שתף קטע נבחר

גבעת שמואל קרבית: "מהבית ומהסביבה"

נערים לקראת גיוס מסבירים מה מוביל לדירוג של גבעת שמואל גבוה ברשימת "הערים הלוחמות": עוז הגיע מגיבוש לשייטת 13, עומר שואף להגיע לקורס טיס ולעידן יש מאמן כושר אישי. בפנים: הטבלאות המלאות

 

גבעת שמואל גאה: נתוני הגיוס של אגף כוח אדם בצה"ל דירגו את מודיעין בראש רשימת הערים המובילות בשיעור הגיוס. במקום השני נמצאת גבעת שמואל, שרשמה זינוק של שבעה מקומות היישר למקום השני עם כ-89 אחוזי גיוס. באחוז המיצוי ללחימה גבעת שמואל נמצאת במקום הראשון עם 59.5%.

 

אז מה יש בגבעת שמואל שגורם לאחוז המתגייסים ולשיעור הלוחמים הגבוה כל כך? שוחחנו עם שבעה נערים שיום הגיוס שלהם קרב ובא. לדבריהם, השילוב של הפעילויות בעיר, יחד עם הדרבון שמגיע מהבית, הוא המפתח להצלחה של העיר בנתוני הגיוס.


שחר דובב (18), עמית מורגנשטרן (17) ודביר מטיאש (17) הם מדריכים בתנועת הנוער בני עקיבא. דובב החל בהליך מיון ליחידה קרבית, מורגנשטרן יחל ביום ראשון גיבוש לשייטת ובעוד חודשיים מצפה לו יום סיירות ומטיאש מנסה בימים אלה להעלות את הפרופיל הצבאי שלו על מנת שיוכל להתגייס לקרבי. שלושתם מעידים כי הפעילות בתנועות הנוער והאווירה בעיר מדרבנות מאוד להתגייס לצבא בכלל ולקרבי בפרט.

 

"בתנועה למשל מביאים אנשי צבא שידברו בפני החניכים ויסבירו על החשיבות של הגיוס לצה"ל", אומר מורגנשטרן שסיפר שבהרצאות האלה תמיד נרשמת הנוכחות הגבוהה ביותר. "אחרי הרצאה כזו החניכים ממש נכנסים לאטרף ואומרים שהם גם רוצים להתגייס. הם תמיד מדברים על שירות משמעותי ולא משנה אם זה קרבי או לא".

דביר, עמית ושחר. כולם רוצים קרבי (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
דביר, עמית ושחר. כולם רוצים קרבי(צילום: ירון ברנר)

באים מבתים קרביים. גיל (מימין) ועומר (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
באים מבתים קרביים. גיל (מימין) ועומר(צילום: ירון ברנר)

דובב מציין כי לאחר מבצע צוק איתן הביאה העירייה לוחמים שדיברו בפני תושבי העיר, מה שחידד גם כן את הרצון להתגייס לקרבי. עוד מספרים השלושה כי בשנים האחרונות יותר ויותר בנות בתנועה הדתית מתגייסות לצה"ל.

 

בימים שבהם עולה לכותרות תיקון החוק לשוויון בנטל, שמחזיר את הגלגל לאחור, מבהירים המתגייסים העתידיים כי מבחינתם כולם צריכים לשאת בנטל השירות. "קיומה של המדינה שלנו הוא לא ברור מאליו", אומר מטיאש. "אנחנו זקוקים לצבא שלנו וכל מי שיכול להתגייס צריך לעשות זאת".

 

ומה אומרים ההורים על הרצון להתגייס לקרבי? "אמא בפאניקה, אבל אין מה לעשות. היא תתמודד כמו שאנחנו נתמודד", אומר מטיאש. מורגנשטרן אמר כי בביתו תומכים ומדרבנים להתגייס לקרבי ודובב סיכם: "אני הבן הבכור אז לאמא שלי מאוד קשה לשחרר אותי. זה לא קל לאף הורה".

 

הצעיר שרוצה לתקן את חווית קורס הטיס של אביו

עוז אריה, תושב העיר בן 17 הגיע מיום גיבוש לשייטת 13. "היה קשה וקר", הוא מסכם. "עליתי לוועדות, אבל לא עברתי. בינואר יש לי יום סיירות. מפקד הגיבוש אמר לנו היום שהרבה מהלוחמים הגיעו דווקא מגיבוש שני, אז המוטיבציה רק עלתה, הדלת לא נסגרה".

  

עוז עודד גם את חבריו להתאמן עמו. אחד מהם הוא עידן פורת (18) שמתאמן עם עוז בכושר קרבי בפתח תקווה וגם הוא שואף להגיע ליחידה המובחרת. "בעוד חודש וחצי יש לי גיבוש לשייטת ויום סיירות. אני למעשה מתאמן לצבא מתחילת כיתה י"א, יש לי מאמן אישי ואני עושה סימולציות של ימי סיירות", הוא מפרט.

 

מתגייסים עתידיים נוספים הם עומר לב (17) וגיל אגמון (17.5), שניהם חניכים בתנועת הנוער החילונית בעיר, "אילנוער". לב שואף להגיע לקורס טיס לא רק בגלל רצון אישי אלא גם בגלל חוב משפחתי. "אבא שלי היה בקורס טיס ונפל בשלבים האחרונים. אני רוצה להוכיח שגם אני יכול, לא רק להגיע לשלבים שהוא הגיע, אלא לצלוח אותם", אומר לב.

מחכים ליום הגיוס. צעירי גבעת שמואל (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מחכים ליום הגיוס. צעירי גבעת שמואל(צילום: ירון ברנר)


לדבריו, בגבעת שמואל ישנה אווירה של עידוד לגיוס לצה"ל. "יש תנועות נוער שעובדות בשיתוף פעולה עם חטיבות בצבא כמו כפיר למשל, העירייה מקיימת מדי שנה כנס מתגייסים ויש המון פעילויות עירוניות שעוסקות בנושא".

 

משפחתו של לב היא משפחה צבאית. מלבד אביו, שאמנם לא צלח את המיונים לקורס טיס, אמו משרתת כקצינת צה"ל בדרגת אלוף-משנה. לב מעיד כי השירות הוא אחד הערכים שעליו גדל. "זה שילוב של הבית והסביבה. אחותי למשל הייתה בין הראשונות בתנועה שלנו שהתגייסה לקרבי, ואחריה קמו המון בנות שאמרו שגם הן רוצות להתגייס לקרבי. זה ממש דרבן אותן".

 

אגמון עדיין מתלבט האם להתגייס לתפקיד קרבי או לתפקיד עורפי. הוא משתף כי גם אמו קצינה בצבא וגם הוא גדל על ערכי השירות הצבאי כשגם האחים שלו שירתו בתותחנים. "זה בית של צבא", הוא אומר. בסופו של דבר זו המדינה שלי ואני צריך להגן עליה, בין אם בתפקיד עורפי או בין אם בקרבי. כל אחד צריך לעשות מה שהוא יכול בשביל לתרום למדינה".

 

יוסי ברודני, ראש עיריית גבעת שמואל, בעצמו בעל עבר קרבי והשתחרר בדרגת רב-סרן כשבין היתר שימש כמ"ם בחטיבת הצנחנים. "אני גאה בבני ובנות הנוער שלנו ובתושבי העיר שממשיכים להוביל ולתרום למדינת ישראל בכל התחומים, אם בגיוס לצה"ל, לשירות הלאומי, ובשירות המילואים. אין ספק שהפעילויות והערכים שסופגים בני ובנות הנוער שלנו תורמים רבות ואנו נמשיך ואף נעמיק את פעילותינו", אמר ברודני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
הטובים לצה"ל. צעירי גבעת שמואל
צילום: ירון ברנר
מומלצים