שתף קטע נבחר

המפעלים לייצור ילדים מתאבדים

הם בורחים מהבית באפגניסטן, חוצים את הגבול והולכים ללמוד במדרסות בפקיסטן. אבל אז עושים להם שטיפות מוח, מפתים אותם במתנות, בהבטחה לחיי נצח ובגן עדן מלא בבתולות - ורק שיישאו על גופם אפודי נפץ וימותו מות שהידים. כלי הנשק של הטליבאן נגד השלטונות האפגניים - ילדים מתאבדים

לוחמי טליבאן לשעבר שהניחו את נשקם (ארכיון) (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לוחמי טליבאן לשעבר שהניחו את נשקם (ארכיון)(צילום: AFP)

 

במבט ראשון, מוהביללה נראה כמו נער אפגני רגיל. עיניו גדולות, פיו חייכני, לחייו עגולות כמו אפרסק, שיערו רך וקצר ויש לו חלום ילדות להפוך לקיקבוקסר. אלא שהנער בן ה-15 נמק בימים אלה בכלא לאחר שהטליבאן הניח את ידו עליו וייעד אותו להיות מחבל מתאבד. הנער האפגני נעצר ב-2014 בשעה שעמד לפוצץ את עצמו מחוץ ללשכת מושל מחוז. משימתו לא יצאה לפועל והוא מצא את עצמו כלוא במתקן מעצר לקטינים בעיר הדרומית קנדהאר.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

עיניו של מוהיבוללה דמעו כשתיאר איך למד מהטליבאן שדרך הקיצור לגן עדן עוברת דרך תהילת השהידים. הבטיחו לו גן עדן מלא בבתולות חסודות ובאגמים זבי חלב ודבש, אבל במקום זאת הוא נמצא כאמור מאחורי סורג ובריח.

 

מאליק עבד אל-חכים, עובד בבית קברות שבו קבורים מחבלים מתאבדים של הטליבאן בקנדהאר  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מאליק עבד אל-חכים, עובד בבית קברות שבו קבורים מחבלים מתאבדים של הטליבאן בקנדהאר (צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
"לא תרגיש כאב כשתפוצץ את עצמך עם אפוד ההתאבדות", נזכר הנער הצעיר בדברים שאמר לו אחד ממפעיליו במהלך ראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הצרפתית. "מהר מאוד אתה תהיה בחיק גן העדן".

 

פיתו את הנער בפרחים ובחיי נצח

סיפורו של מוהביללה מספק הצצה מטרידה לאופן שבו התפתח הסכסוך באפגניסטן והפך למלחמה שבה נוטלים חלק ילדים, לעתים רבות בעל כורחם. במהלך הריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית מתאו בכלא הוא ישב בעצבנות על כיסאו, לבש ז'קט ירוק וחבש לראשו כובע קנדהארי. גורמים ברשויות הכלא נכחו בראיון. מאחורי הנער, על לוח לבן, רוססו בגיר הפשעים של עמיתיו האסירים: שוד, ניאוף, מעשי סדום והטמנת מוקשים.

 

האנשים מהטליבאן שלקחו את הנער האפגני תחת חסותם נתנו לו לבחור מבין רשימה של חמש מטרות בפרופיל גבוה. הוא בחר מטרה אחת שנחשבה על ידו ברת ביצוע: לשכת המושל המחוזי בארג'אנדב שבקנדהאר, אזור ששופע במטעי ענבים ורימונים.

 

הנער האפגני פותה על ידי חיבוקים, זרי פרחים וההבטחה לחיי נצח. הוא סיפר שאנשי הטליבאן לקחו אותו למסע לארג'אנדב ושעבר מיד אחת לאחרת ובילה את הלילות במושב האחורי של מכוניות.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בעקבות מודיעין מוקדם הצליחו הרשויות האפגניות לשים את ידיהן על מוהביללה לפני שהספיק להגיע ליעדו. הוא נידון לארבע שנות מאסר בבית סוהר לקטינים.

 

שטיפת מוח לנערים אפגנים במדרסה פקיסטנית מכסף סעודי

אצבעותיו של הנער האפגני נעו בעצבנות בעת דיבורו. כתפיו היו שמוטות, ככל הנראה בשל המשא הכבד של דבריו. במהלך הראיון טען מוהיבוללה ששטיפת המוח שעבר הייתה באחת מאלפי מדרסות לא מוסדרות בפקיסטן, שרובן ממומנות מכסף סעודי.

 

גורמי ממשל אפגניים טוענים שמדרסות אלה משמשות בסיס גיוס מרכזי של הטליבאן. קאבול מנהלת יחסים טעונים מאוד עם השלטונות הפקיסטניים באיסלאמבד, שמואשמים בתמיכת במרידה האפגנית, בין היתר של הטליבאן. רק באחרונה הודתה ממשלת פקיסטן, לאחר שנים של הכחשות רשמיות, שמנהיגות הטליבאן קיבלה מקלט בתוך שטח המדינה.

 

בפקיסטן חוששים רבים שהסמינרים הם כר גידול לחוסר סובלנות וגם לקיצוניות, וקוראים לפקח עליהם. "המדרסות באזורים השבטיים בפקיסטן הן מפעלים למחבלים מתאבדים", אמר בראיין ויליאמס, שניהל עבור סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA) מחקר על טרור המתאבדים, לסוכנות הידיעות הצרפתית. 

 

ילד פצוע בפיגוע התאבדות של הטליבאן בקאבול (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ילד פצוע בפיגוע התאבדות של הטליבאן בקאבול(צילום: EPA)

"אפגניסטן ניסתה במשך השנים ללא הצלחה לסגור את הצינור. המשפחות של הילדים לרוב לא יודעות שהבנים שלהן גויסו עד שהן מקבלות תשלומים שהובטחו עבור בניהם המתים. 

 

הטליבאן: לא משתמשים ב"ילדים בלי זקנים"

המורדים טוענים שלעולם לא משתמשים ב"ילדים בלי זקנים", אבל הרשויות האפגניות מדווחות לעתים קרובות על עצירת ילדים מתאבדים של הטליבאן - כמה מהם בני שש בלבד. 

 

גורמי ממשל אומרים שהטליבאן משתמש בילדים כ"טילים אנושיים" שמסוגלים לחדור כמה שכבות אבטחה. לדבריהם, הם ניתנים בקלות לתמרון וללמוד להוקיר את המוות יותר מאשר את החיים. 

 

בחודש שעבר, מחבל מתאבד בן 12 הסגיר את עצמו לכוחות האפגניים במחוז ננגרהאר המזרחי. הטליבאן שלח אותו להרוג "חיילים כופרים", הוא סיפר לתקשורת המקומית, אבל החששות קיננו בתוכו ברגע האחרון כשראה חיילים מתפללים בתוך מסגד. "השימוש הגובר של הטליבאן בילדים רק מוסיף לזוועות הסכסוך הארוך באפגניסטן", מסר ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch בדו"ח אחרון שפרסם. "ילדים צריכים להיות בבית ספר ובבית עם ההורים שלהם, ולא שינצלו אותם כבשר תותחים עבור המורדים". 

 

סוכנות הידיעות הצרפתית איתרה את משפחתו של מוהביללה בבית בוץ בספין בולדאק, עיר ידועה לשמצה ששוכנת לאורך נתיב הברחת האופיום בגבול עם פקיסטן. המשפחה אישרה את רוב הפרטים האישיים בסיפורו של הנער הצעיר. אמו של מוהביללה התייפחה מתחת לרעלה שלה וטענה שהוא חף מפשע. "הוא פוחד מחתולים. איך הוא יכול להפוך למחבל מתאבד? היא התעקשה והוסיפה שהיא בקושי יכולה לממן את האכלת ששת ילדיה, שלא לדבר על שכירת סיוע משפטי לבנה. "כשפגשתי אותו בכלא, שאלתי אותו 'מדוע ברחת מהבית?'. הוא בכה, חיבק אותי ואמר 'קחי אותי הביתה'". 

 

בעיר ספין בולדאק, חינוך במדרסה פקיסטנית נתפש כטקס התבגרות תרבותי. ילדים אפגנים רבים ברחו מבתיהם והצטרפו למדרסות אחרי שחצו את הגבול. "אני מתגעגע מאוד למוהיבוללה", אמר אחיו הצעיר אחסנוללה,שנזכר כיצד שיחק עם מי ששאף להיות מתאגרף.

 

המילים "זאקחי זאדה (לב שבור) כתובות על דלת תאו הקטן בכלא של מוהביללה, שאותו הוא חולק עם תשעה עצירים נוספים. "אתה מלמד את האסירים דברים מסוכנים כמו קראטה", אמר אחמדוללה סאדאת למוהביללה באופן שובבי. "זה אגרוף", חייך מוהביללה ותיקן את ראש שירותי הייעוץ המשפטי בכלא.

 

"אתה תהפוך למתאגרף גדול כשתצא החוצה", אמר לו סאדאת ואפשר לחיוכו להתרחב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ילדים שמאומנים על ידי הטליבאן להיות מחבלים
מומלצים