שתף קטע נבחר

דאעש בודד את אסד מגבול עיראק

לוחמי הארגון האיסלאמיסטי כבשו את נקודת האחיזה האחרונה של צבא סוריה בגבול עם עיראק. לפי משפחה בטייבה, בקרבות בתדמור נהרג צעיר ישראלי שהצטרף לאחרונה לשורות דאעש. עד כה לא ידוע מה עלה בגורל העתיקות בעיר

 

אחרי שלוחמיו כבשו את העיר העתיקה תדמור, ולמעשה השיגו שליטה על יותר מ-50 אחוזים משטחי סוריה, הצליח אמש (ה') ארגון "דאעש" לנתק את סוריה משכנתה עיראק. גורמים מקומיים דיווחו שלוחמי "המדינה האסלאמית" השתלטו על מעבר הגבול "אל ווליד" בין המדינות, האחרון שהיה בידי משטר אסד, לאחר שכוחות איסלאמיסטים כבר הבריחו את צבא סוריה משני מעברי גבול אחרים.

 

עוד חדשות בעולם :

 

לוחמי דאעש רשמו אתמול הישג משמעותי כשהודיעו שהשתלטו על העיר הסורית תדמור, הנמצאת במרחק של 210 ק"מ מדמשק, ונודעה במבנים מרהיבים ששרדו 2,000 שנה. במקביל בעיראק, הצליח הארגון להרחיב את כיבושיו באזור בירת המחוז האסטרטגית א-רמאדי בקרבות מול צבא עיראק ממזרח לעיר. ההישג הכפול של האיסלאמיסטים, שמתכננים הקמת חליפות קיצוניות בשטחים בשליטתם, מגביר את הלחץ על צבאות עיראק וסוריה – אבל גם מעלה סימני שאלה בדבר אפקטיביות האסטרטגיה האמריקנית שלא מצליחה להחליש את דאעש בתקיפות מהאוויר.

 

הלחימה על העיר תדמור. "צבא אסד מנע בריחת אזרחים" (צילום: AP) (צילום: AP)
הלחימה על העיר תדמור. "צבא אסד מנע בריחת אזרחים"(צילום: AP)

תמרות עשן ליד מתחם העתיקות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
תמרות עשן ליד מתחם העתיקות(צילום: רויטרס)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

הקרבות בסוריה בקרבת העיר העתיקה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הקרבות בסוריה בקרבת העיר העתיקה(צילום: EPA)

בחזית רחוקה יותר, בצפון אפריקה, הצליחה שלוחת דאעש בלוב לחזק את שליטתה בעיר סירת – מקום הולדתו של מנהיג המדינה לשעבר מועמר קדאפי.

 

בבית הלבן לא התעלמו מהעובדה שכיבוש תדמור היא עדות לכשלון המאבק של הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית. אבל דובר הממשל, ג'וש ארנסט, הדגיש כי הנשיא האמריקני ברק אובמה חולק על דרישות רפובליקנים לשלוח כוחות קרקע להילחם בדאעש.

 

באופן פומבי ממשיך ממשל אובמה להביע אמון בראש ממשלת עיראק חיידר אל עבדי, אך בשיחות סגורות גורמים אמריקנים מטילים ספק ביכולתו לגשר בין הפלגים השונים במדינה. "הוא חלש מידי", טוענים בוושינגטון.

 

הכיבוש של העיר העתיקה הסורית בידי דאעש הוא הפעם הראשונה שבה מצליח דאעש להשתלט ישירות על עיר שהייתה לפני כן בידי צבא סוריה. גורמים באו"ם מעריכים שלפחות שליש מתושבי העיר, שאוכלוסייתה מונה 200 אלף איש, נמלטו מבתיהם בימים האחרונים עם התגברות הקרבות. מעדויות שהגיעו לאנשי האו"ם עולה שחיילים צבא אסד אף מנעו מנוסת אזרחים.

 

בידי דאעש: שרידי עיר עתיקה מלפני 2,000 שנה (צילום: MCT) (צילום: MCT)
בידי דאעש: שרידי עיר עתיקה מלפני 2,000 שנה(צילום: MCT)

 

האמריקנים אמנם לא משנים אסטרטגיה נגד דאעש, אך לראשונה לקחו אתמול אחריות על פגיעה באזרחים בהפצצה של הקואליציה הבינלאומית בסוריה. הפנטגון מסר כי מחקירה שנמשכה ארבעה חודשים עולה ששני ילדים ככל הנראה נהרגו בתקיפה אווירית בליל ה-5 בנובמבר בעיר חרים שבסוריה. לפי האמריקנים, מטרת ההפצצה הייתה פעילי תא "חורסאן" של ג'בהת א-נוסרה, שלוחת אל-קאעידה במדינה. כוחות הביטחון של ארה"ב חוקרים עוד שלושה דיווחים נוספים על פגיעה באזרחים: שניים מהם בעיראק, ואחד בסוריה. הקושי הרב בלקיחת האחריות נובע מכך שלצבא אין חיילים בקרקע שיכולים לסייע בחקר הטענות.

 

הרוג ישראלי חמישי בשורות דאעש

משפחה מטייבה הודיעה הלילה כי קיבלה הודעה מאנשי דאעש על מות בנם, יונס מדני עאזם (27) בלחימה בשורות ארגון הטרור בעיר תדמור. לפי דיווח שהגיע למשפחה, הצעיר נפצע בקרב יריות – ומאוחר יותר מת מפצעיו.

 

תמונה של עאזם, תושב טייבה, בסוריה  ()
תמונה של עאזם, תושב טייבה, בסוריה

עבד בשיפוצים עד שהחליט להצטרף לדאעש לפני 5 חודשים ()
עבד בשיפוצים עד שהחליט להצטרף לדאעש לפני 5 חודשים

סוכת האבלים בטייבה. "חבל שהוא הצטרף לדאעש" (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
סוכת האבלים בטייבה. "חבל שהוא הצטרף לדאעש"(צילום: חסן שעלאן)
 

 

משפחתו סיפרה כי עאזם נסע לפני חמישה חודשים לטורקיה, משם הסתנן לסוריה והצטרף לשירות ארגון "המדינה האסלאמית". בביתו שבטייבה פתחו אמש סוכת אבלים.

 

"היום בשעות הערב קיבלנו שיחת טלפון שבני נפצע אנוש ואחרי זמן קצר מת מפצעיו",

סיפר אביו עבד אלקאדר עאזם. "רק לפני מספר ימים דיברתי איתו", ציין אחד מחבריו, "הוא אמר לי 'אנחנו נמצאים מול מלחמה קשה מאוד. מקווה שזה יעבור בשלום'". חברו של עאזם אמר כי "חבל שהוא הצטרף לדאעש, מדובר באדם נהדר ולא חסר לו כלום. עד היום אני לא מעכל איך הוא קיבל את ההחלטה להיות בסוריה".

 

ההרוג היה נשוי, עם שני ילדים. לפני הצטרפותו לדאעש עבד בישראל כקבלן שיפוצים. בלחימה בסוריה נהרגו חמישה אזרחים ערבים ישראלים שהצטרפו לדאעש. חוסיין מסארוה (20) מטייבה, אחמד חבשי (23) מאיכסאל, עותמאן עבד אלקיעאן (30) מהדרום וצעיר מנצרת שזהותו לא פורסמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תושב טייבה שלפי משפחתו נהרג בסוריה
מומלצים