שתף קטע נבחר

השרה מירי רגב: ביטול חוק הספרים לפני שבוע הספר

בהודעה שהוציאה שרת התרבות מירי רגב, היא מודיעה על כוונתה לבטל את חוק הספרים עוד לפני שבוע הספר שיחול בחודש יוני. "החוק לא העמיד את האזרח בראש סדר העדיפויות", היא אומרת. "אמשיך לפעול גם בכדי לבטל את הבעלות הצולבת". מהן משמעויות הביטול וכיצד מגיבים המו"לים לצעד? מתכוננים לכיכר

בהודעה שפרסמה שרת התרבות מירי רגב, היא מכריזה על כוונתה להביא את ביטול החוק להגנת הספרים והסופרים כבר בתחילת השבוע לדיון בוועדת הכנסת. מן ההודעה משתמע כי בכוונתה של רגב לבטל את החוק עוד לפני חגיגות שבוע הספר העברי שיתקיימו השנה מאמצע חודש יוני. בהודעה אומרת השרה כי "הנגשת תרבות היא אחד מהיעדים המרכזיים אותם הצבתי עם כניסתי לתפקיד וביטול החוק הוא ביטוי למדיניות החברתית בה אני דוגלת". היא מוסיפה ואומרת כי תפעל לביטול הבעלות הצולבת בענף, כלומר לאחזקתן של חלק מההוצאות הגדולות במניות שתי רשתות הספרים הגדולות - "סטימצקי" ו"צומת ספרים".

 

השנתיים האחרונות היו קשות וסבוכות עבור המו"לים הישראלים. הקהל וגם ההוצאות לאור נאלצו להתרגל ל"חוק להגנת הספרות והסופרים" שהכניס שינוי משמעותי במחירי הספרים, בעיקר לגבי הכותרים חדשים. אלה מוגנים על ידי החוק ומנועים מלהשתתף במבצעים של חנויות הספרים בשנה וחצי הראשונות לאחר צאתם לאור.

 

את מי תפגשו בכיכרות? (צילום:  עופר עמרם)
את מי תפגשו בכיכרות?(צילום: עופר עמרם)

 

ייחודו של שבוע הספר (שהפך בשנים האחרונות לעשרה ימים והשנה יחגג כשבועיים שלמים) מתבטא בכך שניתנת הזדמנות לציבור הרחב לקנות ישירות מדוכני ההוצאות לאור. הקניה הישירה חוסכת להוצאות את דמי התיווך שגובות רשתות הספרים בימים כתיקונם. ומה אומר החוק לגבי ההנחות במהלך שבוע הספר? ובכן, הוא מתיר לחנויות הספרים ולהוצאות הפותחות את דוכני המכירה להעניק עד 20 אחוזי הנחה על הספרים שחלה עליהם תקופת ההגנה.

 

שבוע הספר היה במשך שנים גם ההזדמנות של ההוצאות להוציא באופן חגיגי ספרים חדשים של הסופרות והסופרים הכי מצליחים שלהם. שמות כמו צרויה שלו, דויד גרוסמן, מאיר שלו או אשכול נבו היו במרכז החגיגות וקודמו עוד לפני פתיחת הדוכנים הכיכרות. השנה שמותיהם נעדרים. יצירות חדשות של גדי טאוב, גיל הראבן, משה סקאל ויצחק בן-נר יהיו בין הכותרים שכן ייצאו, אבל חלקם כבר הגיעו לחנויות כבר לפני פסח.

 

הראבן. ספר חדש (צילום: אוריה תדמור) (צילום: אוריה תדמור)
הראבן. ספר חדש(צילום: אוריה תדמור)

השורה התחתונה, לפיה לא נראה בדוכנים ספרים חדשים של הסופרים הכי מצליחים בישראל מעלה על שתי אופציות אפשריות: האחת היא שפשוט אין ספרים שכאלה שהיו בתהליכי הוצאה סופיים ושאיפשרו הוצאה בשבוע הספר, והשניה היא כי אכן ישנם ספרים "חזקים", אך הם נשמרים במגירות של הוצאות עד שתתבהר עננת ביטול החוק ויהיה ברור יותר לאן הולך הענף בחודשים הקרובים. נציגי ההוצאות, בכל אופן, מתעקשים כי לא מדובר בסיבה השנייה.

 

"השינוי הנוכחי במצב הפרוזה פרוזאי למדי", מסבירה נועה מנהיים, עורכת ראשית של ספרות המקור בהוצאת כנרת זמורה-ביתן. "בגלל הקרבה שישנה השנה בין פסח ושבוע הספר, ומאחר שספרים חדשים, של שמות גדולים ככל שיהיו, זקוקים לזמן מסוים על השולחנות בכדי למצות את הפוטנציאל שלהם, העדפנו להוציא כמה שיותר כותרים עוד לפני פסח, בתקווה שזריעה מוקדמת תבטיח קציר מוצלח, ואני מניחה שכך עשו גם בהוצאות אחרות".

מנהיים. אין בשרות גדולות (צילום: אלון סיגוי) (צילום: אלון סיגוי)
מנהיים. אין בשרות גדולות(צילום: אלון סיגוי)

חניטל סויסה, מנכ"לית הוצאת עם עובד, מבהירה שלמעשה אין הבדל גדול בין הוצאה של ספר בפסח לבין הוצאה בשבוע הספר. מכיוון שבכל מקרה הספר נמצא בתקופת ההגנה שהחוק מחייב. "לא מדובר במשהו מתוכנן ומתוזמן", היא אומרת. "אין לנו שליטה על הסופרים שלנו ולא נעכב ספר כדי שייצא במיוחד לשבוע הספר. לא מזמן ראה אור בהוצאה הספר החדש של נועה ירון-דיין. יכולנו לשמור אותו לשבוע הספר, אבל אין סיבה לעשות את זה".

 

עינת ניב, העורכת הראשית של הוצאת כתר, מציינת ש"סוגות מסוימות מצליחות יותר בשבוע הספר דווקא (למשל, מדע בדיוני). תרבות המבצעים קיימת כבר שנים, אבל מאז הוחל החוק – שבוע הספר הוא המועד היחיד בשנה שבו ניתן לרכוש ספרים חדשים, המצויים תחת הגנה, בהנחה משמעותית."

 

אברם קנטור, סמנכ"ל לענייני מערכת ועורך בהוצאת הקיבוץ המאוחד, מבהיר כי למעשה אין להוצאה שליטה על תנובת המחברים. "אנחנו תלויים בהבשלה של הספרים אצל המחברים", הוא מדגיש. "אם לא קיבלנו כתב יד להכנה, אנחנו לא יכולים לכוון לשבוע הספר. שבוע הספר חשוב דווקא לגבי ספרים שסיכוייהם בחנויות קטנות - הם זוכים במהלכו לתצוגה בולטת יותר ומקבלים הזדמנות נוספת וחשובה מאוד". ניתן לשער שקנטור מתייחס בין השאר לספרי ביכורים של סופרים מקומיים, שהסיכויים שלהם להימכר בחנויות במשך השנה קטנים יותר".

 

ובכל זאת, מעניין להבין כיצד השפיעה ההצהרה של רגב על מקבלי ההחלטות בהוצאות. מנהיים מבהירה כי "אין לדעת אם ומתי תתממש ההכרזה שהשמיעה שרת התרבות, ולכן, אף שהיו סופר אחד או שניים שתהה בנוגע למועד פרסום ספרו לאור ההכרזה, בסופו של דבר ההחלטה בהוצאה היתה להמשיך כרגיל".

 

מסתמן שגם בהוצאת עם עובד המצב דומה. "אנחנו ממשיכים לפעול כרגיל", טוענת סויסה. "לכשיבטלו, אם יבטלו, אנחנו נעשה את ההתאמות". קנטור מוסיף כי לא היתה לאמירה של רגב כל השפעה "משום שלא ברור מה משקלה המעשי של אמירה כזאת". באשר לפרסום ספרים חדשים של סופרים בכירים הוא מציין כי אלו "לא נפגעו מהחוק ולא ייפגעו מביטולו, כך שלגביהם אין כל סיבה לשנות משהו במועדי ההוצאה לאור".

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
רגב. נחושה לבטל
צילום: עידו ארז
לאתר ההטבות
מומלצים