שתף קטע נבחר

תיקון בניו ג'רזי

התיקון מקורו במאה ה-13 עת הנהיגו לילה של לימוד והכנות לקראת בואה של הכלה, הלא היא התורה, לקראת יום מתן תורה שנקבע ל-ו' בחודש סיון. מאז ועד היום לומדים כל הלילה ומתכוננים ליום שנקבע כי זהו היום בו עם ישראל למעשה התגייר, וקיבל על עצמו דין תורה.

 

בחג השבועות קוראים את מגילת רות. סיפורה של רות מארץ מואב מביא מסכת של עוצמה נשית והקרבה מימי קדם. רות האלמנה בוחרת ללכת אחר נעמי, למרות ששני בניה מתו ברעב, ורעותה, הכלה השנייה של נעמי, ערפה, בוחרת להשאר במואב ולא להמשיך את הדרך אחר אם בעלה המנוח.

 

רות מצהירה "כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי" (מגילת רות, פרק א' פסוק ט"ז) ובכך נותנת תוקף למחויבות שלה כלפי אם בעלה, למרות שאיבדה אותו בנסיבות טראגיות ומשתייכת לעם מואב. בין נעמי לרות נרקמים יחסי אמון, ונעמי היא זו שמעודדת את רות לחזר אחר בועז, שמגיע ממשפחה אמידה ובכך לבסס את חייה מחדש. לימים יולדת רות לבועז את הבן שיהיה לסבו של המלך דוד, והקשר המשפחתי בינהם נחשב לאחד התיקונים הקדומים שנולדו בין עמים מימי השופטים ונותן עוד זוית למחשבה על החיבור בין העשיר לענייה, בין מואב לישראל וכמובן על ריפוי הקרע בין שני "אחים" אברהם ולוט שנפרדו עוד הרבה קודם.

 

שנים רבות עסקו בלימוד מסורתי בליל שבועות. עם השנים התרחקו חילונים רבים מהלימוד שנראה בעיניהם דתי והתפתח מעגל חדש שהפך למסורת של תיקון ליל שבועות חילוני. התיקונים "החילוניים" מביאים תוכן אלטרנטיבי לתיקונים המסורתיים ובהם דיונים ספרותיים, שיחות פילוסופיות על קיום, היבטים שונים הקשורים למוסר, הסתכלות על הפוליטיקה בראי היהדות ועוד. לתכנים הללו הוסיפו גם תכנים ייעודיים לקהילה לה מיועד הלימוד באותו לילה. בישראל הפך התיקון החילוני לארוע תרבותי אטרקטיבי והוא מביא אליו מאות אלפים במסגרות שונות בכל שנה.

 

תיקון ליל שבועות לראשונה בניו ג'רזי. צילום: נינו הרמן  ()
תיקון ליל שבועות לראשונה בניו ג'רזי. צילום: נינו הרמן

 

במהלך השנים האחרונות הונהגו תיקונים חילוניים גם בקרב הקהילות היהודיות בארה"ב ובמנהטן מתקיימים רבים כאלה שמאירים את המגילה והמסורת בהיבטים נוספים. אחד הגדולים והסואנים שבהם מתקיים בג'יי סי סי באפר ווסט סייד במנהטן. לפני שנה קמה יוזמה מקרב הקבוצה הראשונה שהשתתפה בתוכנית 'גוונים' של האי. איי. סי בניו ג'רזי, בניהולה של מיכל גוטמן שהגיעה לניו ג'רזי מפאלו אלטו בקליפורניה, והציעה להקים תיקון ליל שבועות חילוני מקומי שיתאים לצרכי הקהילה.

 

סביב הרעיון התגבשה קבוצה נלהבת שכוללת אנשים מתחומים שונים, והתגבשה לארגון על פי הרעיון שעובד במערב בהצלחה רבה מזה שבע שנים ומגיעים אליו מאות אנשים בכל שנה. בין המארגנים את הערב החגיגי במיוחד, לדברי הקבוצה, עומדת ענבר סינגל שידה בקהילה מזה שנים רבות, מאיה אורן דאהן ואתי ענבל שאמונות על הצד העיצובי של הארוע, הקונדיטורית אילת נתנאל שתביא את הצד הקולינרי לתוך הערב, רותי בשן שתיקח את מי שיבחר להשתתף בסנדא שלה לתוך עולם המנדלות, דליה יחיא חסיסי, ארז יקר, אודליה שרגיאן, ד"ר ירון הראל ומרתה נמש שלכל אחד מהם יד משמעותית בביסוס הרעיון והוצאתו לפועל.

 

הערב המרגש מתקיים בפעם הראשונה בחסות הג'יי סי סי בטנפליי וארגון האי איי סי, הסניף של ניו ג'רזי. הערב הגדוש יפתח בהבדלה שיערוך הרב דני סגל, ממייסדי מדרשת עין פרת ורב היישוב אלון שהוא ישוב דתי-חילוני ומיד אחריה הרצאתו המרתקת שתעסוק במגילת רות ובקשר שלה למסורת ארוכת הימים של תיקון.

 

לאחר מכן יוכלו המשתתפים לבחור מבין סדנאות שנבחרו בקפידה במיוחד לערב זה, וכוללות בין השאר שיעור יוגה, שיעור בשירה עיברית, שזירת זר מרהיב לראש, ציור מנדלות, לימוד קטעי תלמוד, ואף הכנת לביבות ריקוטה לימוניות. כל הסדנאות מונחות על ידי חברי הקהילה, כל אחד מומחה בתחומו. מיותר לציין שהערב ילווה באירוח קולינארי עשיר בתחילתו ולכל אורכו. בשיא הערב שיהיה לקראת חצות מוזמנים כולם לארוע המסכם עם להקה שתנגן שירים עיבריים עם קינוחים ויין כמיטב המסורת.

 

סינגל: "השתדלנו ליצור מגוון רחב של סדנאות כדי שכל אחד יוכל למצוא את מה שקרוב לליבו ומעניין אותו. הסדנאות מוצעות רובן בו זמנית, ואנו מודעים לכך שיהיה קשה לבחור בינהן. אנחנו עובדים בהתנדבות חודשים רבים כדי להעניק לחברי הקהילה שלנו ערב משמעותי מבלי שנדרש לחצות את הגשר לניו יורק ויהיה נגיש לקהילה הרחבה. לא ויתרנו על הצד הקולינארי ואנחנו עמלים כדי שהארוע יהפוך למסורת".

 

הערב מיועד לדוברי עיברית ואנגלית, ויחל עם צאת השבת ויסתיים לאחר חצות. לערב בלבן (המארגנים מבקשים לבוא לבושים לבן כבמסורת)

יש להרשם מראש ולבחור את הסדנא כחלק מהרישום בלינק www.iacnewjersey.org

או בטלפון (ענבר) 201-245-8498

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים