שתף קטע נבחר

זהירות: נמצא גורם נוסף למוות בעריסה

מחקר ענק מצא כי עיטוף תינוק בחיתול להרגעתו מגביר משמעותית את הסיכון למוות בעריסה. החוקרים: "יש להימנע מנוהג זה כדי למנוע סיכונים"

עיטוף התינוק בחיתול היא דרך פופולרית מאוד להרגעת התינוק, אבל מחקר חדש שיפורסם בקרוב בכתב העת לרפואת ילדים "פדיאטריקס" מצא ששיטה זו מגבירה משמעותית את הסיכון למוות בעריסה.

 

כל הורה מכיר את עטיפת התינוק בחיתול או בשמיכה (Swaddling), שכן כך יוצאים כל התינוקות מחדר הלידה. שיטה זו משמשת לא רק לעיטוף התינוק לאחר לידתו, אלא גם בבתים רבים, והיא צוברת בשנים האחרונות פופולריות גבוהה במדינות מערביות. מספר מחקרים טוענים כי מדובר בדרך יעילה לשינה שקטה של התינוק, הכוללת פחות התעוררויות ואף הפחתה בבכי של תינוקות מתחת לגיל שבעה שבועות.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מחקרים נוספים טוענים כי עיטוף התינוק משפר את התפתחות מערכת העצבים ואף את אופן הירדמות התינוק בשכיבה על הגב, בתינוקות המתקשים להירדם בדרך זו. מנגד, ישנם דיווחים כי תינוקות שהושכבו לישון כך, התקשו להתעורר משנתם. ההחתלה הזו גם מגבירה את הסיכון לחימום יתר של התינוק (היפרתרמיה), ודלקות דרכי הנשימה.

 

התינוקות התהפכו וישנו על הבטן

כעת, החוקרים מאוניברסיטת בריסטול החליטו לבדוק את הקשר בין ההחתלה למוות בעריסה. הם אספו נתונים מ-283 מחקרים שהתבצעו בבריטניה, טזמניה, אוסטרליה ושיקגו. מהנתונים עולה כי החתלה מגבירה משמעותית את הסיכון למוות בעריסה.

 

תינוקות שנעטפו והושכבו לישון על צידם או על הבטן היו בסיכון כפול למוות בעריסה, מאשר תינוקות שלא נעטפו. החוקרים אף מצאו כי התינוקות שנעטפו והושכבו לישון על הצד או על הגב, התהפכו במהלך השינה ועברו לשינה על הבטן – שכיבה הידועה בעצמה כגורם סיכון משמעותי למוות בעריסה.

 

"הנתונים מצביעים על כך שעטיפת התינוק והשכבתו לישון מגבירה משמעותית את הסיכון למוות בעריסה", סיכמו החוקרים, והוסיפו כי בשל הפופולריות ההולכת וגוברת של מנהג עטיפת התינוק והשכבתו כך לישון, יש להוסיף את הנוהג הזה לרשימת גורמי הסיכון למוות בעריסה ולהנחות את גורמי הרפואה וההורים להימנע ממנו.

 

הטרגדיה של כל הורה

מדי שנה מוצאים את מותם כ-40 תינוקות בישראל כתוצאה ממוות בעריסה. עדיין לא ברור לחלוטין מה גורם למוות בעריסה. מה שכן ידוע הם הגורמים שנמצאו כמגבירים את הסיכון לתסמונת. אלו הגורמים וההמלצות כיצד להימנע מהם:

 

צפו: הנחיות משרד הבריאות למניעת מוות בעריסה:

 

 

רק על הגב: השכיבו את התינוק על הגב, בשנת היום ובשנת הלילה. אין להשכיב את התינוק על הצד, שכן הוא עלול להתהפך על בטנו ולהגביר את הסיכון למוות. בזמן עירות ותחת השגחתכם, השכיבו את התינוק לפרקים על בטנו, לשם חיזוק שרירי הגב והצוואר.

 

התינוק ישן לבד: לעולם אין לישון יחד עם התינוק באותה מיטה. בשנים האחרונות דווחו מקרים טראגיים בהם הורים מחצו או חנקו למוות את תינוקם, מבלי משים, במהלך השינה.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

מזרן מתאים: על המזרן להיות קשיח במידה מתונה, השומר את מנח השכיבה של התינוק על גבו.

 

הרחיקו עצמים ממיטת התינוק: בזמן השינה, על התינוק לשכב במיטה ללא כרית, דובי, בובות, צעצועים או כל עצם אחר שעלול לחנוק אותו.

 

אל תעשנו: העישון במהלך ההריון ולאחר הלידה מגביר משמעותית את שכיחות מקרי המוות בעריסה. בתוך כך חשוב לזכור כי בקרב הורים מעשנים גדל הסיכון למוות בעריסה אצל התינוק. גם אם אינם מעשנים בקרבתו, רעלני הסיגריה נספגים בשיערכם, בבגדים ובחלל הפה ועוברים אל התינוק. לפיכך עשו כל מאמץ להפסיק לעשן.

 

תנו לו מוצץ: בזמן השינה, עודדו את התינוק להשתמש במוצץ. אין להחדיר את המוצץ לפה התינוק כשהוא כבר ישן, אלא להציע לו אותו לפני ההשכבה לישון.

 

אין טעם במכשירי אזהרה: לא קיימת הוכחה כי אמצעי התראה שונים הנמכרים בשוק (דוגמת "בייבי-סנס") מצליחים להפחית את שכיחות מקרי המוות בעריסה.

 

טמפרטורה ואוורור: ישנן עדויות לכך שחדר תינוק שאינו מאוורר עלול להגביר את הסיכון למוות בעריסה. אחת ההשערות היא שחוסר האוורור מונע סירקולציה של הפחמן הדו חמצני אותו פולט התינוק, ובכך משפיע על מרכז הנשימה שלו. הקפידו שהחדר יהיה מאוורור והטמפרטורה בו תעמוד על 21 עד 22 מעלות.

 

ידעו גם את האחרים: ודאו כי שאר המטפלים בתינוק יודעים היטב את רשימת ההמלצות למניעת מוות בעריסה.

 







 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לשים לב איך משכיבים את התינוקות
צילום: shutterstock
מומלצים