שתף קטע נבחר

מחקר ענק מצא: אנשים עם עודף משקל מוגנים מדמנציה

במשך 20 שנה עקבו חוקרים מאנגליה אחרי כשני מיליון איש והגיעו למסקנה מפתיעה: דווקא אלו שהיו שמנים יותר - סבלו פחות מדמנציה ומבעיות בריאותיות אחרות. דיאטנית מסבירה את תוצאות המחקר

השאיפה לרזון מאפיינת את העולם המערבי, אך מתברר כי במצבים מסוימים משקל נמוך הוא דווקא גורם סיכון לבעיות בריאות שונות. במחקר רחב היקף שפורסם לאחרונה במגזין Lancet Diabetes and Endocrinology נמצא סיכון מוגבר ללקות בדמנציה (שיטיון) בגיל מבוגר באנשים עם תת משקל בגיל הביניים ובגיל המבוגר.

 

כתבות נוספות במדור 60 פלוס:

אבחנו עצמכם: האם יש לכם פגיעה קוגנטיבית?

10 כללים לאימון האפקטיבי ביותר עבורכם

מניסיון חייהם: מה עושה אותנו למאושרים באמת? 

 

7 מיליון חולים חדשים בשנה

דמנציה היא סינדרום המתבטא בירידה בזיכרון, ביכולת לחשוב, ובפגיעה בהתנהגות ובתפקוד היומיומי. רבים מהסובלים ממנה הם קשישים, אך היא אינה חלק מתהליך ההזדקנות התקין.

 

לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי שפורסמו במרץ 2015 סובלים מדמנציה ברחבי העולם יותר מארבעים ושבעה מליון איש, ובכל שנה מצטרפים אליהם יותר משבעה מליון איש.

 

מחקר ענק: עקב במשך 20 שנה

המחקר הוא הגדול ביותר שפורסם עד כה בנושא, וסותר מחקרים קודמים לפיהם השמנה היא גורם סיכון לדמנציה.

 

במחקר נבדקו נתונים על-2,000,000 איש במשך 20 שנה מתוך מאגר המידע הרפואי של תושבי אנגליה. המשתתפים היו בגילאים 45-66 בתחילת המחקר, ללא סימני דמנציה. המעקב אחרי כל משתתף נמשך בממוצע כתשע שנים, ובסופו סבלו 45,000 מהם מדמנציה.

 

החוקרים חישבו את מדד מסת הגוף (BMI, מחושב לפי משקל (בק"ג) חלקי גובה (בס"מ) בריבוע) של המשתתפים בתחילת המחקר, ובדקו את הסיכון לפתח דמנציה לפי קטגוריות שונות של המדד.

המחקר מאנגליה הוכיח שלבעלי מסת גוף נמוך סיכון גדול לחלות בדמנציה (צילום: shutterstock ) (צילום: shutterstock )
המחקר מאנגליה הוכיח שלבעלי מסת גוף נמוך סיכון גדול לחלות בדמנציה(צילום: shutterstock )

רזים: 64% סיכוי שתחלו בדמנציה

לנבדקים עם מדד מסת גוף נמוך, פחות מ -20, היה סיכון גדול ב -34% לפתח דמנציה לעומת בעלי מדד מסת גוף תקין (20-25).

 

הסיכון ללקות בדמנציה הלך וקטן עם כל עליה ב –BMI, כאשר בקרב נבדקים עם מדד מסת הגוף של 40 היה סיכון נמוך ב -29 אחוזים ללקות בדמנציה לעומת בעלי משקל תקין. בהשוואה למשתתפים עם מדד מסת הגוף הממוצע של המחקר (26-27), לבעלי מדד מסת גוף נמוך היה סיכון גדול ב -64% ללקות בדמנציה.

 

החוקרים בדקו גם את שיעורי התמותה לפי הקטגוריות של מדד מסת הגוף, ומצאו כי שיעורי התמותה הגבוהים ביותר היו בקרב בעלי מדד מסת גוף נמוך, ואחריהם אלו בעלי מדת מסת גוף גבוה עם השמנת יתר קיצונית. התמותה הנמוכה ביותר נמצאה בקרב בעלי מדד מסת גוף תקין או מעט גבוה, עד 26.

 

נושא שנוי במחלוקת

בראיון לסוכנות רויטרס אמר החוקר המוביל כי על רופאים, אנשי בריאות הציבור וקובעי המדיניות לשקול את הדרך הטובה ביותר לאיתור אנשים בסיכון לפתח דמנציה לאור תוצאות המחקר. עוד הוא מוסיף כי אין בתוצאות מחקר זה כדי לשנות את ההמלצות לשמירה על משקל תקין, בין היתר עקב שיעורי התמותה הגבוהים בקרב בעלי מדד מסת גוף גבוה.

 

במאמר מערכת של העיתון, שעסק בממצאי המחקר, נכתב כי טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא שנוי במחלוקת זה. אמנם מדובר במספר רב של אנשים שנבדקו, אולם חלקם היו כבר בגיל 60 ומעלה בתחילת המעקב. אנשים בגיל זה נוטים לשקול פחות מאנשים בשנות ה -40 לחייהם, ומכאן יכולה לבוא טעות בפירוש הנתונים. נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא שהדמנציה עצמה ידועה כתורמת לירידה במשקל, גם עשר שנים לפני האבחנה.

דיאטה ים תיכונית עשויה למנוע אטרופיה של המוח. מחקר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
דיאטה ים תיכונית עשויה למנוע אטרופיה של המוח. מחקר(צילום: shutterstock)
 

מה ניתן לעשות להקטנת הסיכון לדמנציה?

המלצות שאינן שנויות במחלוקת הן המנעות מעישון, ביצוע פעילות גופנית ושמירה על תזונה מאוזנת.

 

כמו כן חשוב לאזן מחלות רקע אם יש כגון סוכרת, יתר לחץ דם ורמות גבוהות של שומנים בדם.

 

הדיאטה הים תיכונית, המבוססת על צריכה של ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים, שמן זית ודגים, צריכה מתונה של עוף, ביצים, מוצרי חלב ויין והפחתה בצריכת בשר אדום, סוכרים ומשקאות ממותקים נמצאה כמועילה במניעה וטיפול בבעיות בריאות שונות בינהן דמנציה.

 

במחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה, והוצג לאחרונה בכנס האיגוד האמריקאי לנוירולוגיה, נמצא כי הקפדה על דיאטה ים תיכונית עשויה למנוע אטרופיה של המוח ולתרום לשימור התפקוד הקוגניטיבי בקשישים.

 

המגמה המוצגת במחקר מחזקת את חשיבות ההמלצה לשמירה על משקל תקין בגיל המבוגר. המלצות משרד הבריאות לאנשים מגיל 65 ומעלה הן לשמור על מדד מסת גוף של 23 לפחות. יש לעקוב אחרי שינויים במשקל ולמנוע ירידה אל מעבר לטווח המומלץ.

 

ייעוץ על ידי דיאטנית במקרה של ירידה במשקל חשוב ביותר ועשוי למנוע בעיות בריאותיות נוספות, ביניהן ככל הנראה גם הפחתת הסיכון להתפתחות דמנציה.

 

  

הכותבת הינה דיאטנית ומידענית חברה בעמותת עתיד: עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
מחקר: משקל נמוך גורם למחלות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים