שתף קטע נבחר

מסמך הנחיות חדש: אילו תרופות מותרות בהריון ובהנקה בזמן טיפול שיניים?

המרכז לייעוץ תרופתי בבית חולים אסף הרופא הכין מסמך חדש, בו נקבעת בטיחות טיפולי השיניים בזמן ההריון וההנקה. אז איזה משככי כאבים עדיפים והאם צילומי השיניים גורמים לנזק לעובר?

את בהריון וזקוקה לטיפול שיניים? את מניקה וסובלת מכאבים בחלל הפה? מעתה תדעי אילו תרופות מותר לך ליטול: מסמך הנחיות חדש אותו חיברו הרוקחת נטליה דינאויצר ופרופ' מתי ברקוביץ מבית החולים אסף הרופא, סקר את הטיפולים העיקריים הניתנים בזמן טיפולי שיניים, ומידת בטיחותם לאם ולילוד.

 

נשים רבות חוששות לבצע טיפולי שיניים משמרים וחיוניים בזמן ההריון וההנקה מתוך חשש על לפגיעה בעובר וביילוד. במקרים רבים המצב של מטופלות אלו מחמיר מאד והן סובלות מכאבי שיניים קשים בזמן ההריון, עד כדי פגיעה בשיניים ועקירות שיניים.

 

עוד על הריון:

מניעת חתכים: האם עיסוי פרינאום יעיל?

סופית: האם אכילת שליה אכן טובה נגד דיכאון ותשישות?

צפו: פריצת דרך ישראלית - מוניטור עובר נייד

 

"בכל הריון קיים סיכון של 10%-15% להפלות מוקדמות וסיכון של 3%-5% למומים מולדים בעובר, ללא כל קשר לטיפול תרופתי", מסביר הפרופ' מתי ברקוביץ, מומחה לטוקסיקולוגיה, ומנהל המרכז לייעוץ תרופתי בבית חולים אסף הרופא.

 

"ככלל, טיפולי שיניים אינם מעלים את הסיכון למומים מעבר לסיכון הבסיסי. יתרה מזאת, לא מומלץ לדחות טיפולי שיניים משמרים ודחופים לטרימסטר השני והשלישי, ניתן לטפל גם בטרימסטר הראשון. המסמך החדש שהכנו, יסייע לנשים ההרות, לאמהות הטריות ולרופאים, לדעת אילו תרופות בטוחות, ואלו דורשות תשומת לב קפדנית יותר".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

חשיפות במהלך תקופת ההריון

חומרי אלחוש והרדמה מקומי:

• Lidocaine – מותר לשימוש ואינו מגביר את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי. 

 

• ניתן להשתמש גם בשילוב של Lidocaine+Adrenaline.

 

• Nitrous oxide ("גז צחוק") - מותר בכל שלבי ההריון ואינו מגביר את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי. כאשר הטיפול נעשה בסמוך ללידה ובמידה והאישה מגיעה לחדר לידה בתוך 24 שעות לאחר הטיפול מסוג זה יש ליידע את הצוות בחדר לידה לגבי שימוש בכל התרופות במהלך 24 השעות האחרונות.

 

Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs ומשככי כאבים:

• (Dipyrone (Optalgin etc.) ,Paracetamol (Acamol etc – מותרים לכל אורך ההריון במינון המומלץ בספרות ואינם מגבירים את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי. מהווים קו ראשון לטיפול אנלגטי.

 

• Ibuprofen ,Diclofenac ,Naproxen – מותרים בהריון ואינם מגבירים את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי.

 

יש לציין כי תכשירים ממשפחת NSAIDs מותרים לשימוש רק עד שבוע 28 להריון, מתוך חשש של סגירה מוקדמת של כלי הדם החשוב DuctusArteriosus בעובר.

 

Tramadol – אמנם המידע לגבי בטיחות התכשיר בהריון מוגבל בהיקפו, אך התכשיר נחשב כבטוח. שימוש קצר טווח של מספר ימים אפשרי ואינו מגביר את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי. מומלץ לא ליטול את התכשיר בסמוך למועד הלידה מחשש לדיכוי נשימתי בילוד.

 

שימוש ב-NSAIDs COX2 selective או NSAIDs החדשים כגון: Etodolac (Etopan etc.), Etoricoxib (Arcoxia) Lornoxicam - Xefo - המידע לגבי בטיחות תכשירים אלו בהריון דל, השימוש בהם אינו מומלץ בהריון.

 

משככי כאבים המכילים Codeine: שימוש בפורמולציות המכילות קודאין לשיכוך כאבים בזמן ההריון אינו מגביר את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי, כלומר ניתן להשתמש בו בזמן ההריון. במידה והשימוש נעשה בסמוך למועד הלידה, יש ליידע את הצוות בחדר לידה על השימוש בקודאין מחשש לדיכוי נשימתי בילוד.

 

Steroids: מתן סטרואידים בצורות סיסטמיות במינון מעל 10 מ"ג ליום של prednisone בטרימסטר הראשון לא מומלץ בשל עליה מסוימת בסיכון לשפה וחיך שסועים. מתן סטרואידים במינונים נמוכים בטיפול קצר טווח, לאחר תום הטרימסטר הראשון אינו מעלה את הסיכון מעבר לסיכון הבסיסי, וניתן להשתמש בהם.

 

תרופות אנטיביוטיות:

• תרופות ממשפחות של פניצילינים וצפאלוספורינים כגון (Moxypen (Amoxicillin), Augmentin (Amoxicillin +Clavulanic acid) ,Zinnat (Cefuroxime) - אינן מגבירות את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי, שימוש בתרופות אלו מותר בכל שלב ההריון.

 

• תרופות ממשפחת המקרולידים כגון Erythromycin, Azithromycin, Clarithromycin, Roxithromycin – אינן מעלות את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי. ניתן להשתמש בהן במקרים של זיהום בזנים רגישים או במטופלים אשר אלרגיים לפניצילינים.

 

• (Clindamycin (Dalacin – התרופה אינה מגבירה את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי, אך יש להשתמש בה רק לאינדיקציה המתאימה.

 

• (Metronidazole (Flagyletc – התרופה אינה מגבירה את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי, אך יש להשתמש בה רק לאינדיקציה המתאימה.

 

• Doxycycline – תרופה אינה מומלצת משבוע 14 ואילך, וכן עלולה לגרום לצביעת שיניים בעתיד אצל התינוק. יש לציין כי שימוש קצר טווח לפני השבוע ה-14 אינו מגביר את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי ומהווה קו שני לטיפול.

 

שטיפות פה: שטיפות פה המכילות Chlorhexidine מותרות בכל שלב של הריון ואינן מגבירות את הסיכון מעבר לסיכון הבסיסי.

 

צילומי שיניים בהריון:

• US National Council on Radiation Protection מגדיר את החשיפה המרבית המותרת לקרינה רדיואקטיבית בזמן ההיריון עד (5 RAD (50 mSv, 0.05 Gy.

 

החשיפה לקרינה רדיואקטיבית בצילומי שיניים מסוג נשך היא נמוכה מאוד ומגיעה לרמה של0.01 mRAD. כלומר, זוהי חשיפה מזערית ואינה מגבירה את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי. בכל מקרה, מומלץ להשתמש במגן בטן מעופרת בזמן ביצוע הצילום.

 

הלבנת שיניים באמצעות חומרים כימיים או באמצעות לייזר: אין מידע בספרות הרפואית על ההשפעה האפשרית של הטיפולים הללו על העובר ולכן לא מומלץ לבצעם בזמן ההריון. אלו טיפולים שניתן לדחות אותם לאחר ההריון.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

חשיפות נפוצות במהלך ההנקה

חומרי אלחוש והרדמה מקומי:

• Lidocaine – התרופה הינה בעלת זמן מחצית חיים קצר יחסית, מופרשת לחלב אם באחוז זניח. אין צורך בהמתנה בין הטיפול לבין הנקה, ניתן להניק ישר אחרי סיום הטיפול. 

 

• ניתן להשתמש גם בשילוב Lidocaine + Adrenaline.

 

• Nitrous oxide (גז צחוק) - יש מעט מידע בספרות הרפואית לגבי אחוז הפרשה לחלב אם, אך גז צחוק מותר בהנקה. לאחר הטיפול מומלץ לשאוב מנה אחת של חלב מכל שד, לזרוק ולאחר מכן להניק כרגיל.

 

Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs ומשככי כאבים:

• Dipyrone (Optalgin etc.) ,Paracetamol - Acamol etc – מותרים לשימוש בכל צורות מתן, במינון מבוגר סטנדרטי.

 

• Ibuprofen, Diclofenac – תרופות בעלות אחוז הפרשה נמוך מאד לחלב האם ולכן מותר לשימוש בכל צורות מתן, במינון מבוגר סטנדרטי.

 

• Naproxen – התרופה בעלת זמן מחצית חיים ארוך יחסית. עקב דיווח על תופעות לוואי בתינוק היונק מומלץ להעדיף טיפול אחר. במידת הצורך ניתן להשתמש, רצוי במינון של עד mg/d 1000 לתקופה קצרה.

 

• Tramadol – התרופה מופרשת לחלב אם באחוז נמוך, יש לשים לב למצב של ישנוניות, אפאטיות וחוסר ערנות של התינוק.

 

• שימוש ב-NSAIDs COX2 selective או NSAIDs החדשים כגון:

Etodolac (Etopan etc.), Etoricoxib (Arcoxia), Lornoxicam (Xefo) - אינם מומלצים בזמן ההנקה, עקב חוסר מידע על אחוז הפרשה בחלב אם. זמן מחצית חיים של תרופות אלו ארוך יחסית ואין לדעת מה השפעתן.

 

שימוש במשככי כאבים המכילים Codeine: שימוש במשככי כאבים המכילים קודאין בזמן הנקה הוא אסור. קודאין מתפרק למורפין בגוף האם, ועלול לגרום לישנוניות, אפאטיות ודיכוי נשימתי אצל התינוק.

 

אזהרת בטיחות מטעם משרד הבריאות מיולי 2015 אוסרת על שימוש בתכשירים המכילים קודאין בילדים מתחת לגיל 12 שנים וכן בנשים מניקות.

 

Steroids:

• Prednisone – טיפול קצר טווח במינונים נמוכים יחסית (40-60 מג' ליום) אינו מהווה בעיה בהנקה.

 

תרופות אנטיביוטיות:

• תרופות ממשפחות של פניציליניםוצפאלוספורינים כגון,

Moxypen (Amoxicillin), Augmentin (Amoxicillin +Clavulanic acid) ,Zinnat (Cefuroxime) מהוות קו ראשון בטיפולים דנטאליים בהנקה. אחוז הפרשה בחלב אם מזערי ומותר להשתמש בהן בהנקה.

 

• תרופות ממשפחת מקרולידים כגון Erythromycin Azithromycin, Clarithromycin, Roxithromycin – מותרות בהנקה. במקרים נדירים עלולות לגרום לשינויים בהרגלי היציאות של התינוק היונק.

 

• (Clindamycin (Dalacin – התרופה מותרת בהנקה.

 

• Metronidazole (Flagyletc) – התרופה מותרת בהנקה עד 1.5 גר' ליום.

 

• Doxycycline – זמן מחצית חיים ארוך יחסית עם אחוזי הפרשה לחלב האם סביב 10%, אך התרופה לרוב נמצאת במצב של קשירה ליוני סידן, דבר הגורם לירידה בספיגה. לכן שימוש קצר טווח מותר ואינו מהווה בעיה בהנקה, יש לשים לב התרופה עלולה לגרום לשינויים בהרגלי היציאות של התינוק היונק.

 

שטיפות פה: שטיפות פה המכילות Chlorhexidine מותרות לשימוש במהלך ההנקה.

 

הלבנת שיניים באמצעות חומרים כימיים או באמצעות לייזר: אין מידע בספרות הרפואית על ההשפעה האפשרית של הטיפולים הללו על התינוק היונק ולכן לא מומלץ לבצעם בזמן ההנקה. אלו טיפולים שניתן לדחות אותם לאחר תום ההנקה.

 

גם אתן חושות לעבור טיפולי שיניים בהריון? צפו בסרטון:

 







 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא מומלץ לדחות טיפולי שיניים משמרים ודחופים לטרימסטר השני והשלישי
צילום: shutterstock
מומלצים