שתף קטע נבחר

פרסום ראשון: צה"ל קבע - לא יהיו טנקיסטיות

ניסויים פיזיולוגיים בחנו תפקוד נשים במקצועות הטען והנהג, שבהם נדרש מאמץ פיזי רב - ובסיומם הוחלט בצבא כי חיילות לא ישרתו כלוחמות שריון. מנגד, ייבחן שילוב לוחמות כמפעילות D-9 וכלים כבדים אחרים

עכשיו זאת עובדה בצה"ל: סדרת ניסויים שנערכה באחרונה בזרוע היבשה ביחד עם חיל הרפואה קבעה כי חיילות לא יוכלו לשרת כלוחמות שריון. הניסויים בוצעו במסגרת יוזמת הצבא להגדיל את מספר מקצועות הלחימה עבור נשים. "נציגי חיל הרפואה בחנו את העומסים וראו ששילוב לוחמות בטנק יוצר נזקים", הסביר ל-ynet קצין בכיר בזרוע היבשה.

 

הניסויים הפיזיולוגיים כללו בדיקת תפקוד צעירה ממוצעת בתא הלוחמים של טנק המרכבה, בעיקר בשני מקצועות שבהם נדרש מאמץ פיזי רב: הטען שטוען את הפגזים, והנהג שלחיצתו על דוושות הטנק מצריכה כוח פיזי לא מבוטל.

 

אלמנט נוסף שנלקח בחשבון הוא האינטימיות של הטנקיסטים, שיכולים לשהות יחד באותו תא קטן וסגור לעתים אף במשך יממות שלמות בפעילות מבצעית מבלי לצאת ממנו, מה שיפגע בפרטיותה של החיילת. במהלך בחינת היוזמה נערכה גם השוואה מול צבאות זרים מערביים, כמו למשל הצבא האמריקני, שמשלב נשים כלוחמות בטנקים.

גם פרטיות החיילת בשהייה בטנק נבחנה (ארכיון) (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
גם פרטיות החיילת בשהייה בטנק נבחנה (ארכיון)(צילום: דובר צה"ל)

מסקנות סדרת הניסויים הובילו את הצבא לבחון תוכנית שכבר הועלתה בעבר, ובמסגרתה ישולבו לוחמות בתחום שהיה סגור עד כה לנשים: מפעילות ציוד מכני הנדסי (צמ"ה). הכוונה היא לאפשר לנשים לשרת כלוחמות הנדסה קרבית כמפעילות כלים כבדים ובכללם באגרים ממוגנים ודחפורי D-9 בשטח האויב ובמהלך תמרון יבשתי ככוח המוביל את כוחות החי"ר והשריון, חושף מטענים ופותח צירים.

 

בדומה למתרחש בטנק, גם מפעילי צמ"ה, שעובדים בכל כלי בזוגות (מפקד ומפעיל), נדרשים לעתים לשהות יחד בתא הקטן במשך זמן רב ללא אפשרות לפרוק ממנו. הקצין הבכיר בזרוע היבשה ציין בהקשר זה כי "אנחנו בוחנים את הנושא ממש בימים אלו. כבל גרירה, למשל של כלי צמ"ה, שוקל 60 ק"ג, אבל צריך לזכור שבמערך האיסוף הקרבי למשל, שם במארבים קדמיים בכלי רכב מיוחדים גם צריך להרים משקל רב של תורן התצפית, מצאנו פתרון כדי לשלב לוחמות בדמות מערכת הנעה חשמלית להרמת התורן".

לא יוכלו לשרת כלוחמות שריון בעקבות הניסויים (ארכיון) (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
לא יוכלו לשרת כלוחמות שריון בעקבות הניסויים (ארכיון)(צילום: אבי רוקח)

בצה"ל פועלים כעת להגדיל בעשרות אחוזים את כמות הלוחמות הצבא. הסיבה: איבוד של אלפי לוחמים מסדר הכוחות הסדיר בשל קיצור השירות לגברים בארבעה חודשים. באגף כוח האדם מעודדים מזינוק במוטיבציה של נערות לשרת כלוחמות, ובחודשים האחרונים כבר גויסו שני מחזורים לגדוד החי"ר

קל החדש "אריות הירדן", שיופקד באופן קבוע על הגנת הגבול המזרחי עם ירדן בבקעה, בדומה לגדוד "קרקל" החולש על גבול מצרים ואינו מתמרן במלחמה.

 

בחודשים האחרונים נפתחו מקצועות נוספים לנשים שלא מיועדים ללחימה: עשר לוחמות חדשות התגייסו ליחידות המובחרות של חיל התותחנים, בהן "מורן" ו"רוכב שמיים", ובאחרונה נפתחה ברבנות הצבאית אפשרות לגייס חיילות כמשגיחות כשרות. יחד עם זאת, הנתונים עדיין מלמדים על רוב גברי מוחלט במערך הלוחם: כחמישה אחוזים לכל היותר מהמערך הלוחם כוללים נשים, בעוד אחוז דומה משקף את כמות הלוחמות מסך כל המשרתות בצה"ל. 90% מהמקצועות בצבא פתוחים לנשים, בהם מקצועות לחימה ביחידת "סנפיר" של חיל הים, תפקידי לוחמות בגדודי פיקוד העורף ובחיל התותחנים, בגדודי המעברים של המשטרה הצבאית בגדה, ביחידת "עוקץ" וכנשות צוות אוויר בחיל האוויר.

 

במקביל פועל הצבא בשתי דרכים נוספות להתמודד עם קיצור השירות והצורך בכוח אדם לוחם: הגדלת המסגרות ללוחמים חרדים, כגון הקמת פלוגת מפעילי צמ"ה חרדים באוגדת איו"ש, והרחבת כמות החיילים החרדים המתגייסים לחטיבת גבעתי. בנוסף מתכוונים בצבא לבצע שינויים בקריטריונים למקצועות "סֶמִי-לחימה", דוגמת חיילי ההגנה האווירית ובכללם המשתייכים ל"כיפת ברזל". מהלך דומה ייבחן גם לחיילי גדודי המעברים של המשטרה הצבאית באיו"ש, שמוגדרים כלוחמים. כמו כן בוחנים בצה"ל אפשרות להוריד את הפרופיל הקרבי ל-64 ללוחמי הגנה אווירית, חילוץ והצלה וגדודי המעברים. מטרת הבחינה היא להרחיב את פוטנציאל כוח האדם הלוחם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים