שתף קטע נבחר

נחנך מוזיאון לזכר פולנים שסייעו ליהודים בשואה: "גיבורים אמיתיים"

בטקס מרגש נפתח בעיירה מרקובה שבפולין המוזיאון על שם יוזף וויקטוריה אולמה שנרצחו ב-1944 על ידי הנאצים כיוון שהסתירו יהודים בביתם. הנשיא אנדזיי דודה: "המוזיאון ישמש אזהרה נגד שנאה ואכזריות"

שמותיהם של הפולנים שסייעו ליהודים - ונרצחו ע"י הנאצים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שמותיהם של הפולנים שסייעו ליהודים - ונרצחו ע"י הנאצים(צילום: AFP)
זוכרים את הקורבנות ומוקירים תודה. בעיירה מרקובה שבפולין נחנך אתמול מוזיאון ראשון מסוגו במדינה שהוקדש לזכר פולנים שסייעו והציעו מקלט ליהודים במהלך השואה - ובשל כך נרצחו יחד עם בני משפחותיהם על ידי הנאצים. בטקס המרגש השתתפו נשיא פולין אנדז'יי דודה, שגרירת ישראל במדינה אנה אזרי, משפחות של ניצולים יהודים, חברי הכנסייה הקתולית, תלמידי בית ספר מקומיים וכן הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך, שנשא תפילה למען המתים.
נשיא פולין דודה ורעייתו (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא פולין דודה ורעייתו(צילום: AP)

המוזיאון נקרא על שמם של יוזף ו-ויקטוריה אולמה, שנרצחו ב-1944 על ידי חיילים נאצים יחד עם ששת ילדיהם שהיו בין הגילאים 8-2, וזאת מכיוון שהסתירו בביתם שמונה מבני המשפחות גולדמן, גרינפלד ודידנר - שנורו למוות אף הם.

בין המיצגים במוזיאון ישנה בין היתר תמונה שצילמה משפחת אולמה שבה נראים שכניהם היהודים, שמוכתמת בדמם שלהם, ובנוסף דלת עם סימני קליעים מהוצאתם להורג ב-1943 של חמשת בני משפחת באראנק, שהסתירו ארבעה יהודים במרתף ביתם שבכפר סידליסקה.

 

בטקס נכחו גם שלושת ילדיו ושתי נכדותיו של אברהם סגל בן ה-86, ששרד את השואה הודות לאיכרים פולנים שהסתירו אותו. "אנחנו מאוד מתרגשים", אמרה בתו, פנינית נווה, שסיפרה כי בשנת 2006 טס אברהם לפולין יחד עם בני משפחתו ושם נפגש עם האנשים שסייעו לו לשרוד את השואה. "אנחנו פותחים פרק חדש למען הדורות הבאים, שחייבים להכיר את ההיסטוריה", הוסיפה. בטקס הוקרנה גם הודעה שצולמה בישראל מפיו של אברהם עצמו, שהודה למשפחות שהצילו אותו ב"זמן כה קריטי", לדבריו.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך (צילום: AP) (צילום: AP)
הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך(צילום: AP)

קבריהם של יוזף ו-ויקטוריה אולמה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קבריהם של יוזף ו-ויקטוריה אולמה(צילום: AFP)

המוזיאון נוסד ביוזמת הרשויות המקומיות ובתמיכת ממשלת פולין, ועלות הקמתו מוערכת בכ-8 מיליון זלוטי (1.9 מיליון אירו). "אנחנו הפולנים צריכים להתגאות בכך שבינינו היו כאלה שלא פחדו לעזור לאחרים, אפילו במחיר של לשלם על כך בחייהם. הם היו גיבורים אמיתיים", אמר הנשיא דודה והוסיף כי המוזיאון צריך לשמש "אזהרה נגד שנאה ואכזריות".

 

בני הזוג אולמה וכ-6,600 פולנים נוספים הוכרו ע"י "יד ושם" כחסידי אומות עולם בשל פעילותם למען הצלת יהודים בתקופת השואה. ההערכה היא שבין 1,000 ל-1,500 פולנים נרצחו על ידי הנאצים בין השנים 1942-1941 מכיוון שסייעו ליהודים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים