנושא תוכנית הגרעין שלה נקבע ל-24 בנובמבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מתקן המים הכבדים באראק
צילום: AFP
מומלצים