שתף קטע נבחר

טראמפ בעימות: "מנהיגי ארה"ב מטומטמים"

דונלד טראמפ המוביל בסקרים, ג'ב בוש שמנסה לצמצם פערים ושמונה רפובליקנים נוספים התייצבו לעימות ראשון מתוך 12. טראמפ עורר סערה לאחר שסירב להתחייב שלא יתמודד כמועמד עצמאי ותקף את הממשל על מדיניות ההגירה

 

 

המרוץ הרפובליקני לבית הלבן יוצא לדרך: עשרת המועמדים המובילים התייצבו הלילה (ו') מול המצלמות לעימות ראשון מתוך 12 במספר עם מטרה אחת: להפוך למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות-הברית בבחירות בשנה הבאה. רשת פוקס, המזוהה עם הרפובליקנים, ערכה את העימות הלילה שנמשך שעתיים כשבמוקד המיליארדר השנוי במחלוקת, דונלד טראמפ, שניסה לחזק עוד יותר את מעמדו לאחר שכל הסקרים מעניקים לו לעת עתה ניצחון סוחף בבחירות במפלגה.

 

עשרת המועמדים המובילים בעימות הלילה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עשרת המועמדים המובילים בעימות הלילה(צילום: AFP)

השניים שמובילים בסקרים. טראמפ ובוש, הלילה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
השניים שמובילים בסקרים. טראמפ ובוש, הלילה(צילום: רויטרס)

אחרי 14 שנה בהגשת תוכנית הריאליטי "המתמחה", שבה נהג לפטר את המתמחים, כעת הוא ביקש "לפטר" את מתחריו בזה אחר זה. מולו התייצבו תשעה מועמדים נוספים, הבולט שבהם כמובן הוא ג'ב בוש. בנו של הנשיא ג'ורג' בוש האב ואחיו של נשיא אחר במשפחה, ג'ורג' בוש הבן, מפגר בסקרים בנתונים דו-ספרתיים מול טראמפ וניסה בעימות הלילה לשפר את מעמדו להמשך.

 

המתמודדים היו צריכים להחליט לקראת העימות, בעיקר ג'ב בוש רך הדיבור, אם להתעמת מול טראמפ או לנצל את זמן המסך כדי להציג את עצמם ואת תוכניתם לעתידה של ארה"ב. השם הילרי קלינטון שב לא מעט פעמים במהלך העימות כשהמועמדים הפנו מאמץ רב כדי לתקוף את אישיותה של האישה שצפויה להיות המועמדת הדמוקרטית בבחירות בשנה הבאה.

עשרת המועמדים המובילים. כרגע (צילום: AP) (צילום: AP)
עשרת המועמדים המובילים. כרגע(צילום: AP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עורר סערה בתחילת העימות. טראמפ לצד ווקר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עורר סערה בתחילת העימות. טראמפ לצד ווקר(צילום: AFP)

שומרים מקומות למועמד המוביל בסקרים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שומרים מקומות למועמד המוביל בסקרים(צילום: AFP)

הסנאטור מרקו רוביו ניסה לקבוע את מהלך העימות ופרסם הודעה לעיתונות של ראיון שלו מלפני שבוע, שבו הוא הודיע כי יבטל את הסכם הגרעין עם איראן מיד לאחר כניסתו לבית הלבן. הבעיה של טראמפ עצמו היא שהוא בעל פיוז קצר ומגיב באכזריות לכל התקפה עליו. הפעם הוא יצטרך להציג מזג נשיאותי עם תוכנית אמיתית.

 

מלבד טראמפ ובוש השתתפו בעימות המרכזי מושל ויסקונסין סקוט ווקר, מושל ארקנסו לשעבר מייק האקבי, מנתח המוח הבכיר לשעבר בן קרסון, הסנאטור מטקסס טד קרוז, הסנאטור מפלורידה מרקו רוביו, הסנאטור מקנטאקי ראנד פול, מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי ומושל אוהיו ג'ון קסיץ'.

 

כבר בהתחלת העימות עורר טראמפ סערה כשהיה המועמד היחיד על הבמה שלא התחייב לא לרוץ באופן עצמאי וכתוצאה ספג קריאות בוז. "אני רוצה לרוץ כרפובליקני", אמר טראמפ. "אבל אם לא אהיה מועמד המפלגה, ארוץ כעצמאי". דבריו של טראמפ הם מעין איום סמוי על הרפובליקנים בפיצול כוחם כפי שקרה בשנת 1992 כשהטייקון רוס פרו פיצל את קולות השמרנים והעניק את הניצחון לביל קלינטון הדמוקרטי על הנשיא המכהן ג'ורג' בוש האב. המועמד ראנד פול מיהר לתקוף את טראמפ על הבמה: "אם הוא לא ירוץ כרפובליקני, הוא יתמוך בהילרי קלינטון".

 

טראמפ המשיך לעורר קריאות בוז מצד הקהל בקליבלנד לאחר שנשאל בנוגע לגל ההגירה ממכסיקו. לאחר שכבר הספיק בהכרזה על מועמדתו לכנות את המהגרים שמגיעים ממכסיקו "אנסים", הלילה הוא הפנה את האצבע המאשימה לממשל האמריקני. "מקבלי ההחלטות בוושינגטון הם מטומטמים", אמר טראמפ. "הממשלה המכסיקנית חכמה ובוושינגטון יושבים מטומטמים. במכסיקו לא רוצים להתעסק עם עבריינים אז הם שולחים אותם מעבר לגבול ואנחנו כמו טיפשים מטפלים בהם".

 

בוש שב בעימות על התבטאות שכבר השמיע בעבר בנוגע למלחמה האמריקנית בעיראק. "היציאה למלחמת עיראק הייתה שגיאה. אם היה לנו אז המודיעין שיש היום, לא הייתי יוצא למלחמה", אמר בוש ותקף את הנשיא אובמה. "הוא נטש את המדינה ויצר חלל שבעקבותיו נוצר ארגון דאעש".

נאלץ להתמודד על ביקורת בגירעון בניו ג'רזי. כריסטי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נאלץ להתמודד על ביקורת בגירעון בניו ג'רזי. כריסטי(צילום: AFP)

התבדח שאינו מקבל מספיק זמן מסך. קרסון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
התבדח שאינו מקבל מספיק זמן מסך. קרסון(צילום: AFP)

קהל רב באולם של קליבלנד קאבלירס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קהל רב באולם של קליבלנד קאבלירס(צילום: רויטרס)

טראמפ המשיך במופע היחיד שלו וטען שתרם כסף כמעט לכל המועמדים שעומדים עמו על הבמה. יריביו כבר תקפו אותו על כך שתרם כסף להילרי קלינטון, שצפויה להיות המועמדת הדמוקרטית בבחירות. "נתתי כסף כי הייתי צריך אותם. כשאמרתי להילרי לבוא לחתונה שלי, היא באה. למה אתם חושבים? כי היא חייבת לי", אמר טראמפ. הסנאטור רוביו מיהר להשיב לטראמפ: "לי לא תרמת".

 

טראמפ גם סירב להתנצל על התבטאויותיו נגד נשים לאחר שבעבר כינה אותן "חזירות שמנות", "כלבות" ו"עצלניות". "אני לא אדם פוליטיקלי קורקט. מה שאני אומר זה מה שאני אומר", אמר טראמפ ופנה למנחה מייגן קלי. "אני מצטער אם לא אהבת את זה".

 

גם הנושא הישראלי עלה במסגרת העימות. המועמדים הרפובליקנים שנשאלו הגנו על העמדה הישראלית מפני הסכם הגרעין האיראני. מנגד, הסנאטור ראנד פול הגן על עמדתו שצריך להפסיק לתת סיוע כלכלי למדינות מכספים שארה"ב לווה מסין, בהן גם ישראל. "ישראל היא ידידה, אבל גם ראש הממשלה נתניהו אמר שצריך להפסיק בשלב כלשהו את הסיוע. "אנחנו לא צריכים ללוות כסף מסין ולתת כסף שאין לנו", אמר פול.

"לא להלוות יותר כסף לישראל". ראנד פול (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"לא להלוות יותר כסף לישראל". ראנד פול(צילום: AFP)

הגן בחירוף נפש על ישראל. טד קרוז (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הגן בחירוף נפש על ישראל. טד קרוז(צילום: AFP)

בנותיו של טד קרוז עם רעייתו של טראמפ וילדיו (צילום: AP) (צילום: AP)
בנותיו של טד קרוז עם רעייתו של טראמפ וילדיו(צילום: AP)

הסנאטור טד קרוז התייחס באופן ספציפי לישראל והבטיח: "ביום הראשון שלי בבית הלבן אבטל את הסכם הגרעין שנחתם עם איראן, אשפר את היחסים עם ישראל ואתן הוראה להעביר את השגרירות האמריקנית בישראל לירושלים, בירת ישראל".

 

האישה היחידה במרוץ סחפה את העימות המקדים

מוקדם יותר הלילה באולם קוויקן לואנס ארינה, אולמה הביתי של קבוצת ה-NBA קליבלנד קאבלירס שאותה מאמן דיוויד בלאט, נערך העימות המקדים לשבעה מתמודדים נוספים שלא הצליחו להיכנס לעשירייה הראשונה. הסנאטור לינדזי גראהם ומושל טקסס לשעבר ריק פרי היו המאוכזבים העיקריים לאחר שלא הצליחו להשתחל לעשירייה הראשונה. מי שהפתיעה בעימות הייתה מנכ"לית HP לשעבר קרלי פיורינה, שלפי הסקרים לאחר העימות הייתה למנצחת.

הפתיעה. פיורינה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הפתיעה. פיורינה(צילום: AFP)

רגע של נחת. פיורינה עם סנטורום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
רגע של נחת. פיורינה עם סנטורום(צילום: AFP)

משמאל לימין. גילמור, גראהם, ג'ינדל, פרי, סנטורום, פיורינה ופטאקי (צילום: AP) (צילום: AP)
משמאל לימין. גילמור, גראהם, ג'ינדל, פרי, סנטורום, פיורינה ופטאקי(צילום: AP)

"ביום הראשון אעשה שני טלפונים: הראשון לנתניהו והשני לחמינאי ואדרוש לפתוח את כל האתרים באיראן לפיקוח. נקודה", אמרה האישה היחידה במרוץ הרפובליקני לנשיאות ארה"ב. "אובמה שבר את כל החוקים של משא ומתן. הסכם הגרעין או מלחמה זוהי אינה הברירה היחידה".

 

גם פרי הצהיר: "הדבר הראשון שאעשה כנשיא ארה"ב יהיה לבטל את הסכם הגרעין". גראהם כנראה הפסיד כמה נקודות אצל המצביעים לאחר שאמר שעם היבחרו לנשיא, הוא ישלח חזרה את חייליו לעיראק ולסוריה, דבר שרוב האמריקנים לא רוצים לראות.

 

עם זאת, גם לאחר העימות הראשון אי אפשר לסגור דבר. מדובר בעימות אחד מתוך 12 בסך הכול שייתקיימו עד לבחירות במפלגה הרפובליקנית. לאורך התקופה עוד עשויים לנשור מתמודדים וגם הסקרים נוטים לא לנבא נכונה.

 

לפני ארבע שנים בשלב הזה הוביל בכל הסקרים ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני במשך שנה, אבל הוא נכשל לחלוטין במבחן הפריימריז. גם פרד תומפסון ומישל בקמן הובילו, אך נעלמו מיד לאחר הבחירות המקדימות הראשונות באיובה וניו המפשייר. הנחמה היחידה הפעם היא שיתקיימו רק 11 עימותים לעומת 27 שהתקיימו בבחירות ב-2012.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
עשרת המועמדים המובילים
צילום: AP
מומלצים