שתף קטע נבחר

תוניסיה: האיסלאמיסטים יפרידו דת מפוליטיקה

הפתעה: המפלגה האיסלאמיסטית "א-נהדה", שעלתה לשלטון ב"אביב הערבי", הודיעה כי מעתה תעשה הפרדה ברורה בין דת לפוליטיקה

המפלגה האיסלאמיסטית הגדולה והחשובה ביותר בתוניסיה, "א-נהדה", הודיעה בסוף השבוע כי בכוונתה להפריד את הפוליטיקה מהדת במסגרת פעילותה – ובכך לנטוש את האיסלאם הפוליטי.

 

"א-נהדה" היא המפלגה האיסלאמיסטית הראשונה שעלתה לשלטון במסגרת מהפכות האביב הערבי של 2011, והיא השתתפה בקואליציה הראשונה בתוניסיה לאחר הדחת הרודן זין אל-עבדין בן עלי, ששלט במדינה כמעט 30 שנה.

 

המפלגה האיסלאמיסטית ניצחה בבחירות הראשונות שנערכו בתוניסיה לאחר הדחת הנשיא, תוך שהיא פונה לתוניסאים רבים שראו בזהות האיסלאמית שלה תשובת נגד לשנים של שחיתות ודיכוי מצד משטרו של בן עלי באחת המדינות החילוניות ביותר באזור.

מחאה חברתית בתוניסיה. עבר את "האביב" בשלום יחסי (צילום: MCT) (צילום: MCT)
מחאה חברתית בתוניסיה. עבר את "האביב" בשלום יחסי(צילום: MCT)

העובדה שתוניסיה קיימה בחירות חופשיות, כוננה חוקה חדשה ועשתה פשרות פוליטיות בין מפלגות חילוניות לאיסלאמיסטיות סייעה למדינה להימנע מטלטלה אלימה כמו זו שפקדה כמה מדינות ערביות אחרות במסגרת "האביב הערבי".

 

"א-נהדה הפכה מתנועה רעיונית המחויבת למאבק עבור הזהות, לתנועת מחאה נגד המשטר האוטוריטרי, וכעת היא הופכת למפלגה לאומית דמוקרטית", הסביר ראש המפלגה ראנושי לתומכיו בעצרת. "אנחנו חייבים לשמור על הדת מחוץ למאבקים הפוליטיים".

 

פרשנים אומרים כי הרפורמה ב"א-נהדה" היא כנראה ניסיון שלה לבדל את עצמה באזור שבו האיסלאם הפוליטי ספג מכות גדולות, ולהכין את עצמה לבחירות המקומיות בשנה הבאה ולבחירות לנשיאות ב-2019.

 

שלא כמו האחים המוסלמים במצרים, שהודחו מהשלטון על-ידי הצבא המצרי ב-2013 והורחקו מפעילות פוליטית, "א-נהדה" הצליחה לשרוד בפוליטיקה התוניסאית למרות

עימות שהתחולל בתחילה בינה לבין הכוחות החילוניים, שאיתם היא חלקה בסופו של דבר את השלטון.

 

נשיא תוניסיה בירך על ההחלטה להפריד את הפוליטיקה מהדת, ואמר כי "א-נהדה" צועדת בכיוון הנכון. הוא אמר שהמבחן הבא שלה יהיה בבחירות המקומיות במרס 2017. "המדינה מכבדת כעת את הדת ואת חופש הדת, בניגוד למה שהיה בעבר", אמר. "תנועות פוליטיות צריכות להיות מונחות על-ידי תחרות פוליטית ולשרת את העם בלבד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
דרך חדשה. מפגינים בתוניסיה
צילום: רויטרס
מומלצים