שתף קטע נבחר

נתניהו: אני רוצה הסכם של שתי מדינות

בראיון ראשון לטלוויזיה האמריקנית מאז היבחרו אמר ראש הממשלה כי רעיון שתי המדינות לא השתנה אלא המציאות. "אין לארה"ב בעלת ברית טובה יותר". מאחורי הקלעים פועלים לתיאום שיחה בין אובמה לנתניהו הערב

מאמצי פיוס בציר ירושלים-וושינגטון: ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר היום (ה') בראיון ראשון לתקשורת האמריקנית מאז היוודע תוצאות האמת בבחירות 2015, כי לארצות הברית אין בעלת ברית גדולה וטובה מישראל. בתוך כך, ייתכן ששיחה בין הנשיא אובמה לבין ראש הממשלה נתניהו תתקיים עוד הערב. גורם בבית הלבן טלפן לעמיתו הישראלי כדי לתאם שיחה כזו.

 

בהמשך הערב ישודר ברשת NBC הראיון המלא עם נתניהו, שאמר כי טרם קיבל שיחת טלפון מהנשיא ברק אובמה. "אני בטוח שהוא יצלצל", אמר נתניהו. לדבריו, למרות היחסים העכורים בין וושינגטון לירושלים, ראש הממשלה משוכנע בחוזק היחסים בין המדינות. "אין לארצות הברית בעלת ברית טובה יותר מישראל ולהיפך", אמר נתניהו למראיינת אנדראה מיטשל. "יש כל-כך הרבה נושאים שעלינו לעבוד עליהם עם הממשל האמריקני".

 

לאחר שאמר בראיון בשבוע האחרון כי בתקופתו לא תקום מדינה פלסטינית, בראיון למיטשל חזר בו. "לא שיניתי את המדיניות שלי ולא חזרתי מנאום בר-אילן משנת 2009 של קריאה למדינה פלסטינית מפורזת שתכיר במדינה היהודית", אמר נתניהו.

 

"מה שהשתנה זו המציאות", ציין ראש הממשלה. "אבו מאזן סירב להכיר במדינה היהודית וחתם הסכם עם חמאס שקורא להשמדתנו. כל שטח שיפונה היום במזרח התיכון נתפס מיד על ידי כוחות איסלאמיסטיים. אני לא רוצה פתרון של מדינה אחת. אני רוצה הסכם בר-קיימא של שתי מדינות ובשביל זה הנסיבות צריכות להשתנות".

אובמה ונתניהו בפגישה בעבר (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
אובמה ונתניהו בפגישה בעבר(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

נתניהו בראיון ראשון לאחר הבחירות, לרשת NBC (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ) (צילום: עמוס בן גרשום, לע
נתניהו בראיון ראשון לאחר הבחירות, לרשת NBC(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

יכול להיות שהדברים נובעים מהאזהרה שהשמיע בכיר אמריקני שאמר כי ארה"ב שוקלת לא להתנגד להבאת נושא ההכרה במדינה פלסטינית להצבעה במועצת הביטחון. עד כה, פעלה ארה"ב כמה פעמים למנוע העברת ההצבעה במועצה ונכון להיום, הנושא לא הובא עדיין למועצת הביטחון.

 

הערב לא מיהרו לברך בבית הלבן את נתניהו. "בעוד מכהן כראש הממשלה, נתניהו חזר בו מהתחייבות של ישראל לפתרון שתי מדינות. זה אומר שארה"ב צריכה להעריך מחדש את עמדתה", אמר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט. "ארה"ב תעקוב אחר הצהרות נוספות של ראש הממשלה ועל צעדים שינקוט. מילים נחשבות ויש להן תוצאות. על המוטיבציה שלו צריך לדבר איתו".

 

דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי הוסיפה כי ארה"ב מנסה להעריך מהי הדרך הטובה ביותר להגיע לפתרון של שתי מדינות ורמזה שהחלטה במועצת הביטחון היא אפשרית. "ההעדפה שלנו היא שיחות ישירות, אבל אנחנו בוחנים את האופציה. נבחן את תוכנה של הצעת ההחלטה במועצת הביטחון", אמרה סאקי.

 

מיטשל אמרה לנתניהו שהוא נבחר על מנדט של בוחריו נגד פתרון של שתי מדינות ובממשל הזהירו כי לא יתנגדו בעקבות דבריו להצבעה במועצת הביטחון על הכרה במדינה פלסטינית. "המדינה הזו תהיה מדינת טרור", הזהיר נתניהו בראיון. "איראן אומרת שהיא תחמש את הגדה בצורה שהיא חימשה את עזה. לפני כמה חודשים עפו עלינו אלפי רקטות והממשל אמר שהדרך היחידה היא דרך מו"מ ולא בכפיית פתרון. אם הפלסטינים רוצים פתרון כזה הם צריכים לנטוש את ההסכם עם חמאס, ולהיות מעורבים במו"מ אמיתי עם ישראל להשגת שלום. אנחנו לא רוצים את דאעש אצלנו. צריך הכרה במדינה היהודית ובביטחון אמיתי כדי שבמציאות ניישם פתרון של שתי מדינות".

 

בראיון דחה נתניהו את הטענות שהושמעו נגדו בגין גזענות לאחר שביום הבחירות פרסם סרטון ובו הזהיר את המצביעים וטען כי במגזר הערבי נרשמים אחוזי הצבעה גבוהים "שמעמידים בסכנה את שלטון הימין". "אני לא גזען", הבהיר נתניהו בראיון.

  

במקביל לדברים, ממשל אובמה אישר שראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, יהיה הדובר המרכזי בכינוס השנתי של השדולה היהודית השמאלית, ג'יי-סטריט, ביום שישי הבא. מקדונה הוא יד ימינו של הנשיא אובמה ויש משמעות להחלטה לשגר לכינוס שיפתח בשבת גורם בכיר ביותר בבית הלבן.

 

לצד הברכות, בממשלו של אובמה מתחו ביקורת של השימוש שעשה נתניהו ב"רטוריקה פלגנית" שחותרת תחת המיעוט הערבי במדינת ישראל. ארנסט אמר כי ארצו תביע בפני הישראלים את דאגתה מהנושא. "בהתבסס על ההתבטאויות האלה, ארה"ב תעריך מחדש את העמדה שלה להמשך הדרך", אמר ארנסט לכתבים אתמול מהמטוס הנשיאותי "אייר פורס 1".

 

"זה חותר תחת הערכים והרעיונות הדמוקרטיים החשובים לדמוקרטיה שלנו, והם חלק חשוב בקשר בין ארה"ב לבין ישראל", אמר ארנסט. "רטוריקה שרוצה לדחוק לשוליים מגזר אחד באוכלוסייה מדאיגה עמוקות, מעוררת מחלוקת, ואני יכול לומר לכם שבכוונת הממשל להביע דאגה זאת ישירות לישראלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו בראיון, היום
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
מומלצים