שתף קטע נבחר
.
ערוץ 20

לא ייאמן: כמה כסף השקיעו האמריקאים ברשות הפלסטינית

ראש הממשלה הפלסטיני נפגש עם מנהיג סיעת הרוב בבית הנבחרים האמריקאי וסיפר לו כמה כסף תרם המערב לפלסטינים. לפי החוקר תוצאת ההשקעה האמריקאים היא שני משטרים רודניים ומושחתים וקורא לקהילה הבינלאומית לערוך בדק בית

בור ללא תחתית. ראש הממשלה הפלסטיני, רמי חמדאללה, נפגש השבוע עם קווין מקארת'י, מנהיג סיעת הרוב בבית הנבחרים והימם אותו עם מעט מידע על הרשות בראשה הוא עומד. על פי סוכנות הידיעות ופא, חמדאללה סיפר למקארת'י כי בעשרים שנות קיומה של הרשות, האמריקאים השקיעו לא פחות מ-4.5 מיליארד דולרים, בניסיון לכונן דמוקרטיה.

 

במאמר חדש שפורסם באתר מכון המחקר Gatestone, תוהה העיתונאי הערבי-ישראלי חאלד אבו טועמה לאן הלך הכסף. לדבריו, ראש הממשלה הפלסטיני החסיר מחבר הקונגרס לא מעט מידע. הכסף שהושקע ברשות "ירד לטמיון או התגלה בחשבונות סודיים בשוויץ. הוא גם לא הזכיר את חוסר תפקוד הפרלמנט או חופש העיתונות". אבו טועמה גם ביקר את חוסר האפשרות להצביע בפרלמנט הפלסטיני. להגדרתו, בחירות חופשיות הן בגדר "חלום רחוק".

 

אבו מאזן. ממשיך את מורשת ערפאת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אבו מאזן. ממשיך את מורשת ערפאת(צילום: AFP)

>>עוד באתר ערוץ 20>> 

 

האשם, על פי אבו טועמה, תלוי בקהילה הבינלאומית. "סרבנותה להטיל על ערפאת את האחריות הובילו את מרבית הפלסטינים לזרועותיהם הפתוחות של חמאס", הוא טוען.

 

התוצאה היא שהפלסטינים קיבלו משטר שלא רק מנע מהם מרוב הסיוע הבינלאומי, אלא גם מנע התפתחות של יריבות פוליטית ושל חופש הביטוי. בזמנו, המערב הניח שערפאת, מושחת ככל שיהיה, יסכים לעשות ויתורים כואבים על מנת להשיג שלום ולכן בלעו רוק כשראו את השחיתות.

 

הנחת המוצא הייתה שהרשות תסכים לאחת ההצעות שישראל תגיש בפניה הנחה זו התפוצצה בפניו של הנשיא ביל קלינטון בוויעדת קמפ דיוויד, אז הציע אהוד ברק לנשיא הרשות דאז, יאסר ערפאת 92% משטחי יהודה ושומרון כבסיס להקמת מדינה פלסטינית. ערפאת עזב והאשים את האמריקאים שהם מנסים לכפות עליו ויתורים ש"אף פלסטיני לא היה מוכן לקבל".

 

הכסף הרב שהושקע בתהליך השלום בין השנים 1994 ושנת 2000 התאדה לחלוטין כשהאינתיפאדה השנייה החלה. בנקודה זו, טוען אבו טועמה, יכלה הקהילה הבינלאומית לדרוש מערפאת לקבל אחריות על מעשיו.

השחיתות הפלסטינית לא הובילה לשיפור בחייהם, בעוד חמאס הבטיח לחולל רפורמות ולהביא את קץ השחיתות. הבחירה, כך עולה מדבריו של החוקר, הייתה פשוטה למדי.

 

על כן, אבו טועמה מסביר ש"האמריקאים והאירופאים אחראים אפוא לעליית כוחו של חמאס".

 

"עד 2007 לפלסטינים היה משטר אחד לא דמוקרטי ומושחת, בשם הרשות הפלסטינית, אך בשנה זו הם זכו למשטר נוסף, שהיה חסר רחמים ומדכא אף יותר: חמאס", מתאר העיתונאי.

 

"אז אם השקעה של 4.5 מיליארד דולר הביאו לפלסטינים שני משטרים מושחתים ולא דמוקרטים, מה תוליד השקעה של עוד כמה מיליארדים?", הוא שואל.

 

כל עוד תורמי הכספים ממערב לא ידרשו מהפלסטינים להשתמש בכסף כדי לקדם דמוקרטיה עבור אנשיה ולהכין אותם לתהליך שלום, ההיתכנות של כל תהליך שלום תישאר אפסית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
קייטנת טרור. שימוש לקוי בכספי המערב
צילום: EPA