שתף קטע נבחר

רוצים קריירה? תלמדו להיות פוליטיקאים

נמנעים ממשחק פוליטי במקום העבודה? אתם הופכים את עצמכם ללא רלוונטיים בעיני הבוסים. אז אילו כללים ועקרונות כדאי לאמץ במקום עבודה חדש, באופן שייצר לכם קריירה משגשגת? מדריך

עם יד על הלב - אף אחד לא אוהב פוליטיקה. אפילו פוליטיקאים מקצוענים אוהבים לומר שהם "לא משחקים את המשחק הפוליטי". אבל כמו לכל חברה אנושית - גם למקום העבודה יש חוקים כתובים ושאינם כתובים, של התנהגות וסט ערכים מוסכמים. הפנמה ואימוץ המכלול הזה, הנקרא "הפוליטיקה הארגונית", מבטיחה את דרככם למעלה.

 

 

השם הרע שיצא לפוליטיקה קשור להיבטים הציניים, הנצלניים, הלא-אמפתיים של החתירה האין-סופית למעמד של כוח ושליטה. אבל המשחק הפוליטי אינו דווקא משחק מלוכלך, וכשמדברים על "פוליטיקה ארגונית" מדברים על קודים התנהגותיים, מוסכמות חברתיות וכללי אתיקה ונימוס – שנכונים לכל מקום כמעט - בית הספר, צבא, משפחה המורחבת ואפילו ברשת החברתית. 

 

 (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
(צילום: GettyImages)

בכל המקרים הללו עלינו להפנים את סך הכללים המקובלים בארגון שאליו הצטרפנו אם ברצוננו להצליח ולהתקדם – "להיות מקובלים". אז מה זה בעצם "פוליטיקה ארגונית"?

 

לא משחקים? תשארו מחוץ למגרש

פוליטיקה ארגונית - שיש הקוראים לה "תרבות ארגונית" - היא מכלול הערכים והמוסכמות המקובלים בארגון – גלויים וסמויים כאחד. מדובר במערכת כללים וקודים הנעים מצורת התקשורת המילולית הנהוגה בארגון, דרך קוד הלבוש או ההתנהלות מול לקוחות, ועד אמות מידה מוסריות ואפילו מוסכמות שבשתיקה - אותם הדברים ש"כולם יודעים" עליהם, אבל איש לא מדבר עליהם.

 

כדי להצליח במקום עבודה ולהתקדם בו, לא די בכישרון או ביכולות מקצועיות. אם הגעתם לארגון חדש, כדאי מאוד שתתחילו לפתח את אותה אינטליגנציה-רגשית שתסייע לכם לזהות את הקודים, את מוקדי ההשפעה ואת כללי ה"עשה ואל תעשה" הייחודיים למקום.

 

הימנעות מהמשחק הפוליטי לא תזכה אתכם בנקודות. להיפך - היא תותיר אתכם מחוץ למגרש ותהפוך אתכם ללא-רלוונטיים בקרב הדרג הבכיר. אבל אימוץ הכללים ומשחק חכם בגבולות הגזרה המוגדרים יסמנו אתכם כ"מתאימים", כמי שראויים לקידום – כל עוד תקפידו לשמר על היושרה הפנימית שלכם. נשמע מסובך? אתם צודקים. אבל אם תצליחו במשימה המורכבת – תניחו את אבני היסוד לקריירה ארוכה ומשגשגת.

 

נימוסים כן, חנופה לא

הפוליטיקה הארגונית היא חלק בלתי נפרד מהארגון, ממש כמו מכונת הייצור או חדר המחשבים. חשוב לזכור שפוליטיקה ארגונית היא תולדה של אינטראקציה בין אנשים שיש להם מטרות משותפות מבחינת הצלחת הארגון, אך לפעמים מנוגדות - מהבחינה האישית.

 

 

 (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
(צילום: Gettyimages)

גם אם נדמה לכם לרגע שהאנשים מסביבכם מתנהגים כמו ילדים קטנים, לא נורא. תמיד תוכלו לשחק בתפקיד המבוגר האחראי. הנה מה כללים ועקרונות, שכדאי לאמץ במקום עבודה חדש:

 

מי נגד מי - נסו לפענח את הדינמיקההבין-אישית בתוך הארגון: האם יש תחרות סמויה? האם יש שיתוף פעולה בין זרועות הארגון? מי לוחש על אוזנו של הבוס?

 

לא הביישן למד - למדו את הכללים, התייעצו עם הממונה עליכם, ונסו לקבל תשובות ברורות לגבי צורת ההתנהלות, הדינמיקה ואופן התקשורת המקובלים.

היו אדיבים - החמיאו, פרגנו, התעניינו בחייהם הפרטיים של עמיתיכם (בגבולות המקובלים בחברה) והימנעו מהעברת ביקורת שלא לצורך.

 

היו גם נדיבים - חלקו את הצלחותיכם עם אחרים, הקפידו לתת קרדיט גם לעובדים שמתחתיכם.

לטעות זה אנושי. אל תהססו להודות בטעות. מי ששותף להצלחות, צריך לדעת גם לשאת באחריות לכישלונות.

 

כבדו את הבריות - גם אם אתם חולקים על דעתם של הקולגות, בטאו זאת בצורה מקצועית.

התחשבו באחרים.הביאו בחשבון את עומס העבודה והלחץ שבהם נתונים העמיתים והמנהלים, הקפידו לעמוד בלוחות זמנים ונסו לתת כתף כשצריך.

 

התלבשו להצלחה - קוד הלבוש שונה מארגון לארגון ומתחום עיסוק אחד למשנהו. בדקו מהו קוד הלבוש הנהוג במקום העבודה החדש ובתפקיד והקפידו עליו.

 

תראו מי שמדבר - שימו לב כיצד העובדים בארגון מתַקשרים - בינם לבין עצמם ובינם לבין המנהלים.תופתעו לגלות שלעתים, ערוץ התקשורת הנכון חשוב לא פחות מהמסר.

 

היו נאמנים לעצמכם - זיוף סופו להתגלות, וחנופה אפשר להריח מרחוק... למדו להיות דיפלומטים ומנומסים, אבל בה בעת הקפידו על עמוד השדרה המצפוני שלכם. ובשתי מילים: אמרו אמת.

 

הכותבת היא מנכ"לית Manpower Professional

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים