שתף קטע נבחר

מחקר טוען: יש חיים לאחר המוות

אלו לא ממש חיים, וזה לא ממש מוות - ועדיין מחקר זה צפוי להוביל לביקורת חריפה. 330 איש ששרדו דום לב תושאלו, 40% תיארו "מודעות הכרתית" כשהיו במוות קליני. אחד מהם שחזר בדיוק את שאירע לו. אתם מאמינים?

גופות לא צפויות לצאת מהקברים וגם חזון העצמות היבשות נותר משל ותו לא - ועדיין תוצאות מחקר בריטי מאוד יוצאות דופן. לפי אותו מחקר, הגדול ביותר מסוגו, יש חיים קצרים לאחר המוות. אמנם אלו לא ממש חיים, וזה גם לא ממש מוות, אבל בכל זאת רבים צפויים להתנגד בחריפות למסקנות.

 

המחקר הרפואי הגדול ביותר שבחן תופעות של סף מוות גילה כי ההכרה עשויה להימשך גם לאחר שהמוח לא מתפקד לחלוטין. מדובר בתיאוריה מעוררת מחלוקת, שעד לאחרונה התקבלה בסקפטיות רבה.

 

מדענים באוניברסיטת סאות'המפטון בחנו במשך ארבע שנים יותר מ-2,000 איש שעברו דום לב, ב-15 בתי חולים בארצות הברית, בריטניה ואוסטריה. הם גילו כי כמעט 40% מאלו ששרדו תיארו סוג מסוים של "מודעוּת" בזמן שבו היו במוות קליני, לפני שלבם חזר לפעום.

 

"הסתכלתי על ההחייאה שעברתי"

אחד מהגברים שתושאלו אפילו שחזר וטען כי "יצא מגופו לחלוטין" והסתכל מפינת החדר על ההחייאה שעבר. על אף שהיה מחוסר הכרה ובמוות קליני למשך שלוש דקות, אותו עובד סוציאלי בן 57 מסאות'המפטון תיאר את הפעולות שביצע הצוות הרפואי בפרוטרוט, וכן את הקולות שהשמיעו המכשירים השונים.

 

"אנחנו יודעים שהמוח לא יכול לתפקד כשהלב מפסיק לפעום", אמר מוביל המחקר, ד"ר סאם פרנייה, לעיתון הבריטי "טלגרף". "אבל במקרה זה מודעות הכרתית התרחשה למשך שלוש דקות, בזמן שהלב לא פעם, ואף שהמוח מפסיק לפעול כ-20 עד 30 שניות לאחר דום לב".

 

"האיש תיאר את כל מה שהיה בחדר, וחשוב מכך - הוא שמע שני בליפים מהמכונה שמשמיעה רעש שכזה כל שלוש דקות", הוסיף ד"ר פרנייה. "לכן, אנחנו יכולים למדוד את אורך המקרה שהוא עבר. הוא נראה מאוד אמין וכל מה שאמר שקרה לו - אכן קרה".

 

הזיות או אירועי אמת?

מתוך 2,060 מקרי דום לב שנבדקו, 330 שרדו ו-140 מהם דיווחו על סוג מסוים של מודעות או הכרה בזמן ההחייאה. אחד מכל חמישה חש תחושה יוצאת דופן של שלווה ואילו אחד מכל שלושה אמר שהזמן הואט או הואץ. כמה ראו אור לבן - הבזק או זריחת השמש. אחרים סיפרו על תחושות של פחד או טביעה, 13% אמרו כי חשו שהם נפרדים מהגוף שלהם ומספר דומה של נשאלים אמרו כי החושים שלו התעצמו.

 

ד"ר פרניה, שמחקרו פורסם במגזין  "Resuscitation", סבור כי מספר האנשים שחווים תופעות שכאלה סמוך למותם אף גבוה יותר, אך תרופות וסמי הרגעה שניתנים להם בזמן ההחייאה עשויים למנוע מהם להיזכר בכך: "רבים סבורים שאלו רק הזיות, אבל החוויות הללו כן מתכתבות עם אירועים אמיתיים".

 

ב"טלגרף" נכתב כי ד"ר דיוויד ווילד, פסיכולוג חוקר מאוניברסיטת נוטינגהאם טרנט, אוסף אף הוא נתונים על חוויות חוץ גופניות ומקווה שהמחקר הזה יוביל למחקרים נוספים בתחום המאוד קונטרוברסלי. "יש עדויות חזקות שהחוויות הללו אכן התרחשו בזמן מוות קליני, אבל אנחנו עדיין באפלה לגבי מה שקורה בדיוק בעת המוות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג'בנק
אילוסטרציה
צילום: גטי אימג'בנק
מומלצים