שתף קטע נבחר

פלוג: "הריבית הנמוכה תימשך עוד זמן רב"

בכך מתייחסת נגידת בנק ישראל לרמיזות של שר האוצר משה כחלון כי תיאלץ להעלות את הריבית בעקבות העלאת הריבית בארה"ב. פלוג: "גם ריבית שלילית נמצאת על השולחן"

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אמרה היום (ב') לוועדת הכספים כי "יתכן שנצטרך להמשיך במדיניות כלכלית מרחיבה ולהישאר בסביבת הריבית הנמוכה". היא גילתה בסקירתה התקופתית כי "אפשרות הריבית השלילית הייתה על השולחן, ואנחנו לא שוללים עדין את האפשרות שנגיע לשם, אבל אין לה מקום כאשר הצמיחה אמנם נמוכה יחסית למדינות המפותחות (2.5% השנה), אבל שיעור האבטלה נמוך והאינפלציה בתחום היעד. אנחנו מודעים להעלאת הריבית בארה"ב, אך לא נראה שהדבר ישנה את המגמה שלנו בצורה דרסטית".

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

"מה שמטריד אותנו הוא משבר הדיור ועליית מחירי הדירות", הדגישה פלוג. "עם זאת, תפקידנו המרכזי הוא לשמור קודם על היציבות הפיננסית - וניתן רק לשער מה היה קורה לשיעורי האבטלה והאינפלציה האם הריבית הייתה מנותקת ממה שקורה בעולם. בנק ישראל אמנם קידם צעדים למניעת משבר בשוק הדיור במקרה של אי עמידת לווים בתשלומי המשכנתא, כגון הקטנת חלק ההלוואות המבוסס על ריבית משתנה. אבל עצם הטיפול במשבר הדיור הוא בעיקר בצד הגדלת ההיצע של הדירות בשוק".

 

"הכלכלה הישראלית לא מייצרת עוני"

הנגידה התמקדה בשמירת היציבות הפיננסית, אבל יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לה להגביר את העיסוק שלה בקידום המצב החברתי-כלכלי. "בהיותך יועצת כלכלית לממשלה, עלייך לעודד שינוי. המצב קשה מאוד. מחירי הדירות עדיין גבוהים מאוד ואי-השוויון גדול מאוד. אם אתה לא אדם עשיר אתה לא יכול להגיע לדירה. למרות המסרים המרגיעים שלך אנחנו עדיין מודאגים"', אמר.

 

פלוג השיבה כי "ישראל נמצאת במקום גבוה במדד אי-השוויון, אבל בשיעורי העוני של ההכנסה ברוטו אנחנו לא ברמה גבוהה בהשוואה בינלאומית. הכלכלה בישראל כשלעצמה אינה מייצרת עוני באופן חריג. בהכנסה נטו, תשלומי העברה והקצבאות אמנם מחלצים אנשים מעוני, והמסים אמנם מקטינים את אי-השוויון אבל השאלה היא בכמה. כאן הם משפרים פחות מאשר במדינות אחרות. המיסים אצלנו מתונים יחסית בהשוואה וגם תשלומי הקצבאות נמוכים בהשוואה בינלאומית ולכן הם עושים מעט מדי לקיטון שיעורי העוני".

 

פלוג העדיפה להבליט את תפקיד בנק ישראל בהגברת חוסן המשק הישראלי ומוכנותו למשברים עולמיים. "אנחנו מחזיקים ביתרות מט"ח של 88 מיליארד דולר, שהם שליש מהתוצר. מדינות בעלות יתרות מט"ח גבוהות הן עמידות יותר למשברים. אם יהיה צורך להתערב ולהשתמש בהן נעשה זאת".

 

פלוג ציינה את הפעולות להגברת התחרות במערכת הפיננסית בהגדלת מספר השחקנים, הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים וביטוח פיקדונות להגברת התחרות של הבנקים הקטנים. "לא נסכים לתחרות שאיננה משרתת את טובת הלקוחות, כמו פגיעה בביטחון הפנסיוני בעידוד האשראי על חשבון כספי הפנסיה. אלו צעדים שיזרעו את זרעי המשבר הבא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים