שתף קטע נבחר

הנער שהתלונן נגד ספר ההיסטוריה בהולנד: "לא האמנתי שאני קורא את השקרים האלה"

ברק גורני (16), ישראלי-הולנדי, חשף את ספר הלימוד שבו צוין בתיאור על הקמת מדינת ישראל כי "מיליציות יהודיות רצחו בכפרים ערביים". בראיון ל-ynet סיפר גורני כי הספר שקרא הותיר בו צלקות: "זה מבאס שהעתיד שלי, הבגרות, תלוי בשקרים". עכשיו הוא חולם להתגייס לנח"ל

 

"מכעיס לקרוא את השטויות האלה". גורני ()
"מכעיס לקרוא את השטויות האלה". גורני

"פתחתי את ספר הלימוד וחשכו עיניי". ברק גורני (16), בן למשפחה ישראלית שמתגוררת בסמוך לאמסטרדם, יזם את התלונה בנוגע לספר ההיסטוריה השנוי במחלוקת שנלמד במערכת החינוך של הולנד. בספר, שאושר על ידי משרד החינוך המקומי, צוין בין היתר כי בעת הקמת מדינת ישראל "מיליציות יהודיות רצחו בכפרים ערביים". ראש הממשלה המנוח מנחם בגין כונה בספר "טרוריסט ועושה שלום".

 

גורני, שלומד בבית הספר היהודי "מיימונידס", סיפר ל-ynet על החוויה הקשה שעבר: "לא האמנתי שאני קורא את השקרים האלה. זה מבאס שהעתיד שלי, הבגרות, תלוי בשקרים. הייתה לי תחושת תסכול קשה". לדבריו, כל הילדים בכיתה שבה הוא לומד כעסו על התכנים. "כבר מההתחלה המורה אמרה שהם יודעים שיש הרבה טעויות, אבל אין מה לעשות. הסבירו לנו שכבר ניסו להוריד את הקטעים האנטישמיים מהספרים, אבל זה כל פעם חוזר".

מתוך ספר ההיסטוריה הרשמי בהולנד ()
מתוך ספר ההיסטוריה הרשמי בהולנד

בספר מופיעה תמונת משנת 2000, שבה נראה ילד פלסטיני משליך אבן על טנק ישראלי. בכיתוב לתמונה צוין: "התנגדות קלה נגד ההשתלטות הישראלית על שטחים פלסטיניים בשנת 2000. תשעה ימים לאחר מכן נהרג ביריות ילד בן 13 במצב דומה לזה שנראה בתמונה".

 

על כך אמר גורני בתגובה כי "זה מאוד מכעיס אותי לקרוא את השטויות האלה. אין שום סיכוי שהם יודעים מי זה הילד הפלסטיני בתמונה מול הטנק. זה שטויות וזה מעצבן אותי. אני מאוד מקווה שיתקנו את הטעויות ויכתבו ספר שהוא לא נגד ערבים אבל לפחות ספר מאוזן ובלי טעויות היסטוריות".


גורני עבר את בחינת הבגרות בהיסטוריה לפני כשבוע. אחת השאלות בבחינה עסקה בסכסוך הישראלי-פלסטיני והעמידה את גורני ואת יתר חבריו בדילמה: האם לכתוב את מה שצוין בספר בניגוד למצפונם או לכתוב את האמת שלהם ולהסתכן באובדן נקודות. גורני ומרבית חבריו בחרו באופציה השנייה.

 

"הייתה לנו בבחינת הבגרות תמונה שאתה רואה עץ ומהעץ יש שני ענפים", סיפר גורני. "מאחד יוצא יהודי ומהשני יוצא ערבי ושניהם מתווכחים ועוד מעט הולכים מכות והשאלה מתחת: 'למה הם רבים?' לפי הספר הייתי אמור לרשום שהיהודים לקחו מהערבים את האדמה ורצחו מאות ערבים. לא אכפת לי שזו

תהיה טעות, אני כתבתי שהיהודים נלחמו על הארץ שלהם והערבים רוצים את הארץ של היהודים. אני יודע שגם החברים שלי רשמו אותו דבר. אני בונה על זה שזה יוריד לי רק נקודה אחת מתוך 58 נקודות. שמעתי שבשנים קודמות השאלות על ישראל היו יותר מפותחות".

 

הוא נולד בהולנד ובגיל 4 הגיע עם משפחתו לאלפי מנשה. כשהיה בן 13 החליטה המשפחה לחזור להולנד. "לאבא שלי היה מאוד קשה לטוס כל הזמן להולנד, כי שם נמצאים העסקים שלו. בבית הספר היהודי שבו אני לומד יש בסך הכול 200 יהודים. כל השיעורים מתנהלים בהולנדית, והחיים פה הם מאוד טובים. אין הרבה אנטישמיות. בקרב ההולנדים עצמם אין שנאה לישראל".

 

החלום של גורני הוא לשרת ביחידה קרבית, רצוי בנח"ל בדיוק כמו אביו. לדבריו, "כל החיים ידעתי שאני אשרת בצה"ל. עכשיו יכול להיות שזה מתנגש לי קצת עם הלימודים אז יכול להיות שאלמד עד גיל 20 ורק אז אתגייס. ייתכן שבסוף זה יסתדר ואני אתגייס בגיל 18, אבל מה שבטוח קרבי. אם לא נח"ל אז גולני או גבעתי. זה גם בסדר".

 

שגרירות ישראל בהולנד מסרה בתגובה: "הנושא הובא לידיעתנו בשבוע שעבר ואנו פועלים במספר מישורים. אנו בודקים במדויק את הניסוחים המקוממים, אם מדובר בעיוות של עובדות או אפילו בהסתה". גורמים ישראלים בהולנד מעריכים שמדובר בספר לימוד שמופץ לכל תלמידי התיכון בהולנד כולל בתי הספר היהודיים שמסיבה לא ברורה לא הביעו מחאה עד כה על הדברים.

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים