שתף קטע נבחר

סורי ל-ynet: 'ישראל רחמנית פי אלף מרוסיה'

הבליץ האווירי הרוסי יימשך גם לאחר הסכם הפסקת האש, שלא כולל את דאעש וארגוני הטרור. בשיחה עם ynet מספרים תושבים מאזור חלב על המצב הקשה בעיר הנצורה, שממנה ברחו רבבות. "הרוסים משאירים אדמה חרוכה, אבל אנחנו לא מוכנים לעזוב"

רוסיה וארצות הברית הכריזו הלילה על הפסקת אש בסוריה, אבל דאעש וארגוני הטרור לא כלולים כמובן בהסכם, הבליץ האווירי הרוסי צפוי להימשך - וגם הצדדים שכן אמורים להפסיק את הלחימה יעשו זאת רק מעוד שבוע. בינתיים, הסורים שמתגוררים בחלב - העיר הגדולה במדינה - נמצאים בין הפטיש לסדן. בשיחות עם ynet הם מספרים על המצב הקשה, מאשימים את האמריקנים ומספרים על "האדמה החרוכה" שמשאירים הרוסים: "ההפצצות הרוסיות פוגעות רק באזרחים, ואז מבינים שישראל פי אלף יותר רחמנית".

 

ביום רביעי שעבר הצליח המשטר הסורי, יחד עם חיזבאללה ובני בריתו, להסיר אחרי 3.5 שנים את המצור שהמורדים הטילו על שני הכפרים השיעיים נובל וא-זהראא שבאזור חלב. מעבר להישג הסמלי, שהוביל להתקדמות נוספת של המשטר בחזית הצפונית, הוא גם הוביל לכך שסיפורה של העיר חלב הפך להיות הסיפור המרכזי בתקשורת העולמית.

 

המשטר השיג ניצחון חשוב, המורדים הפסידו - אבל מי שכל הזמן מפסידים הם הסורים שמתגוררים באזור חלב. אחד מהם הוא אבו יוסף, תושב העיר החשובה אעזאז, שנמצאת על גבול טורקיה-סוריה. "הסרת המצור ניתקה למעשה את הפרבר הצפוני של חלב מהעיר חלב עצמה", סיפר בשיחה עם ynet אבו יוסף, שמתגורר באזור עם משפחתו: "בכך הפך הפרבר הצפוני לנצור משלושה כיוונים. ממזרח אנחנו רואים את דאעש. מדרום אנחנו רואים את המשטר וממערב יש את המיליציות הכורדיות".

 

מהשיחה עולה כי הדבר שמפריע לו יותר מכל כרגע הוא דווקא ההתקדמות של "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", קואליציה של כוחות כורדים שלטענת אבו יוסף שיתוף הפעולה שלהם עם המשטר והרוסים מכריע את הכף לטובתם. "היו הסכמים בין צבא סוריה החופשי לבין אותם כוחות כורדים, אבל ברגע שהם ראו שהמשטר התקדם - הם הפרו אותם. הם השתלטו על כפרים בפרבר הצפוני של חלב והשבוע הגיע השיא עם ההשתלטות על שדה התעופה אל-מינג'. מי שנמצא באותם אזורים הם לא הפלגים האיסלאמיסטיים כמו אחראר א-שאם וג'בהת א-נוסרה, אלא צבא סוריה החופשי".

 

ההפצצות הרוסיות יימשכו למרות הפסקת האש (צילום:  AP) (צילום:  AP)
ההפצצות הרוסיות יימשכו למרות הפסקת האש(צילום: AP)
אעזאז - צפונית לחלב, סמוך מאוד לגבול הטורקי (צילום: google maps) (צילום: google maps)
אעזאז - צפונית לחלב, סמוך מאוד לגבול הטורקי(צילום: google maps)
אבו יוסף לא חסך את שבטו מההתנהלות של ממשל אובמה: "אני מאשים אותם במצב ואומר להם שהכורדים הם ממש לא מניה בטוחה. בסוף הם ימכרו את ארצות הברית ואת ישראל. הם משרתים את האינטרסים של רוסיה והמשטר". כשנשאל אם התערבות סעודית-טורקית במלחמה תוביל לשינוי, הביע אבו יוסף סקפטיות: "רק רוסיה הוכיחה את עצמה עד עכשיו. מדינות אירופה ומדינות ערב לא הוכיחו את עצמן ולמען האמת אף אחת מהן לא יכולה להתמודד מול הרוסים".

 

"רוסיה פועלת בשיטה של הרס ללא הבחנה"

הוא ציין כי הרוסים מבצעים עשרות תקיפות מדי יום באזור: "רוסיה פועלת בשיטה של הרס ללא הבחנה, בניגוד לישראלים ולאמריקנים שמשתדלים לפגוע בצורה מדויקת. אם הם רוצים שתהיה השתלטות על אזור כלשהו, אז הם הופכים אותו לאדמה חרוכה". עם זאת, לדבריו הרוסים לא מפציצים את אעזאז עצמה, אלא את פרבריה: "נראה שהם לא מפציצים אותנו בגלל הלחץ הבינלאומי - החשש מזרם הפליטים שיגיע לטורקיה ומשם לאירופה".

 

בשיחה עם ynet אמר כי "הסורים מקווים שכל מדינה, אפילו ישראל, תתערב כדי לשחרר אותנו מדאעש, מהכורדים ומהמשטר. אין לנו בעיה עם אף אחד, רק שיגאלו אותנו ממעשי הטבח ומהמתקפות היומיומיות. השנאה של הערבים לישראל ידועה, אבל בסוריה דווקא אנשים החלו לראות עד כמה ישראל רחמנית. כשאתה רואה שבמלחמה בעזה נהרגים מאה או מאתיים אזרחים ובינתיים בסוריה ההפצצות הרוסיות פוגעות רק באזרחים, אז אתה מבין שישראל רחמנית פי אלף. הרבה אנשים אמרו כאן שהם מקווים שישראל תתערב ותכבוש את אדמתנו ורק שהרוסים והמשטר לא יבואו. הם אמרו את זה מרוב פחד. תתאר לעצמך שישה מטוסים חגים מעלייך ומבצעים 100 תקיפות ביום. זה דבר מפחיד מאוד".

 

רבבות נמלטו, יש מי שנשאר בחלב (צילום: AP) (צילום: AP)
רבבות נמלטו, יש מי שנשאר בחלב(צילום: AP)
ההרס בשדה התעופה שעליו השתלטו הכורדים ()
ההרס בשדה התעופה שעליו השתלטו הכורדים

אבו יוסף הסביר מדוע הוא ורבים מבני משפחתו וחבריו נשארו באזור, בניגוד לרבבות שנמלטו לגבול הטורקי. "באעזאז יש בערך 100 אלף בני אדם. אם אנחנו נעזוב, אז הכורדים ישתלטו על העיירה ואנחנו לא נחזור יותר לפה. יותר מ-25 כפרים שהכוחות הסוריים הדמוקרטיים השתלטו עליהם – האזרחים באותם כפרים גורשו ולא מצליחים לחזור. כרגע אנחנו לא מוכנים לעזוב. הם מחשיבים את אעזאז כחלק מהמדינה הכורדית העתידית. זה לא יכול לקרות".

 

אבל גם הוא יודע שההתפתחויות בשטח יכולות לטרוף את הקלפים בכל רגע: "אתמול הכורדים השתלטו על שדה התעופה ועל הכפר הסמוך. הם נמצאים לא הרחק מאיתנו. צריך להבין שזו עיר שמלאה באוכלוסייה. הם מתקדמים בחסות ההפצצות של המטוסים הרוסיים. אם זה יגיע למצב שתהיה להם הזדמנות לכבוש את אעזאז, אז חיל האוויר הרוסי יכשיר את הדרך עבורם וזה יוביל למעשי טבח רבים ולגירוש של יותר ממאה אלף בני אדם".

 

מה תעשה במצב כזה?

"אם זה יגיע למצב שהם משתלטים על אעזאז, אני אצא משם עם המשפחה שלי. אני בהחלט חושש ממש שיקרה לנו. לכוחות הכורדים אין כבוד לנשים ולילדים. אם הם יגיעו לכאן הם יקחו את הילדים והנשים ויעשו עליהם חיפושים. הם ישפילו את הנשים ואת הגברים מול נשותיהם". "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" מזוהים עם הכוחות הכורדים שפועלים בצפון מערב סוריה ליד הגבול הטורקי במטרה להקים ישות עצמאית.

הכורדים ליד אעזאז. "אם הם ישתלטו, לא נחזור" ()
הכורדים ליד אעזאז. "אם הם ישתלטו, לא נחזור"

ההרס בחלב. כמעט חמש שנים של מלחמת אזרחים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ההרס בחלב. כמעט חמש שנים של מלחמת אזרחים(צילום: רויטרס)

ובינתיים המצב ההומניטרי רק הולך ונהיה גרוע יותר: "כרגע יש בסביבות 50 אלף עקורים בגבול הטורקי שמשתכנים באוהלים. חלק לא ממש מצאו איפה להשתכן. הם ישנים בשטחם פתוחים או במשאיות שמעבירות סחורות, ויש פה אנשים שישנים במסגדים או בכיכרות הציבוריים. גם המחסור באוכל ניכר היטב. המצב טראגי. אפילו ארגונים הומניטאריים הפסיקו לפעול בגלל המצב. כל הפרבר הצפוני נצור". לתושב העיר הסורית, כך נראה, יש בחירה לא פשוטה בין אפשרויות גרועות - דאעש והמשטר הסורי - אך נראה שדווקא הכוחות הכורדיים מכעיסים אותם יותר מכל: "כל האנשים פה אומרים שזה יהיה פחות נורא אם דאעש יגיעו".

 

לא רוצים מזון, רוצים נשק

זה מה שמתרחש בפרבר הצפוני של חלב, אבל מה קורה בתוך העיר חלב עצמה? עיתונאי סורי שנע כל העת בין טורקיה לבין חלב סקר בשיחה עם ynet את המצב: "במרכז חלב ההתקפות נגד השווקים וריכוזי האוכלוסין הסלימו ובייחוד התקיפות של הרוסים. זה מה שגורם לאנשים לברוח".

 

לדברי העיתונאי, "המצב ההומניטרי בחלב רע מאוד. בתי החולים במרכז העיר יכולים לטפל רק באזרחים והלוחמים נאלצים להגיע לבתי חולים בצפון חלב. יש מחסור רב בציוד רפואי ומחסור ברופאים. יש בעיה גם של אוכל ובעיקר אוכלים בשר כי המחיר של הירקות עלה מאוד. גם מחיר הדיזל זינק".

 

העיתונאי הסורי ניסה בשיחה להסביר את המושג "חלב נצורה", שהופיע רבות בתקשורת בתקופה האחרונה: "העיר נצורה על ידי המשטר הסורי ועל ידי דאעש במקביל. המשטר לא צר על כל חלב, אלא רק על מחציתה. את החלק השני מקיף דאעש. זה שונה מהמצור שאנחנו רואים במקומות אחרים". גם הוא, כמו אבו יוסף, לא שולל אפשרות שהמורדים המתונים יחסית יחלו לשתף פעולה עם דאעש, שאותו הם מעדיפים על פני המשטר הסורי. "זו אפשרות", אמרו.

 

"אנחנו לא רוצים מזון ושתייה, אנחנו רוצים נשק נגד מטוסים", סיכם בשיחה עם חברת החדשות האמריקנית 'Vocativ', המתמחה באיסוף מידע מהרשת, אבו טין אל חלבי, צלם ופעיל במורדים. יותר מ-500 נהרגו בחלב מאז שהחלה המתקפה האווירית הרוסית על העיר הגדולה בסוריה ועשרות אלפים ברחו, אבל יש מי שעדיין לא נכנע. באדר טאלב, מורד בן 24 מחלב, צחק בנוגע לאפשרות שיעזוב את חלב. "אם משהו חשוב לך, אז אתה לא עוזב. אנחנו רוצים להפיל את אסד ואני חושב שאנחנו יכולים לעשות זאת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  AP
חלב על הכוונת. ההפצצות הרוסיות יימשכו
צילום: AP
מומלצים