שתף קטע נבחר

פני הרשע? אדריאנוס חוזר לירושלים

בעולם הוא אייקון תרבות, אך ביהדות הוא ייזכר לדיראון עולם כמי שאחראי לגזירות השמד. מוזיאון ישראל מציג את "הפנים של אדריאנוס": מישראל, מהלובר ומהמוזיאון הבריטי, לראשונה, שלושת פסלי הברונזה היחידים של הקיסר יחדיו. "מירושלים לא רואים אותו כמו שרואים אותו מלונדון ומפריז"

 

 

בעולם הוא נחשב לאחד מ"חמשת הקיסרים הטובים", אך ביהדות הוא מכונה "שחיק עצמות". בעולם רואים בו קיסר שוחר שלום, ביהדות הוא ייזכר לדיראון עולם כאחראי לטבח במאות-אלפי יהודים בתקופת מרד בר-כוכבא. בעולם הוא אייקון תרבות, ביהדות הוא האיש שאחראי לגזירות השמד, או "גזירות אדריאנוס". על שמו.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>  

 

בשבוע שבו מציין העם היהודי את עשרה בטבת, היום שבו החל המצור הבבלי על ירושלים בימי בית המקדש הראשון, שהוביל לחורבנו ולגלות בבל – מציג מוזיאון ישראל בירושלים את "הפנים של אדריאנוס": אם תרצו, תום הפרק של ריבונות ועצמאות בארץ ישראל, חורבן וגלות - תוצאות שלטונו של הקיסר אדריאנוס בעשורים שלאחר חורבנו של הבית השני.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"זה לא הביקור הראשון שלו בירושלים", אומר דודי מבורך, אוצר התערוכה. "הקיסר אדריאנוס כבר היה פה בשנת 130 לספירה, לביקור קיסרי במסגרת הסיורים שלו בפרובנציות. הוא ביקר פה ביקור מלכותי, והמשיך מכאן למצרים".

 

דברים שרואים מכאן לא רואים משם (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
דברים שרואים מכאן לא רואים משם(צילום: אלי מנדלבאום)

 

"הזיכרון ההיסטורי הוא מאוד הפכפך", מוסיף מבורך. "הוא נחשב לקיסר חשוב מאוד בתולדות העולם, ולא פחות מכך – בתולדות הארץ הזאת. כולם זוכרים את אדריאנוס ככקיסר משכיל, תרבותי, משכין שלום, משורר וארכיטקט – אך אצלנו הוא ייזכר תמיד כקיסר שמחץ את מרד בר כוכבא, הרג מאות-אלפים ביהודה, מחק מאות יישובים - ושינה את שמה של הארץ לפלסטינה, ואת שמה של ירושלים לאיליה קפיטולינה".

 

"אירוע מאוד נדיר"

מבורך אומר כי "מירושלים לא רואים אותו כמו שוראים אותו מלונדון ומפריז". וכך, זה לצד זה יוצבו

במוזיאון ישראל בירושלים, לראשונה, שלושת ראשי הברונזה היחידים של הקיסר אדריאנוס שנותרו בעולם. "היו מאות פסלים משיש של הקיסר, שנשלחו לרחבי האימפריה שהוא שלט עליה. אבל מברונזה היו רק שלושה, ושלושתם מתכנסים לפה, לירושלים".

 

הראשון – הגדול והשלם ביותר בתערוכה – מוצג דרך קבע במוזיאון ישראל, לאחר שנמצא בחפירות תל שלם, מדרום לבית שאן, באזור שבו היה מחנה הליגיון הרומי השישי. "הוא צמיג את אדריאנוס בתוך איש צבא, שעל השריון שלו - סצנה של קרב", אומר מבורך. "זה פסל יחיד במינו של הקיסר המיוחד הזה".

 

שני הפסלים האחרים הגיעו מלונדון ומפריז: האחד נמצא בשנת 1930 בנהר התמזה, ומוצג במוזיאון הלאומי הבריטי, והשני – ממוזיאון הלובר שבצרפת. "זה מאורע מאוד נדיר. אנחנו מאוד שמחים שמוזיאון הלובר והמוזיאון הלאומי הבריטי היו נדיבים מספיק להשאיל לנו לחצי שנה, שניים המפסלים המאוד חשובים שלהם, ולאפשר לנו להציג את שלושת הפורטרטים היחידים מברונזה של הקיסר אדריאנוס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
"כבר היה כאן בשנת 130 לספירה". דודי מבורך על אדריאנוס
צילום: אלי מנדלבאום
צילום: אלי מנדלבאום
האיש שאחראי להפיכתה של ישראל ל"פלסטינה"
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים