שתף קטע נבחר

זאת לא תרנגלות - זה דינוזאור

חוקרים מצ'ילה הצליחו לשנות את הגנטיקה בעוברים של תרנגולת ולגרום להם לפתח רגליים, כמו של אבותיהם הקדמונים - הדינוזאורים. זוהי פריצת דרך משמעותית שתעזור להבין מדוע נגרמו שינויים אבולוציונים בבעלי חיים במהלך השנים

תמיד חלמתם שהסרט "פארק היורה" יהפוך למציאות (חוץ מהקטע שהם טורפים בני אדם)? אז הדינוזאורים קמים לתחייה, או לפחות הרגליים שלהם. צוות חוקרים מאוניברסיטה בצ'ילה הגיעו לפריצת דרך, שבה הצליחו להציג את השינויים האבולוציונים מהדינוזאורים לציפורים - על ידי התאמות גנטיות על עוברים של תרנגולות. או במילים פשוטות: 65 מיליון שנה אחרי שהם נכחדו, צוות החוקרים מגדל רגליים של דינוזאורים בשביל להבין מדוע הם התקצרו עם השנים.

 

השוקית אצל הדינוזאור ארוכה יותר ומתחברת לקרסול בעוד שאצל התרנגולת היא לא (צילום מסך: מתוך Evolution) (צילום מסך: מתוך Evolution)
השוקית אצל הדינוזאור ארוכה יותר ומתחברת לקרסול בעוד שאצל התרנגולת היא לא(צילום מסך: מתוך Evolution)

 

הפרויקט המוצלח פורסם לראשונה במגזין "Evolution" ומביא את החוקרים צעד אחד קדימה לקראת יצירת דינוזאורים, מתרנגולות. חשוב לציין, הכוונה היא לא להתחיל לשבט דינוזאורים, אלא למפות את השינויים האנטומיים שעברו הייצורים מהתקופה הפרה-היסטורית עד כה ובכך להגיע כמה שיותר אחורה מבחינת חקר האבולוציה.

 

אז במה בדיוק מדובר? לקלורוזאוריה, קבוצת הדינוזאורים שהם אבותיהם הקדמונים של העופות, היו עצמות רגליים ארוכות, אך לאורך הזמן הם התקצרו ובתרנגולות בנות זמננו, עצם השוק כבר לא מתחברת לקרסוליים. החוקרים הצ'יליאנים בעצם עיכבו את פעילותו של הגן האחראי על ההתפתחות - IHH ובאמצעות התאמות ושנויים באותו גן בעוברים של תרנגולות, הם גרמו לשוקית (אחת משני עצמות השוק), לגדול לגודל של שוק.

 

בתמונה העליונה משמאל נתן לראות שהעובר הצליח לפתח עצם שוקית ארוכה יותר (צילום מסך: מתוך evolution) (צילום מסך: מתוך evolution)
בתמונה העליונה משמאל נתן לראות שהעובר הצליח לפתח עצם שוקית ארוכה יותר(צילום מסך: מתוך evolution)

 

משמעות הדבר היא שהשוקית של התרנגולות לא מצליחה לצמוח מעבר לנקודה מסויימת - מסיבות גנטיות. "הניסויים התמקדו בתכונה אחת בלבד על מנת לבדוק השערות מיוחדות. לא רק שאנחנו יודעים הרבה על התפתחות הציפורים, אבל גם על המעבר מדינוזאורים לציפורים, שמתועד ומגובה על ידי מאובנים. זה מוביל באופן טבעי להשערות על אבולוציה והתפתחות, שניתן לחקור במעבדות", אמר אלכסנדר ורגאס, אחד מצוות החוקרים.

 

זו לא הפעם הראשונה שבה מצליחים חוקרים לשחזר חלק מהחיה ובארצות הברית ב-2015, הצליחו החוקרים לגדל תרנגולים עם חוטם של דינוזאור ובאותה

שנה, צוות חוקרים אחר מצ'ילה הצליח לפתח כפות רגליים של דינוזאורים. אבל אל תצפו לראות בקרוב דינוזאור-תרנגול מסתובב בלול הקרוב לביתכם, שכן אף אחד לא שרד עד שלב הבקיעה מהביצה.

 


פורסם לראשונה 16/03/2016 14:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים