שתף קטע נבחר

מחאה נגד צפיפות בגנים: "הילדים נפגעים"

ארגוני הורים מכל רחבי הארץ קוראים לראש הממשלה ושר החינוך בפועל בנימין נתניהו לפעול להוספת סייעת בגני הילדים באופן מיידי: "35 ילדים עם סייעת אחת זה בלתי-אפשרי, הגננות והסייעות נשחקות וחסרות מוטיבציה"

"גני טרום טרום טראומה" - זו הסיסמה של מחאת ההורים החדשה שקוראת לראש הממשלה ושר החינוך בפועל בנימין נתניהו למצוא פתרון לצפיפות בגנים, ולעובדה שגננת וסייעת אחת נאלצות להתמודד מדי יום עם 35 ילדים. הקמפיין יצא לדרך אמש (יום ב') ומובילים אותו פורום ועדי ההורים היישוביים, ארגון "כולנו משפחה", "הורים דורשים מהפך בחינוך", ארגון "גננות מחנכות", מטה הסייעות הארצי ועמותת "איתך".

 

"ילדים בני 3 לא יכולים לחכות לבחירות", כתבו מובילי המאבק, "הבחירות בפתח ואחד ההישגים הגדולים של הממשלה הוא חוק חינוך חינם מגיל שלוש. אלא, שעל אף הצעד המבורך שבהקדמת גיל הכניסה לגנים, בפועל לא נעשו התאמות בין התנאים הקיימים כיום בגנים לבין צרכיהם הפיזיים והרגשיים של ילדים בגילים כה רכים".

 

ההורים מתארים מציאות קטסטרופלית, בלתי אפשרית "שלא מאפשרת השגחה ויחס אישי מינימלי שלו זקוקים הילדים בגיל זה. בפועל, אנו עדים לעשרות דיווחים על ילדים שנפצעים בלי שאיש שם לב לכך, ילדים ששוהים זמן רב עם צרכים בבגדים, וילדים שנדבקים במחלות עקב תנאי ההיגיינה הבלתי-מספקים. ברמה הבטיחותית, דווחו עד כה עשרות מקרים בהם ילדים יצאו מהגן באין משגיח, ונמצאו משוטטים לבדם בחוץ".

כרזה מתוך הקמפיין ()
כרזה מתוך הקמפיין
 

ישראל אליסף, מרכז תחום גנים בפורום ועדי ההורים היישוביים ובוועד ההורים של ירושלים, אמר כי "הדרישה המרכזית שלנו היא להוסיף באופן מיידי סייעת נוספת בגנים שבהם ישנם יותר מעשרה ילדים בגילאי שלוש, ולהקטין את הכיתות".

 

דו"ח החינוך של ארגון ה-OECD, שפורסם לפני ארבעה חודשים, הבהיר עד כמה המצב בגני הילדים בישראל חמור. נכון ל-2012 בישראל עמד היחס על 27 ילדים לכל גננת, כשהממוצע במדינות המפותחות עומד על 14 ילדים לכל גננת.

 

עדי מן, תושבת מודיעין, אמרה: "הילד שלי נכנס לגן עירייה כשהיה בן שנתיים ועשרה חודשים והיו איתו בתחילת השנה ילדים בני 4 וחצי. הוא לא היה גמול, והוא היה מגיע הביתה עם מכנסיים רטובים ואף אחד לא שם לב בכלל. 35 ילדים בגן עם גננת וסייעת אחת בלבד זה בלתי-אפשרי. ההשלכה החמורה ביותר זו השחיקה של הגננת והסייעת. הן מסיימות את היום עייפות וכך מגיעות למחרת, חסרות מוטיבציה, והפגיעה היא בילדים שלנו".

 

טלי בריל, יו"ר ארגון "הורים דורשים מהפך בחינוך", מספרת כי בשנה שעברה הילד שלה נפל ונחבל ואף אחד מהצוות החינוכי בגן כלל לא ידע על זה. "באותו רגע הסייעת הייתה עם ילד בשירותים והגננת הייתה עם קבוצה של ילדים במקום אחר ואף אחד לא ראה אותו. אין לנו טענה לצוות, הגננות והסייעות עושות עבודת קודש בתת תנאים".

 

גננת ממרכז הארץ שבגן שלה שוהים 35 ילדים בגילאי שנתיים ושמונה חודשים עד 3 וחצי הוסיפה: "המצב הזה בלתי אפשרי. אני מרגישה בייביסיטר ולא גננת. אני לא זוכרת מתי בפעם האחרונה העברתי להם חומר חינוכי. אלה ילדים קטנים שצריכים תשומת לב רבה, וזה מתסכל שאני לא מצליחה לתת להם את זה. אנחנו צועקות 'הצילו' ואף אחד לא שומע".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "מערכת החינוך הציבורית לגיל הרך נותנת מענה לכ-400 אלף ילדים. יישום החלטת הממשלה לחינוך חינם הגדיל את אוכלוסיית ילדי הגנים במערכת

 הציבורית ואנחנו שמחים על כך ורואים חשיבות רבה במתן חינוך מיטבי. יצוין, כי מבנה העבודה בגני הילדים והתהליכים החינוכיים, מותאמים התפתחותית לילדים בגילאים אלה".

 

עוד אמרו במשרד החינוך כי "יחד עם זאת, במשרד מודעים לקשיים שאיתם מתמודדים הצוותים החינוכיים ושוקדים לקידום פתרונות שונים. אחד מהם יושם החל משנת הלימודים תשע"ד בשיבוץ בנות שירות לאומי כשהוקצו 1,200 תקנים ומתוכם מאוישים כ-920 גנים. מתנדבות אלו מהוות כוח עזר בנוסף לגננת ולסייעת המשולבות בכל גן ילדים. כמו כן המשרד מרחיב את הייעוץ להורים שילדיהם לא נגמלו עד כניסתם לגן, במטרה לעודד תהליך גמילה ולהגיע לסיומו במהרה. יצוין כי כבר בשנתיים הראשונות לרפורמה יותר מ-90 אחוז מהילדים בגילאי 4-3 שולבו בגני הילדים וזכו לחינוך חינם והוריהם חסכו יותר מ-8,000 שקל בשנה. נתוני הביקוש מעידים על רצון ההורים לשלב את ילדיהם במערכת החינוך הציבורית".

 

לדף המאבק של ההורים - לחצו כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים