שתף קטע נבחר

בעקבות מותם של 4 מסם מסיבות: הקהילה הגאה נלחמת בתופעה

רק בחודשים האחרונים נפטרו ארבעה הומואים צעירים כתוצאה משימוש מופרז בסמי מסיבות. בתגובה כינסה אגודת הלהט"ב את מפיקי המסיבות בעיר כדי להעלות את המודעות לתופעה. "צריך לדבר על כך שהתופעה קיימת. אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח", אומר אחד המארגנים

שרשרת של ארבעה מקרי מוות בקהילה הגאה כתוצאה משימוש בסמי מסיבות. נציגים מרכזיים מהאגודה למען הלהט"ב בישראל התקבצו השבוע למפגש ראשון מסוגו בנושא שימוש יתר בסמים במסיבות בקרב חברי הקהילה. המפגש נערך לאחר שלאחרונה מתו ארבעה צעירים חברי הקהילה, כנראה עקב שימוש מופרז בסמים. 

 

קראו עוד על הקהילה הגאה:

הומואים? 3 חיסוני חובה לבריאות שלכם

עלייה של 300% בנדבקים בעגבת - רובם הומואים

עכשיו זה מדעי: הומוסקסואליות היא גנטית

 

כמה מהשמות הבולטים ביותר בקהילת הגייז בישראל נפגשו יחדיו כדי לדון בסיכונים כתוצאה מהשימוש בסמים, ובמציאת פתרונות יעילים להעלאת המודעות בקרב חברי הקהילה, בעיקר במהלך בילויים סוערים במסיבות. יוזם המפגש היה שמעון שירזי, איש חיי הלילה ומפיק ליין מסיבות.

 

 

הפוסט שפרסמה האגודה למען הלהט"ב בישראל
הפוסט שפרסמה האגודה למען הלהט"ב בישראל

 

"הוא לקח הרבה ג'י ובסוף הוא נפל"

לפני פחות מחודש נפטר צעיר בן 23 שהיה דמות מוכרת בחיי הלילה בתל אביב. האגודה ללהט"ב פרסמה פוסט בפייסבוק ובו כתבה בין היתר: "האגודה כואבת את מותו של צעיר בן 23 שנפטר אמש כתוצאה משימוש יתר בסם מסיבות. מקרה זה מצטרף לשלושה מקרים דומים שאירעו בשנה החולפת לבדה, שבהם סיימו צעירים את חייהם בטרם עת וללא כל סיבה מוצדקת".

 

בשיחה עם ynet מספר ל' שעבד יחד עם הנפטר: "הוא אהב את חיי הלילה, מהר מאוד הפך להיות יחצ"ן של כל הליינים הגדולים והיה נחוש מאוד להצליח במה שהוא עשה. היו לו המון רצון ואמביציה לספק את כולם, ושכולם יהיו מרוצים ממנו ומהעבודה שלו. הוא היה ילד מסיבות שאהב חברים, אהב לבלות ונורא רצה לחיות את העיר".

 

"הוא היה בחור טוב ותמיד צחק ועזר לכולם. הבית שלו היה כמו תחנה לכל החברים שתמיד היו נפגשים אצלו לפני מסיבות", מוסיף נדב, אף הוא חבר של הנפטר, "כנראה שבאיזה שהוא שלב הוא קצת הגזים. נפגשנו קצת פחות מ-24 שעות לפני המקרה. במשך כמה ימים ברצף הוא לקח כל מיני דברים בלי לנוח. חברים שהיו איתו סיפרו לי שהוא לקח הרבה ג'י ובסוף הוא נפל. הם שמו אותו לישון אבל הוא לא קם בבוקר.

 

"אני לא בעד שאנשים יעשו סמים ולא שיפסיקו לגמרי", אומר נדב, "הסמים זה בריחה, זה כיף זה משחרר. יש סמים מסוימים שאפילו עוזרים, אבל חשוב שאנשים ידעו קצת יותר מה הם לוקחים, שיקראו באינטרנט. כמו שיודעים לא להפריז עם אלכוהול או סוכר כי זה לא בריא, אז גם בסמים לא להפריז. השאלה פה היא לא אם זה חוקי או לא, אלא פשוט תדע מה אתה מכניס לגוף שלך ותעשה שימוש נכון. הסם שהוא לקח אותו, אסור לערבב איתו שום דבר ולצערי זה הסם הכי נפוץ בקהילה. זה סם שצריך להזהר ממנו הכי הרבה".

 

אימרי קלמן. "לא מתחילים עם סמים מהמסיבה הראשונה" (צילום: יובל אצילי) (צילום: יובל אצילי)
אימרי קלמן. "לא מתחילים עם סמים מהמסיבה הראשונה"(צילום: יובל אצילי)

 

"צריך לדבר על כך שהתופעה קיימת" 

"אף בליין לא לוקח סמים למסיבה הראשונה שלו", מדגיש אימרי קלמן, יו"ר האגודה ובעל ליין מסיבות, "זה תהליך הדרגתי, וסביר להניח שהבליינים שמתחילים לצאת אצלנו, במסיבות המיינסטרימיות, יוצאים גם למסיבות יותר הארדקור וצורכים שם, אבל ברור לכולנו שמדובר באותה האוכלוסיה".

 

קלמן מסביר את הקשר ההדוק בין קהילת הלהט"ב לבין חיי הלילה: "בעולם שבו להיות הומו זאת עבירה על החוק לא היתה ברירה אלא להפגש בשעות חשיכה ולהפוך לקהילה דווקא במועדונים. בתוך המרחב הזה צמחו דברים מדהימים אבל גם תופעות מסוכנות, כמו הסמים".

 

לדבריו, מפיקי המסיבות ובעלי הליינים הגיעו בנוכחות מלאה לפגישה והביעו מוטיבציה גבוהה לעסוק בנושא מתוך תפיסת אחריות עמוקה על הבליינים וחברי הקהילה. "לפורום הזה השפעה אדירה על הקהילה הגאה וההתגייסות של כולם מחממת את הלב ומעידה על קיומה של קהילה סולידרית" מוסיף קלמן, "אנחנו נפעל כדי להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש בסמים ונעודד את הבליינים להתרגש ממוטיבים אחרים במסיבות, שהם לא הסמים. בתמיכה של הרופאים מהמרפאה הגאה בגן מאיר, נקיים הדרכות לעובדים במסיבות כיצד לנהוג במקרה של זיהוי סימנים של שימוש יתר בסמים אצל בליינים. כמו כן נפעל לייצר מענה רפואי זמין באופן מיידי במסיבות כדי להציל חיים"

 

"אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח". יואב מאיר (צילום: רן יחזקאל) (צילום: רן יחזקאל)
"אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח". יואב מאיר(צילום: רן יחזקאל)

יואב מאיר, מעצב אופנה, פעיל חברתי ואחד מיוזמי המפגש, חושב כי העלאת המודעות היא הדרך למנוע מקרי מוות נוספים. "אני מרגיש שנושא סמי המסיבות לא טופל בכלל בשנים האחרונות, ומאז זה רק החמיר", הוא אומר, "אני לא שומע בכלל את האגודה למלחמה בסמים ואת אל סם מסבירים עליה. צריך לדבר על כך שהתופעה קיימת. אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח".

 

לדבריו, צעירי הקהילה היום פרועים יותר משהיו בעבר: "אני חושב שבני 30 פלוס, בני הדור שלי, גדלנו בתקופה אחרת מבני העשרים פלוס היום. הכל יותר מוגזם, יותר משוחרר וצריך לדעת לשים גבולות ולעזור עם זה לאנשים - בהסברה, בחינוך, בתמיכה ובטיפול", מסכם מאיר.

 

מפיקי המסיבות בפגישה. "חשוב לנו לתרום בחזרה לקהילה" (צילום: חן אריאלי) (צילום: חן אריאלי)
מפיקי המסיבות בפגישה. "חשוב לנו לתרום בחזרה לקהילה"(צילום: חן אריאלי)

 

גלויות וסרטונים נגד סמים

"בואו לא נהיה צבועים, תרבות הבילוי של הקהילה הגאה תמיד הובילה את כל תרבות הבילוי בכל עיר בכל מדינה. חלק מתרבות הלילה זה צריכת אלכוהול וגם סמי מסיבות", מודה תומאס שמש, בעלים של קבוצת BEEF, ופעיל למען תרבות הפטיש והפתיחות המינית בקהילה הגאה, "אני מודע לזה שכמו בכל העולם, חלק מחיי הקהילה, כוללים גם צריכת סמים ברמה כזו או אחרת. אני חושב שהבעיה היא לא רק של חיי הלילה אבל אנחנו, שמרוויחים את לחמנו מהקהילה, חשוב לנו לתרום לקהילה בחזרה כי אנחנו כוח משפיע וקובעי דעת קהל. אנחנו רוצים להשפיע ולקחת אחריות".

 

- האם מדובר לדעתך בתופעה? 

"לצערי, ארבעת מקרי המוות האחרונים היו של חבר'ה צעירים מאוד שהגיעו לעיר הגדולה, ואולי לא היה מי שיכוון אותם. אנחנו מנסים לבוא ולהאיר את העיניים של הקהילה הצורכת והלא צורכת ולהגיד להם: 'תירגעו, תצברו ידע'. חשוב לדעת איך לטפל בזה, מה קורה כשמישהו לא מרגיש טוב, או על גבול ניצול, ואיך לעצור את כדור השלג הזה. אלו ארבעה מקרים יותר מדי, ואם לא נלמד מהם ולא נעצור פה אנחנו יכולים להדרדר למצב דומה לקהילות אחרות כמו לונדון, ברלין וניו יורק ששטופות בתופעת הסמים. בלונדון דברים כאלה קורים כמעט כל סוף שבוע"

 

- מה אתם, כאנשי חיי לילה, מתכוונים לעשות?

"חשוב להגיד שכל המקרים קרו בעצם בבית, ואני לא יכול להגיד לאף אחד מה לעשות בביתו, אבל אנחנו לא רוצים שזה יגיע לאחד המועדונים. מאוד חשוב לנו להעניק ידע ואפילו להפחיד. אנחנו בגישה שאפשר לעשות מסיבה ברמה שפויה. אנחנו מתכוונים ליצור גלויות שיחולקו במסיבות, כל ליין התנדב להפיק סרטון וידאו שמדבר לקהל שלו ובשפה שלו, להעלות את הנושא לשיח ולתת אינפורמציה נרחבת ועמוקה בפלטפורמות שונות. אנחנו בוחנים אפשרות להחזיק פרמדיקים במסיבות. אנחנו לא באים מתוך מקום של ענישה או הוכחה אלא לתת לכל אחד את הכלים והידע בנושא הזה"

 

"זה נושא מאוד מורכב וכבעלי ליינים, כשהתפקיד שלנו הוא לייצר דימוי שמח, אנחנו לא מפיצים את הדיברה ׳אל תעשה׳, אבל מודעות בכלל והצפת הנושא בפרט היא חשובה", מסכים וחאי מטוס, מפיק ליין הקוק שוק, "אני חושב שאם נושאים כאלו ידוברו ויופצו במדיות החברתיות השונות הדברים יהפכו יותר נגישים ויותר ברורים".

 

כך פועל סם המסיבות הידוע בכינוי ג'י:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מסיבות גייז. 4 נפטרו בשנה האחרונה משימוש מופרז בסמים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים