שתף קטע נבחר

השף ברוס מאטל: אוכל הרחוב הטוב ביותר בניו יורק

אוכל הרחוב הפך לכוכב מדורי הקולינריה: מדוכני אוכל ועד מפעילי פוד-טראקס. השף ברוס מאטל, דקאן ה-CIA, נותן המלצות לאוכל הרחוב הכי שווה בניו יורק. ומה הוא חושב על הפלאפל שלנו?

 

 

אוכל הרחוב, שזכה בעבר לזלזול, לעג ואף להתעלמות מצד מומחים, הפך לאחרונה לכוכב מדורי הקולינריה. מפעילי פוד-טראקס ודוכני אוכל משתמשים במיטב האמצעים הטכנולוגיים, ובעיקר במדיה החברתית, כדי לעדכן את עוקביהם הנאמנים על ספיישלים בתפריט או על מיקום חדש למשאית.

 

מי שנוסע למטרות בילוי או עסקים, לעתים יעדיף למצוא רוכל מקורי על פני מסעדת גורמה לוהטת חדשה. מאכלי רחוב קלאסיים ופרשנויות עליהם, מוצאים את דרכם לתפריטים של מזללות שזכו לשבחי המבקרים. מגרש המשחקים התאזן; שחקנים קולינריים שיוצרים, מכינים ומגישים את המנות המרגשות שלהם באווירה המזדמנת של הרחוב, זוכים להערכה על פועלם בדיוק כפי שזוכים לה עמיתיהם במסעדות המכוכבות.

 (  )
  

גלובליזציה, תקשורת המונים, תיירות בינלאומית ומסחר הרחיבו את האופק הקולינרי של מרבית האנשים, והציתו את התשוקה לחקור גם את תחום אוכל הרחוב, לרוב מעבר להיצע המקומי. קלאסיקות בינלאומיות שלא היו מוכרות בעבר כמו בורק, פלאפל, פאד תאי ורבות אחרות, הפכו לשם דבר, כשכמעט כל אחד יודע בביטחון איפה מוצאים את "המנה הכי טובה בעיר".

 

אבל כבר לא מדובר באותן מנות מסורתיות, כי כיום מנות רבות מתעלות על גבולות גיאופוליטיים: טאקו ממולאים בבשר קוריאני וקימצ'י, סושי לוף, נקניקיות מאכלי ים עם כרוב סבוי וצ'אי הודי עם טפיוקה מעידים על החיפוש התמידי של השפים ושל לקוחותיהם אחר רעיונות חדשים וניסויים מסקרנים עם שילובים מקוריים.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

גם בתחום לימודי הקולינריה, עם ההכרה שבחשיבות ההתעדכנות בחידושים בתחום לצד ההשכלה הבסיסית, הקלאסית, הפכו קורסים החושפים את יסודות אוכל הרחוב מרחבי העולם למבוקשים ביותר. כך, למשל, מצאתי את עצמי השבוע מתארח בבית הספר הגבוה לקולינריה, ״בישולים״, מלמד על התופעה חוצת היבשות.

השף ברוס מאטל (  )
השף ברוס מאטל
 

הסצינה הקולינרית בתל אביב מדהימה אותי בכל ביקור מחדש, גם בתחום אוכל הרחוב - כל ישראלי יודע להצביע על "הפלאפל הכי טוב בארץ" (ומפתיע שכולכם צודקים!), ואכלתי גם בכמה מסעדות אוכל רחוב אסייתיות נהדרות.

 (  ) (  )
 

ובכל זאת, מי שרוצה לראות את תופעת אוכל הרחוב במלוא הדרה חייב לשוטט ברחובות ניו-יורק. רחובות העיר עמוסים בעגלות ומשאיות אוכל שמשנות את הלוקיישנים שלהן לעיתים קרובות, ומביאות את הבשורה הקולינרית שלהן לכל פינות העיר.

 

1. Shuka Truck

השקשוקה הטובה ביותר בכל ניו יורק. פוד-טראק של שלושה חבר'ה ישראלים, המציעים תפריט רחב של מנות שקשוקה, בכל פעם במקום אחר ברחבי ניו יורק. עדכונים על מיקום המשאית ועל מנות שקשוקה חדשות ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק.

 (  ) (  )
  

2. Nuts 4 nuts

אגוזים קלויים בדבש על פי סגנון הנהוג בבואנוס איירס, תמיד טריים וטעימים. עגלת המכירה הראשונה הציעה אגוזים קלויים לצועדים ברחובות ניו-יורק כבר ב-1993. כיום, הם כבר מפעילים למעלה מ-100 עגלות ברחבי העיר.

 (  )

לפרטים: www.nuts4nuts.biz

 (  )
  

3. Mighty Quinns BBQ

תפריט פשוט ולא מתחכם, ובשר איכותי שנמס בפה. בשורה התחתונה מדובר בברביקיו הכי טוב בניו יורק.

 

לפרטים: באתר

 

4. Ramen Burger

וריאציה בלתי שגרתית של מנת המבורגר המוגשת עם שתי לחמיות עשויות מאיטריות רמאן עם זיגוג רוטב סויה שויו. מגזין "טיים" בחר במנה הזו כאחד מ-17 ההמבורגרים המשפיעים בכל הזמנים.

 (  )

לפרטים: באתר  

5. Luke’s Lobster

רולים חלומיים של לובסטרים ימיים, סרטנים ושרימפסים טריים במיוחד. הלובסטרים של לוק ממוקמים במספר לוקיישנים ברחבי ניו יורק, ונמכרים מתוך פוד-טראק.

 (  )
 

לפרטים: באתר 

 

6. Waffle and Dinges

וופלים בלגיים אמיתיים, מתוקים לצד מלוחים ועם ערימת תוספות גבוהה במיוחד מעל (Dinge). ללא ספק מדובר בוופל הבלגי הטוב בניו יורק, ומי שרוצה ליהנות מתוספות בחינם יכול להשתתף באתגר היומי המתפרסם מידי יום באתר.

 (  )
 

7. Van Lee Uwen Ice Cream

גלידה מעשה ידי אמן שלא מהעולם הזה, עם מבחר רחב של גלידות טבעוניות איכותיות.

 (  ) (  )

לפרטים: באתר  

 

8. Joe's Shanghai

מסעדת מרקים עם דמפלינגס הממוקמת באזור פלאשינג בקווינס, שהוא בעיקרו אזור אסייתי. מדובר בדמפלינגס מעולים, שההגעה לאכול אותם היא בגדר עלייה לרגל עבור רבים.

 

לפרטים: באתר  

 

9. Muncan Food Corp

מעדנייה הנמצאת באסטוריה שבקווינס, ומוכרת מידי יום בין 200 ל-250 סוגים של השרקטורי הכי טובים שיש.

 

לפרטים: באתר 

 

10. Pizza to the people

פיצה מנצחת שנאפית על גחלי עץ. המשאית שלהם מבקרת בכל קצוות ארצות הברית על פי ביקוש המעריצים, ומגיעה לעיתים גם לניו יורק. שווה לעקוב אחריהם.

 (  )
 

לפרטים: באתר

 (  )
 

 

השף ברוס מאטל, זוכה פרסי השף הטוב ביותר במספר תחרויות קולינריה ברחבי העולם ויו"ר התחרות SkillsUSA, שמטרתה להכשיר שפים לעבודה ברמה בינלאומית, מתמחה בקצבייה, דגים ופירות ים, ואחראי על בניית תכניות לימוד מגוונות ב-CIA.

 

בימים אלה הוא מבקר בישראל במסגרת שיתוף הפעולה החדש בין בית הספר הגבוה לקולינריה "בישולים" וה-Culinary Institute of America (ה-CIA). מאטל מעביר בימים אלו ארבעה קורסים ב"בישולים", שניים מהם על Global street food.  

 (  )

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טעים שם. ניו יורק
צילום: shutterstock
מומלצים