שתף קטע נבחר

נורבגיה: רוצח ההמונים התקבל לאוניברסיטה

ב-2011 רצח אנדרס ברינג ברייויק 77 בני אדם וזעזע את העולם. על רקע העובדה שנורבגיה שמה דגש על שיקום אסירים, הוא ילמד בקרוב מדע המדינה

ירכוש השכלה אקדמית בכלא. ברייויק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ירכוש השכלה אקדמית בכלא. ברייויק(צילום: AFP)

 

ארבע שנים עברו מאז שאנדרס ברינג ברייויק הנורבגי יצא למסע ירי שבמהלכו רצח 77 בני אדם, בהם 69 בני נוער, וזעזע את העולם כולו. בסוף השבוע דיווח העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" כי רוצח ההמונים בן ה-36, שנידון ל-21 שנות מאסר - העונש המקסימלי בנורבגיה - התקבל ללימודים באוניברסיטת אוסלו.

 

סיפורים מרתקים מהעולם ישר לפיד שלכם בדף הפייסבוק של ynet חדשות בעולם

 

על פי הדיווח, רוצח ההמונים הנורבגי מהימין הקיצוני ילמד קורס במדע המדינה בתאו בכלא. רקטור אוניברסיטת אוסלו אולה פטר אוטרסן אמר שכל האסירים בכלא הנורבגי זכאים לרכוש השכלה גבוהה אם הם עומדים בתנאי הקבלה. לפני שנתיים נדחתה בקשתו של ברייויק ללמוד באקדמיה משום שכישוריו באותה עת לא התאימו למוסד הלימודים.

 

תנאים לא רעים יחסית בכלא הנורבגי. תאו של ברייויק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
תנאים לא רעים יחסית בכלא הנורבגי. תאו של ברייויק(צילום: רויטרס)
 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

"אז הוא לא עמד בתנאי הקבלה. כעת הציונים שלו עומדים בדרישות האוניברסיטה", מסרה דוברת אוניברסיטת אוסלו מרניה טופטינג. החלטת האוניברסיטה עוררה זעם ציבורי גדול, ורבים תהו אם המדינה צריכה לאפשר לרוצח המונים לרכוש השכלה גבוהה על חשבונה.

 

נורבגיה נחשבת למדינה מאוד ליברלית, ומערכת המשפט שלה נותנת דגש על שיקום אסירים ולכן היא מאפשרת להם בין היתר לרכוש השכלה גבוהה.

יתר על כן, תאי האסירים בבתי הסוהר טובים יחסית. לרשותו של ברייויק, למשל, שלושה תאים - כל אחד בגודל של כ-86 מ"ר, שבהם עומדים לרשותו מתקני כושר ומחשב נייד. כמו כן, לפחות שעה ביום הוא מבלה בטיול בחצר.

 

בשנה שעברה איים ברייויק לשבות רעב משום שמשחקי הווידאו שהוא קיבל לתאו "ישנים" והתקציב השבועי (46 דולר) שהוא מקבל "אינו מספיק" - ודרש שיחליפו לו את קונסולת המשחקים PlayStation 2 שיש ברשותו לגרסה עדכנית יותר - PS3 - ועם גישה למגוון רחב יותר של משחקים למבוגרים. ואם בזה לא די, הוא גם דרש ספה או כורסה במקום הכיסא ה"מכאיב" שבתאו.

 

ברייויק יתחיל את לימודיו האקדמיים בחודש הבא. עם זאת, רקטור אוניברסיטת אוסלו אמר שהוא לא ישתתף פיזית בשיעורים בכיתות ולא תהיה לו גישה לסטודנטים אחרים ולאנשי המוסד או למערכת הלמידה הדיגיטלית. "הקשר בין האוניברסיטה לבין ברייויק יהיה אישי בכלא", אמר אוטרסן.

 

ברייויק פוצץ מטען חבלה שגרם לנזק רב בלב הבירה הנורבגית. לאחר מכן הוא יצא לאי אוטויה, אי נופש קטן ובו בתי קיט מעץ מרחק של כ-35 קילומטרים מאוסלו, כשהוא לבוש במדי קצין משטרה. הוא ירה ללא הבחנה לעבר משתתפי כנס צעירי מפלגת השלטון, שעה שאלה ניסו להימלט ממנו ברגל או בשחייה. גופות הצעירים נמצאו מפוזרות לאורך חופי האי ובמים. האסון הוגדר כקשה ביותר שידעה נורבגיה מאז מלחמת העולם השנייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים