שתף קטע נבחר

האב שהחליט לא למול את בניו: "זה לא מוסרי"

רק כשבנו השלישי נולד, רני כשר עצר כדי לחשוב למה בכלל צריך ברית מילה ומה משמעותה עבור הילד. אחרי שחקר לעומק, בחר שלא למול את ילדיו והפך לפעיל כנגד חיתוך העורלה לילודים. עכשיו הוא מתכוון להוציא על זה ספר - ומגייס לשם כך מימון המונים

למה אנחנו עושים ברית מילה? רובנו עונים באופן אוטומטי שזה בגלל שככה נהוג, שזוהי מצווה, כדי לכבד את המשפחה או בגלל שזה בריא. מעטים מאתנו משקיעים מחשבה נוספת במנהג העתיק.

 

קראו עוד על ברית מילה:

בעקבות ברית המילה: תינוק אושפז עם זיהום קשה

גרמניה: "ברית מילה פוגעת בגוף כמו עגיל באוזן"

רופאי ילדים למוהלים: הפסיקו למצוץ הדם בברית

 

רני כשר (54), אב לשישה ילדים בגילאים 11 - 23, רכז תרבות בכפר גלעדי, מרצה בתחומי טבע ובעל בית דפוס, לקח על עצמו כמשימה להביא לתודעת הציבור הרחב את המשמעות האמיתית של פעולת חיתוך העורלה.

 

"כשהילדים הגדולים שלי נולדו, הזמנתי מוהל בלי לחשוב על זה בכלל. האפשרות לא לעשות ברית מילה בכלל לא עברה לי בראש", הוא מספר, "לפני 17 שנה, כשאשתי הייתה בהריון עם הבן השלישי, קראתי במגזין אמריקני מאמר שבו רופא מתאר בפרוטרוט מדוע אין הצדקה רפואית לבצע ברית מילה. מיד כשסיימתי לקרוא את המאמר אמרתי לעצמי, ואחר כך גם לאשתי, שאם זה בן - אין ברית".

 

- איך אשתך קיבלה את זה?

"היא אמרה 'טוב, נראה'. היא לא הייתה מוכנה לזה כל כך. גם לי לקח זמן להפנים את ההחלטה, כיוון שזו הייתה החלטה לא קונבנציונלית. התחלתי להתעמק בנושא, הזמנתי מאמרים מחו"ל והשקעתי בזה הרבה מחשבה. שנה לאחר מכן כבר התחלתי להוציא לאור עלון שנקרא 'אף מילה - מחשבה שנייה על ברית מילה'. הרגשתי שהייתי לא בהכרה כשנולדו הבנים הגדולים ומאוד הצטערתי על כך שמלתי אותם. רציתי לחסוך את זה מהורים אחרים".

 

ברית מילה. רובנו עושים זאת בלי להקדיש לכך מחשבה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ברית מילה. רובנו עושים זאת בלי להקדיש לכך מחשבה(צילום: shutterstock)

 

"איך אפשר לחתוך איבר לתינוק בריא?"

"כדי לבצע ברית מילה, צריך לקבל החלטה", מבהיר כשר, "הבעיה של הורים רבים, כמו שקרה לי עם שני הבנים הראשונים שלי, היא שהם לא מחליטים. מצד אחד מדובר בהליך מאוד קשה, ומצד שני אנחנו עושים אותו כלאחר יד. אני רוצה ליצור שינוי ולגרום לאנשים לשאול את עצמם שאלות ולקבל החלטה. כיום אני בתהליך גיוס של תומכים בהדסטארט לפרויקט כתיבת הספר, כדי להעלות את המודעות לנושא".

  

אמנם מקובל לחשוב כי הברית תורמת לבריאותו של הילד, אך כשר שולל טענה זו מכל וכל. "המחקרים הרפואיים לא תומכים בזה. רק בארה"ב אפשר למצוא מחקרים תומכים, ושם קיימת הטיה מדהימה בעד ברית מילה, בגלל שזה פוגע במיניות.

 

"בספר שלי יהיה פרק גדול בנושא: המנהג הזה התחיל שם בגלל שהם ראו באוננות חטא בל יכופר, וברית מילה נתפסה כמפחיתה אוננות. אפילו שם, אגב, אחוזי התינוקות הנימולים הולכים ויורדים. בעבר 80 - 90 אחוזים מהילודים נימולו, והיום זה ירד לפחות מ-60 אחוזים".

 

- ועדיין, הרופאים בארץ ממליצים על ברית מילה באופן גורף.

"השערורייה היא שכשמדובר על ברית מילה, הרופאים מערבבים את הדת עם הרפואה. אני כחילוני, לא יכול לקבל דעה רפואית אובייקטיבית. אנשים מאבדים כאן את האינטגריטי הרפואי שלהם. יש היום רק שלוש מדינות בעולם בהן מתבצעת מילה באופן רוטיני: ארה"ב, דרום קוריאה וישראל. בכל העולם המערבי המתקדם לא מבצעים מילה בכלל. איך זה יכול להיות שרופא אמריקני או ישראלי נותן המלצה אחרת מרופא צרפתי, שוודי או יפני?

 

"עצם הביצוע של הפרוצדורה הזאת עוברת על כל כך הרבה עקרונות רפואיים, שהראשון בהם הוא - קודם כל אל תזיק. איך רופא יכול לבוא לתינוק בריא ולחתוך לו איבר? עד היום הרופאים מאמינים שזה איבר לא מתפקד".

 

העורלה היא החלק הכי רגיש במיניות הגבר

תוך כדי העיסוק בנושא ברית המילה, גילה כשר כי רק בעשורים האחרונים התחילו לחקור את העורלה. "היום יש מחקרים, וידוע שהיא חשובה. בגיל הינקות העורלה מגנה על התינוק מפני מחלות שונות, ויש לה תפקיד חשוב גם בחיי המין. העצבים של העורלה מגיבים למגע עדין, וכשמסירים אותה נשארת לנו רק התחושה של מגע גס. הכיפה, שאמורה להיות החלק הכי רגיש, מאבדת תחושה כמו שעור כף הרגל מאבד תחושה.

 

"יש הרבה מאוד גברים שהסירו להם יותר מדי עור, והם סובלים מכאבים בזקפה בלי לדעת שמדובר בבעיה.זה מדהים בעיני שצריך בכלל לבדוק אם הסרה של העורלה פוגעת בתפקוד של האדם. זה כמו להוריד אגודל ואחר כך לעשות מחקרים אם זה נכון. זה לא נתפס".

 

- הרבה גברים נימולים יגידו לך שחיי המין שלהם בסדר גמור, תודה.

"אנחנו, הגברים, לא רוצים לדעת. יש כאן עניין מאוד רגיש ואינטימי. זה קשור ליחסי מין ולאוננות, ואף אחד לא רוצה להגיד לעצמו - אני נכה, יש לי הרבה פחות ממה שיכול היה להיות לי. תחשבי שגבר מקבל מכונית במתנה מההורים שלו, ובפעם הראשונה יש לו מכונית: כרמל דוכס. הוא נורא נהנה ממנה, ואחר כך מסתבר לו שהוא היה אמור לקבל מרצדס, אבל ההורים נתנו אותה לאח שלו.

 

"כל עוד הוא היה עם הכרמל, הוא הרגיש על גג העולם. אבל הוא היה יכול לקבל מרצדס, והוא לא קיבל כי הוא נדפק. ככה אנחנו הגברים. עכשיו נשאלת השאלה, כמה גברים יהיו מוכנים להודות שהם תקועים עם כרמל דוכס עד סוף חייהם? יש כאן הכחשה".

 

"אף אחד לא צחק על הפין של הבן שלי"

אחת הטענות המושמעות ביותר בעד ברית מילה, אומרת כי בחברה הישראלית מדובר בקונצנזוס ולכן ילד לא נימול יהיה חריג ויסבול מהצקות במהלך חייו.

 

"כבר לפני 17 שנה, כשאמרו לי שאני מקבל החלטה שתעמיס על הילד שלי קשיים פסיכולוגיים וחברתיים, עניתי שאם אני מגדל ילד שיש לו ביטחון עצמי וערך עצמי, אף אחד לא יצחק עליו", עונה בנחרצות כשר, "ילדים נוטים לפעמים להיות מגעילים אחד כלפי השני, אבל זה לא נובע מתכונות גופניות חיצוניות, אלא מאופי. מה גם, שבכלל לא מדובר כאן על תכונה חיצונית.

 

"היום אף אחד לא רואה את אברי המין של השני, זה לא קורה!", הוא מוסיף, "הילד שלי הלך לקורס מד"צים של הנוער העובד, וסיפר לי שאסור להם להתרחץ ערומים במקלחות של הבנים - הם חייבים בגדי ים, כי זו הוראה של משרד החינוך. אין היום כמעט אפשרות לילדים גדולים לראות אחד לשני, ובגילאים הקטנים יותר זה בכלל לא אישו. יש לי ניסיון עם הילדים שלי. גם החששות מהמקלחות של הצבא לא רלוונטיים. מגיעים לטירונות אנשים מחו"ל, יש שם מגוון גדול של אנשים. איך יצחקו, מה יגידו, יש לך פין אחר? זה לא קורה במציאות".

 

- ומה יקרה כשהם יגדלו - לבנות ישראל לא תהיה בעיה?

"יש צעירים שמספרים מראש לבת הזוג שהם לא נימולים. זה חלק ממה שהם. אני מניח שאם בחורה תגיד לבחור שבגלל שהוא לא נימול היא לא רוצה לצאת איתו, אז עדיף שהיא לא תצא איתו. אני בטוח שבגיל ההתבגרות הילד כבר מבין את המשמעות של העורלה ומבין שזה משהו טוב, ואם הוא ירגיש שזה מכביד עליו, שיילך ויעשה ניתוח בהרדמה ויסיר את האיבר שלא מתאים לו וגמרנו. אבל זו תהיה החלטה שלו".

 

- בוא נדבר רגע על הקשר ליהדות. ברית מילה היא מנהג דתי, ויש אנשים שחוששים שאם לא ימולו את הילד, הוא לא יהיה יהודי.

"זה מיתוס שאני רוצה לנפץ אותו. יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה. הרבה פעמים זה מעליב אותי, שחושבים שהזהות שלי - היהודית, הישראלית - קשורה לצורת הפין שלי".

 

- מה היית מייעץ להורים שהחליטו לא למול את הילד, אבל המשפחה שלהם עושה להם את המוות?

"זה עניין מאוד קשה, ואני לא בטוח שבשביל לא לעשות ברית מילה כדאי לנתק את הקשר עם המשפחה. מצד שני, בהרבה מאוד מקרים המשפחה נבהלת בהתחלה, ואחר כך מקבלת את זה. אפשר לבשר את זה בעדינות ובהדרגה: להגיד בהתחלה שמחכים עם זה, ואחרי חודש-חודשיים הלחץ יורד וזה הרבה יותר קל. בדור שלנו הרבה אנשים יבצעו ברית מילה בגלל לחץ משפחתי, אבל בדור הבא זה כבר לא יקרה. אני חושב שזה צריך להיות השיקול האחרון".

 

כשר מסביר כי המניע שלו לעסוק בנושא נובע מחוסר המודעות הגבוהה בארץ: "קראתי פעם שמישהי הגדירה אותי 'פעיל חברתי'. כנראה שאני פעיל חברתי. הספר בא למלא חלל שהיה ריק לגמרי, או מלא בשקרים ובמיתוסים ובדברים שמסתירים מאיתנו. למשל, כמה תאונות ונזקים יש כתוצאה מברית מילה? זה נתון שמסתירים אותו. המידע שיש היום להורים שאוב ממיתוסים, מקטעי שיחות וממידע שקרי.

 

"זה המקום שבו החלטתי להיכנס ולהביא את המידע, וגם להעלות את המודעות. המטרה שלי היא להקיף את הנושא מכל הכיוונים, ולהגיד להורים - זה המידע, עכשיו אתם יודעים, עכשיו תחליטו. ואני מקווה שבעוד חמישים שנה זו לא תהיה החלטה שלהם".

 

רוצים שהספר של רני כשר יצא לאור? תמכו בו באתר הדסטארט

 

מהם הנזקים העלולים להתרחש כתוצאה מברית מילה? צפו:

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
ברית מילה - לא מה שחשבתם
צילום: Shutterstock
"אם זה בן - אין ברית". רני כשר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים