שתף קטע נבחר

השוואה: באיזה בי"ח רק 11% מהרופאים התחסנו לשפעת?

הרופאים והאחיות שמטפלים בכם צריכים להתחסן נגד שפעת כדי לא לסכן את החולים וכדי לשמש דוגמה - אך הם אינם ממהרים לעשות זאת. במקום הראשון בשיעור המתחסנים: בית החולים הסקוטי בנצרת. "הדבר מסכן חולים עם מערכת חיסונית חלשה", אומרים במשרד הבריאות

חלק גדול מהרופאים שמטפלים בכם - אינם מחוסנים לשפעת : רק 11% מהצוותים הרפואיים בבית החולים הדסה הר הצופים התחסנו השנה נגד נגיף השפעת, כך עולה מנתונים שמפרסם משרד הבריאות. בלניאדו המצב לא הרבה יותר טוב - 14%, ובבתי החולים הממשלתיים הלל יפה ואסף הרופא עומד שיעור המתחסנים על 23%.

 

המצטיין הוא דווקא בית החולים הסקוטי בנצרת, אחד המוסדות הרפואיים הקטנים בארץ, שחיסן 77% מהעובדים המטפלים בחולים.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

עוד על חיסון לשפעת:

מי שכבר חלה צריך חיסון? 10 מיתוסים על שפעת

חיסון נגד שפעת: מתי להתחסן ולמי מומלץ?

החיסון לשפעת מתחיל: תרסיס עדיף על זריקה?

 

היענות נמוכה של הצוות הרפואי

ההיענות של צוותים רפואיים לחיסון השפעת נמוכה מאוד לאורך השנים, ועומדת על כ-25%. במשרד הבריאות מנסים ללא הרף לעודד את הרופאים, את האחיות ואת שאר הצוותים להתחסן ואף מגדירים אותם כאוכלוסיית סיכון.

 

בחוזר לקראת החורף שמו במשרד הבריאות דגש מיוחד על חיסון הצוותים. "על עובדי מערכת הבריאות חלה חובה מיוחדת להתחסן נגד שפעת, מאחר שהם עלולים להעביר את נגיף השפעת לאנשי צוות אחרים ולמטופלים, במיוחד למטופלים בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת וכן למטופלים שמערכת החיסון שלהם פגועה כגון יילודים, פגים, קשישים, יולדות ואחרים", נכתב.

 

משרד הבריאות גם הנחה את מנהל המוסד הרפואי לעקוב אחרי שיעור המתחסנים בקרב עובדיו, במיוחד במחלקות הרגישות כמו פנימיות, פגיות וכדומה. עובד שמסרב להתחסן אף צריך לחתום על טופס שבו הוא מודע לכך שאי התחסנותו עלולה לסכן את המטופלים, ושאם אכן ידביק אחרים עלולות להיות לכך השלכות ביטוחיות.

 

המאמצים נשאו פרי בחלק מבתי החולים, והשנה נרשמו שיעורי התחסנות יחסית גבוהים בחלק מהמוסדות. למשל, באסותא ברעננה התחסנו 73% מהצוותים המטפלים, ביוספטל 60%, באסותא במרכז תל אביב 53%, באסותא רמת החייל 52%, בבית חולים השרון 51%, בפוריה 50%, במאיר ובהעמק 49%, בבית החולים הצרפתי בנצרת 47%, בשניידר 46%, וברמב"ם, בשיבא, בהרצליה מדיקל סנטר ובבני ציון 41%.

 

בשאר בתי החולים עומד שיעור המתחסנים על 25%-39%.

 

בשירותי בריאות כללית המצב טוב יותר, כאשר 60% מהאחיות ו-53% מהרופאים שלה התחסנו. במכבי שירותי בריאות התחסנו 51% מהאחיות אך רק 19% מהרופאים. בסך הכל בכללית חוסנו 47% מהעובדים ובמכבי 29%.

"סיכון לחולים עם מערכת חיסון חלשה"

"הנתונים מראים שיפור מהשנים הקודמות, אבל זה עדיין לא מספק", אומר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור. "זה גורם לסיכון מסוים, במיוחד בקרב חולים שיש להם מערכת חיסון חלשה. אחת המטרות של החיסון היא שהצוות לא יידבק ולא ידביק את החולים, וגם בעניין של דוגמה אישית.

 

"חלק מהעובדים טוענים שהם מחוסנים באופן טבעי לשפעת כי הם נחשפים לנגיף כל הזמן. יש בזה משהו, אבל זה לא מוכח לגמרי".

 

כדי להתמודד עם הבעיה, שולחים במשרד הבריאות דואר אלקטרוני לרופאים ולאחיות כדי להזכיר להם את חשיבות החיסון. "אנחנו מנגישים את החיסון עבור העובדים, ועושים זאת למשל באזור חדר האוכל", אומר פרופ' גרוטו. "אנחנו עולים לאט לאט באחוזים, אבל זה עדיין לא מספיק".

 

אחד הרעיונות שנשקלו בתחילת השנה היה לערוך תחרות נושאת פרסים בין בתי החולים כדי לעודד התחסנות, אך לא נמצא לכך תקציב.

 

לפי נתוני משרד הבריאות, השפעת נמצאת בימיה הראשונים בישראל. הגורמים הרפואיים זיהו השנה עלייה משמעותית בתחלואה באוסטרליה, לכן חששו שהנגיף יכה בעוצמה גם בארץ. אלא שעד כה התחלואה שגרתית יחסית לעונה, ייתכן שהודות לשיעור ההתחסנות הגבוה בקרב כלל הציבור.

 

יותר מחמישית מהישראלים, 20.5%, קיבלו השנה חיסון לשפעת, ומדובר בשיא של כל הזמנים. בקרב אוכלוסיית המבוגרים מעל גיל 65 התחסנו 63%, ובקרב ילדים בגילאי חצי שנה עד חמש התחסנו 24.3%.

 

"הפרסום הוא חלק ממגמת השקיפות שאנו מובילים במשרד הבריאות", אומר פרופ' ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות. "נצטרך לשפר את ההסברה בקרב הצוותים כדי להעלות את שיעור החיסונים. צוותים מטפלים צריכים להוות דוגמה אישית.

 

"כל ארגוני הבריאות בעולם ממליצים לחסן נגד שפעת וזו הדרך הטובה ביותר למנוע את המחלה. זו ההגנה הטובה ביותר כלפי הסביבה ובאופן אישי".



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הצוות הרפואי טוען שהוא מחוסן באופן טבעי לשפעת
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים