שתף קטע נבחר

אריה מליניאק

ביי ביי, יורוליג / מליניאק ברביעי

ההחלטה להקטין את כמות המשתתפות במפעל סגרה את הדלת בפני קבוצות ישראליות שאינן מכבי ת"א ל־20 השנים הבאות. לא צריך לחכות שתקום מסגרת אירופית חדשה, אלא להיות בין היזמים שמקימים אותה

בשבוע שעבר החליטה הנהלת היורוליג להקטין את הליגה מ־24 ל־16 קבוצות, ולהגדיל את מספר הקבוצות שמחזיקות בכרטיס מובטח מ־7 ל־11. מדובר בשינוי גדול, אבל אסור לשכוח שהיורוליג היה גם כך מועדון סגור, שדאג להבטיח לקבוצות הגדולות עלייה לשמינית הגמר בהליכה. הקטנות שימשו בדרך כלל כדקורציה, ברוטציה. מעט קבוצות קטנות נשארו ביורוליג יותר משנתיים־שלוש. זרקו להן עצם, ויאללה ליורוקאפ או הביתה.

 

 

אם ג'ורדי ברתומיאו היה הקומישנר של ה־NBA, על פי השיטה שלו קבוצות כמו קליבלנד או גולדן סטייט לא היו נפגשות לעולם בגמר הליגה שהוא מנהל. הניקס והלייקרס היו בגמר באופן כמעט קבוע. ג'ורדי לא רוצה את ססארי, באמברג או הפועל ירושלים. זכייה של קבוצה כזאת באליפות ישראל או גרמניה, היא מבחינתו תקלה. הוא צריך להבטיח שמכבי ת"א תהיה בפנים, גם בעונות בהן היא מפסידה לאשדוד/באר טוביה.

 

שמעון מזרחי. מקומה של מכבי ת"א מובטח גם בליגה החדשה (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
שמעון מזרחי. מקומה של מכבי ת"א מובטח גם בליגה החדשה(צילום: אורן אהרוני)

 

היורוליג קמה כתוצאה מהזנחה ניהולית של פיב"א - ארגון מיושן ויהיר. ולמה לדעתכם ג'ורדי התעורר פתאום? כי פיב"א מנסה להקים מחדש את גביע אירופה לאלופות. ובשביל שלא יגידו שהיורוליג היא מסגרת סגורה ולא ספורטיבית, השאירו מקום וחצי פתוחים למראית עין, אבל בעצם סגרו את הדלת לקבוצות חדשות. הצרה הגדולה היא שבכך השמידו סופית את הליגות המקומיות לעשרים השנים הבאות.

 

במתכונת החדשה היורוליג משאירה למעשה בחוץ את אלופת ישראל אם זו לא מכבי ת"א. מצבן של הפועל ירושלים, ראשל"צ, חיפה וחולון דומה לזה של גלאטסראיי, דרושפאקה (טורקיה), אלבה ברלין, באמברג, באיירן מינכן (גרמניה), מלאגה, ולנסיה (ספרד), חימקי מוסקבה, ניז'ני, קובאן (רוסיה), ססארי (איטליה), צדביטה זאגרב, פרטיזן, הכוכב האדום בלגרד, ריטאס וילנה ועוד.

 

אפשר להרכיב מהן ליגה לא רעה. לא ברור לי איך הן לא התארגנו לליגה אירופית נפרדת עד עכשיו, אלא עמדו מבוישות כמו חבורת נערות שלא עברו סלקציה בכניסה למועדון, ומתחננות לג'ורדי שיכניס אותן פנימה. גירשו אתכם מהמועדון? מה אתם מייללים, תארגנו מסיבה משלכם.

 

ג'ורדי ברתומיאו. לא ליילל, לארגן מסיבה אחרת (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
ג'ורדי ברתומיאו. לא ליילל, לארגן מסיבה אחרת(צילום: ראובן שוורץ)

 

ליגה אלטרנטיבית חייבת להיות נפרדת מהיורוליג, וזה חשוב בעיקר כדי להחזיר את הספורטיביות והעניין לליגות המקומיות. חייבים להבטיח שבמסגרת החדשה אלופת ישראל תקבל כרטיס אוטומטי לגביע אירופה לאלופות, בדיוק כמו בכדורגל.

 

כולם מחכים לראות איך ייגמר איום הפרישה של ריאל מדריד וברצלונה מהליגה הספרדית. הגדלת מספר המשחקים ביורוליג ל־30 פלוס יעמיס עליהן לוח זמנים בלתי אפשרי, והפתרון לדעתן הוא הקטנת הליגה הספרדית שתצמצם את מספר המשחקים. עד עכשיו הליגה הספרדית הקשתה על היורוליג ולא התחשבה בה. נראה מי יכופף את מי.

 

גביע אירופה המתחזה

גביע אירופה לאלופות, הגביע שמכבי זכתה בו ב־1977 וב־1981, מת בשנת 2000. מאז מתקיים באירופה טורניר שמבטיח מקומות שמורים, מתחזה לגביע אירופה לאלופות, ומרוקן מעניין את המאבק על האליפות במדינות.

 

15 שנים מוכרים לנו שקר, שהיורוליג הוא גביע אירופה לאלופות. גם אני שותף להונאה, כי לא הקפדתי להדגיש שגביע היורוליג או הסופרוליג זה לא גביע אירופה אלא עסק פרטי. מכבי ת"א אינה מייצגת את ישראל ביורוליג, מאחר שאף פעם לא השיגה את הכרטיס בתחרות ספורטיבית אלא בקומבינה.

 

עד היום אפשר היה לקבל איכשהו טענה שמכבי הצטרפה ליורוליג בתנאים שנקבעו קודם. מי שרוצה לייצג את ישראל, שידאג לישראל. מי שדואג לעצמו, מייצג את עצמו. מכבי ת"א מייצגת את ישראל ביורוליג, כמו שאתם מייצגים את ישראל כשאתם קונים במרקס אנד ספנסר. הם קנו כרטיס ליורוליג, אתם קניתם חולצה ומכנסיים. 36 פעמים מכבי ת"א ייצגה את ישראל בגביע אירופה לאלופות, ואם היה ספק עד עכשיו, מעתה ברור שאת ישראל מייצגות רק נבחרת ישראל או קבוצות במפעל רשמי!

 

ביורוליג משחקות אמנם רוב הקבוצות הטובות באירופה, אבל זהו ביזנס שפועל בשיטה אנטי ספורטיבית. הוא לא הוקם בשביל לקדם את הספורט, אלא כדי לעשות כסף. מכבי ת"א הפסידה את האליפות ארבע פעמים בשמונה השנים האחרונות, בעונה שעברה אפילו לא הגיעה לגמר, והמשיכה לשחק ביורוליג. בשביל להסיח את דעתכם מהאנטי ספורטיביות של היורוליג, הם מתבכיינים שפיינל־פור שמתקיים אחרי ליגה בישראל, זה לא ספורטיבי. ואיזה שיטה אישרו בשבוע שעבר ביורוליג? פיינל־פור אחרי ליגה של 30 משחקים. שמעתם מילת מחאה משמעון מזרחי? כי פיינל־פור אחרי ליגה זו אחלה שיטה בשביל לגנוב גביע מריאל מדריד או מצסק"א, ושיטה שנועדה לפגוע במכבי ת"א כשזה בישראל.

 

הפועל ירושלים. הדבר היחיד שיכול להחזיר תחרות אמיתית לליגה (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
הפועל ירושלים. הדבר היחיד שיכול להחזיר תחרות אמיתית לליגה(צילום: אוהד צויגנברג)
 

 

כשירושלים זכתה אשתקד באליפות, דייויד פדרמן הודה בכנות ראויה לציון שזה רע למכבי וטוב לכדורסל. תארו לכם איזו ליגה אש הייתה, אם אובדן האליפות היה מונע השתתפות ביורוליג, ונותן הזדמנות לעוד קבוצה לעשות קופה. זה הדבר היחיד שהיה יכול להחזיר אי־פעם תחרות אמיתית לליגה, ולכן מונעים את זה. יש עוד ליגה בעולם בה בסוף העונה הפרס מובטח מראש לאחת הקבוצות בלי קשר לתוצאות המשחקים?

 

שום תועלת לא צמחה עד היום לליגת העל מהקשר עם היורוליג. האלופה לא משתתפת, והתנאים שנכפו על כולם בשביל להקל על מכבי את ההופעה ביורוליג פגעו בכולם. הליגה הוצפה בזרים, ובתמורה נתנו כפיצוי לשחקנים הישראלים את החוק הרוסי, שזה חטא על פשע.

 

מה ליורוליג ולבני־הרצליה, חולון, אשדוד/באר טוביה ואילת? למה מינהלת הליגה צריכה להיות קשורה ליורוליג, מפעל שרק מוציא מהליגה שלנו את העניין בכרטיס מובטח למכבי ת"א? הדלת ליורוליג נסגרה בעצם עכשיו בפני קבוצה ישראלית נוספת ל־20 השנים הבאות. מקומה של מכבי במחלקה הראשונה מובטח. ירושלים, חיפה וראשל"צ יילחמו בכל עונה על הזכות להידחף למחלקת תיירים דרך היורוקאפ, להופעה חד־פעמית ביורוליג, ושוב לסוף התור.

 

שמואל פרנקל. לא יישר קו? גם ממנו להיפרד לשלום (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
שמואל פרנקל. לא יישר קו? גם ממנו להיפרד לשלום(צילום: ראובן שוורץ)
 

 

כל הכבוד למכבי ת"א שדואגת לעצמה, אבל הגיע הזמן שיתר הקבוצות בישראל יתעוררו. מינהלת הליגה צריכה להגיד ליורוליג: ביי ביי! מי שמדיר אותנו, אנחנו מדירים אותו.

לא צריך להקשות בכוונה, אבל מי שרוצה לשחק עוד 37 משחקים בעונה באירופה, שהיורוליג תתאים את לוח המשחקים שלה לליגה הישראלית.

לא צריך לחכות שתקום מסגרת אירופית חדשה ולהצטרף אליה, צריך להיות בין היזמים שמקימים אותה. אורי אלון וראשי קבוצות נוספים צריכים להיות ה"שמעון מזרחים" של המסגרת האלטרנטיבית האירופית החדשה.

 

חשוב שינהגו על פי דרכו של הלל הזקן, ולא יעשו לאחרים מה ששנוא עליהם. אם ירושלים לא אוהבת את העובדה שהשאירו אותה מחוץ ביורוליג, שלא תסגור בפני אחרים את המסגרת החדשה שתקום. כרטיס יהיה שמור לאלופת ישראל, כולל מכבי ת"א. ירצו יאכלו, לא ירצו - אחרים יאכלו. אם שמואל פרנקל, יו"ר המינהלת, לא ירצה ליישר קו, להיפרד גם ממנו לשלום. תם הטקס.

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
שמעון מזרחי
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים