שתף קטע נבחר

מפח נפש בעלייה לקבר: "אין נגישות לנכים"

בני זוג שהגיעו לאזכרה בבית העלמין סגולה נאלצו להתחפר בחול, ואלמנה שקברה את בעלה בבית העלמין ירקון עברה ייסורים במבנה בן כמה קומות. דיווחים דומים בבתי עלמין נוספים. חברה קדישא חויבה לטפל בנושא. נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "לא יעלה על הדעת שאנשים עם מוגבלות לא יוכלו להשתתף בטקסי קבורה"

אם לא תפעלו לאלתר להנגשת בתי העלמין, נגיש נגדכם כתבי אישום. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הוציאה בשנה האחרונה צווים המחייבים את חברה קדישא בתל אביב ובפתח תקווה לפעול לאלתר להנגשת בתי העלמין ירקון וסגולה.

 

בצו, שהוצא לחברה קדישא תל אביב, חויבה החברה להתקין מעליות ולבצע את כל ההתאמות הנדרשות עד לחודש מאי. הצו, שמזהיר כי ללא נקיטת הפעולות הנדרשות יוגש כתב אישום, הוצא בעקבות תלונות של מבקרים וליקויים שמצאו אנשי הנציבות.

 

שרה לחם-כהן, נכה שהתקשתה להגיע לחלקה שבה נקבר בעלה בבית העלמין ירקון, סיפרה: "בעלי נקבר במבנה בן כמה קומות. זה היה בלתי-אפשרי להגיע והבעיה לא הייתה רק שלי, אלא של עוד נכים וקשישים שהיו שם. זאת עוגמת נפש אדירה". בסופו של דבר הובאה האלמנה לחלקת הקבר באמצעות כלי מיוחד של חברה קדישא.

"זאת עוגמת נפש אדירה". מבנה קומות בבית העלמין ירקון (צילום: AP) (צילום: AP)
"זאת עוגמת נפש אדירה". מבנה קומות בבית העלמין ירקון(צילום: AP)

צו דומה הוצא החודש לחברה קדישא פתח תקווה. הצו הוצא בעקבות תלונה של בני הזוג עדה ושמואל חיימוביץ', שהגיעו לבית העלמין סגולה לציון יום פטירת אמה של עדה. שמואל מתנייד בכיסא גלגלים ממונע ורעייתו מתניידת באמצעות כיסא גלגלים וקביים.

 

לתהדמת בני הזוג חיימוביץ', לאחר כמה סיבובים עם רכבם התברר לשניים כי במקום שאפשר את הגעתם בצורה נגישה נחפרו קברים חדשים. הניסיון להגיע לחלקת הקבר באזכרה השנתית תואר במכתב שנשלח מהנציבות לחברה קדישא פתח תקווה. "עדה סבלה מכאבים עזים והדליקה נר נשמה ושמואל ניסה להתקדם באמצעות כיסא הגלגלים הממונע, אך למרבה הצער נתקע עמו תוך התחפרות בקרקע החולית, ולא הצליח להגיע עד לקבר".

 

עוד צוין במכתב כי "בניגוד גמור להוראות החוק והתקנות, נפגעה זכותם של בני הזוג להשתתפות פעילה ושוויונית בחברה, וזכותם האלמנטרית לקיים טקס אזכרה לאמה המנוחה של עדה, טקס אותו נהגו לקיים עשרות בשנים, והם נאלצו לשוב לביתם בתחושות קשות של השפלה, צער, כאב וכעס רב".

 

יודגש כי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מחיל חובה על כל המקומות הציבוריים, בבעלות פרטית או ציבורית, לקיים אחר הוראות הנגישות המפורטות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. החוק כולל, כמובן, הוראות מדויקות להנגשת בתי עלמין באופן שיאפשר את כניסתם של המבקרים בעלי המוגבלויות וקובע כי מקומות שאינם מקיימים אחר דרישות החוק יהיו חשופים לסנקציה פלילית ואזרחית כולל הטלת קנסות גבוהים.

 

"לא מתחשבים בצורכי מוגבלים" 

"לא יעלה על הדעת שאנשים עם מוגבלות המתגוררים באזור, לא יוכלו להשתתף בטקסי קבורה ותיחסם בפניהם האפשרות להגיע לכל אחת מהחלקות בבית העלמין", אמר ל-ynet אחיה קמארה,

 נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. "מצערת העובדה שחברה קדישא, שהיא חברה ציבורית אשר אמורה לדאוג לצורכי כלל התושבים, הפרה את החוק ופעלה בניגוד למתחייב על פי תקנות הנגישות, בעת שהקימה מבנה קבורה חדש מבלי להתחשב בצורכיהם של אנשים עם מוגבלות אשר מבקשים לפקוד את קבר יקיריהם".

 

מחברה קדישא תל אביב נמסר בתגובה כי "חברה קדישא בונה שורה של מבני קבורה בבית העלמין ירקון. הבניינים נבנים בהיתר כדין מהרשות המקומית. במבנה 'גפן' היתר הבנייה כלל דרישה לשתי מעליות שהותקנו ונבנו. לעומת זאת המבנים הנמוכים יותר, 'תמר' ו'רימון', ניתן להם היתר בשנת 2011 ללא דרישה למעליות בשל צורתם וגובהם. עם התקדמות הבנייה הופיעה דרישה ממשרד המשפטים להקים מעליות גם בבניינים אלו. החברה ביקשה היתר בנייה וגם קיבלה באוקטובר 2014. מאז הושלם התכנון המפורט והעבודות הנלוות, החברה הוציאה מכרז כדין שבו זכתה חברת אלקטרה. המעליות שמיוצרות בחול הוזמנו והצפי לתחילת שימוש בהם במבנה הוא בתחילת 2016".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
בית העלמין ירקון (ארכיון)
צילום: AP
אחיה קמארה
מומלצים