שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

כך ישתנה הכדורגל ביורו הקרוב

החל בטורניר הקרוב ייכנסו לתוקף כמעט מאה חידושים של פיפ"א בחוקה. בין היתר, איסור לשחקן תוקף לעמוד בתוך החומה, באילו מקרים לא מחויב שחקן שנפצע לצאת לקבל טיפול ולאן ימסרו את בעיטת הפתיחה?

כשתישמע שריקת הפתיחה של יורו 2016, ביום שישי בערב, יש מצב שהמשחק בין צרפת לרומניה ייפתח כאשר רק שחקן אחד יעמוד ליד הכדור במרכז המגרש, והוא יבעט אותו לאחור, אולי אפילו לעבר הבלם שלו.

 

כמעט כל אחד ממאות המיליונים שייצפו בשידור הישיר, לא יבין מה בדיוק קורה כאן. שהרי כל חובב כדורגל מצוי יודע שאת בעיטת הפתיחה חייבים לבעוט קדימה, ותמיד מדובר במסירה קצרה לשחקן נוסף שניצב ליד הכדור. ככה אנחנו רגילים שמשחקי הכדורגל נפתחים. תמיד ובכל מקום.

 

בקרוב רק שחקן אחד יעמוד ליד הכדור (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
בקרוב רק שחקן אחד יעמוד ליד הכדור(צילום: גטי אימג'ס)

ובכן, כמעט בלי ששמנו לב, פיפ"א שינתה את החוק. למעשה החל מיום רביעי שעבר, 1 ביוני, נכנסו לתוקף לא פחות מ-95 שינויים בחוקת הכדורגל. רובם אומנם מינוריים ולא משמעותיים, אבל חלקם בעלי משמעות רבה. כמו השינוי בחוק בעיטת הפתיחה.

 

דייויד אלרי, שופט העבר האנגלי המפורסם, המשמש כמנהל הטכני של ועדת החוקה של פיפ"א, הסביר כי השינויים בחוקה באו לאחר שנה וחצי של דיונים, וכי בשנים הבאות צפויים חידושים נוספים, חלקם מהפכניים.

 

דייויד אלרי בימיו כשופט פעיל (צילום: גטי אימג'ס ) (צילום: גטי אימג'ס )
דייויד אלרי בימיו כשופט פעיל(צילום: גטי אימג'ס )

 

"חלק מהשינויים הם סמנטיים, ובאו בעיקר כדי לפשט את הניסוחים בספר החוקה, כך שמתוך טקסט של 22 אלף מילים, נשארו רק 12 אלף", אומר אלרי. "אבל יש גם שינויים חשובים. כל 24 הנבחרות שהעפילו ליורו עודכנו לגבי החוקים החדשים, ואנחנו בטוחים שגם הקהל ילמד להכיר אותם מהר מאוד".

 

אז הנה רשימה של 10 השינויים החשובים ביותר – שלא תגידו שלא ידעתם. ואם כבר שאלתם אז כן, הם בתוקף בכל העולם, גם בכדורגל הישראלי:

 

1. פנדלים – אסור לבועט לעצור את ריצתו בכדי להטעות השוער. מותר להאט את הריצה, אבל עצירה מוחלטת משמעותה כרטיס צהוב לבועט, ביטול הפנדל ובעיטה חופשית לקבוצה המתגוננת. מנגד שוער שבזמן הפנדל יתקדם מעבר לקו השער, יקבל כרטיס צהוב.

 

אסור לעצור לפני הבעיטה. אנטואן גריזמן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אסור לעצור לפני הבעיטה. אנטואן גריזמן(צילום: רויטרס)

 

בדו קרב פנדלים – ההחלטה לאיזה צד בועטים תקבע בהגרלה ולא בהחלטה שרירותית של השופט. בנוסף, אם לקבוצה אחת הורחק שחקן והיא נותרה עם עשרה שחקנים (או פחות), בקבוצה היריבה יירשמו לדו קרב רק עשרה (או פחות) שחקנים, כדי ליצור איזון והוגנות בסיסית.

 

2. אדומים – לשופט יש את הזכות להרחיק שחקנים גם לפני שריקת הפתיחה, ובעצם מהרגע שהקבוצות יצאו מחדר ההלבשה (גם במנהרה). למרות זאת, הקבוצה לה הורחק השחקן לפני שריקת הפתיחה תעלה כמובן למשחק ב-11 שחקנים.

 

השופט רשאי להרחיק שחקנים במנהרה. נבחרת ארגנטינה (צילום: גטי אימג'ס ) (צילום: גטי אימג'ס )
השופט רשאי להרחיק שחקנים במנהרה. נבחרת ארגנטינה(צילום: גטי אימג'ס )

 

3. בעיטת הפתיחה – בניגוד למקובל עד עתה, אין חובה לבעוט קדימה, כשהמשחק מחודש ממרכז המגרש, בפתיחת המחציות או אחרי כיבוש שער. למעשה מותר לבעוט לכל כיוון.

 

4. העונש המשולש – עד עתה עבירה בתוך הרחבה חייבה את השופט לקבוע פנדל, לשלוף אדום לשחקן המכשיל - שגם הושעה אוטומטית מהמשחק הבא. מעתה השופט יחוייב להוציא אדום רק אם העבירה הייתה מכוונת. אם השופט החליט שהעבירה מחייבת פנדל, אולם לא הייתה כוונה והשחקן ניסה להגיע לכדור – הוא יוציא לו כרטיס צהוב בלבד.

 

לא חייבים לצאת לקבל טיפול. וינסנט קומפני (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לא חייבים לצאת לקבל טיפול. וינסנט קומפני(צילום: AFP)

 

5. טיפול בפצועים – אם שחקן נפצע לאחר עבירה שבגללה הונף כרטיס צהוב או אדום, והטיפול בו נמשך לא יותר מ-20 שניות, הוא לא חייב לעזוב את גבולות המגרש, כפי שנהוג עד עתה, ולהמתין לאישור של השופט לחזור - אלא רשאי לקום ולהמשיך לשחק.

 

6. העמדת חומה – נאסר על שחקני הקבוצה שבועטת את הכדור החופשי להתייצב בתוך החומה שמעמידה הקבוצה המתגוננת.

 

אסור לשחקן התוקף לעמוד בתוך החומה (צילום: גטי אימג'ס ) (צילום: גטי אימג'ס )
אסור לשחקן התוקף לעמוד בתוך החומה(צילום: גטי אימג'ס )

 

7. הפסקות מים – השופט מחויב להוסיף את הזמן שבו המשחק נעצר בימים חמים כדי לשתות מים, בנוסף לתוספת הזמן שהחליט עליה בשל חילופים, פציעות ובזבוזי זמן.

 

8. הוצאות חוץ – אסור לזרוק את הכדור באמצעות יד אחת, כשהיד השנייה רק תומכת. הוצאת חוץ חייבת להתבצע כאשר שתי הידיים דוחפות את הכדור בעוצמה שווה משני הצדדים.

 

9. נעליים – אם במהלך המשחק שחקן מאבד את הנעל, המשחק לא ייעצר והוא רשאי להמשיך לשחק יחף, עד העצירה הקרובה. כנ"ל לגבי מגני העצם.

 

חילוף נוסף בהארכה? וידאל ומולר (צילום: גטי אימג'ס ) (צילום: גטי אימג'ס )
חילוף נוסף בהארכה? וידאל ומולר(צילום: גטי אימג'ס )

 

10. חילופים – בינתיים מדובר בניסוי בלבד, ולכן ביורו 2016 החוק הזה לא ייכנס לתוקף. אולם בקופה אמריקה בארה"ב, בטורניר האולימפי בריו ובאליפות העולם למועדונים בדצמבר ביפן, תהיה אפשרות לקבוצות לבצע חילוף רביעי במהלך ההארכה. אם הניסוי יוגדר כהצלחה, הוא ייכלל בעתיד הקרוב בספר החוקה.

 

שינוי נוסף שמתוכנן להיכנס לתוקף בעתיד הקרוב הוא "שער הפנדל". הכוונה היא שבאם שחקן שדה עוצר את הכדור על קו השער בידו במכוון, ומונע הבקעה ודאית – השופט יורה על שער, למרות שהכדור לא עבר את קו השער.

 

המקרה המפורסם ביותר היה ברבע גמר מונדיאל 2010, כשלואיס סוארס מנע בדקה ה-120 שער ניצחון מגאנה, כשהדף ביד כדור שהיה בדרכו לרשת. סוארס אומנם הורחק, אבל גאנה החמיצה את הפנדל, ואורוגוואי ניצחה בדו-קרב הבעיטות מהנקודה הלבנה והעפילה לחצי הגמר.

 

 (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
(צילום: גטי אימג'ס)

 

מקרה דומה היה לפני כמעט שלוש שנים במשחק הליגה בין מכבי חיפה והפועל באר שבע בקרית אליעזר. דקל קינן עצר את הכדור בידו על קו השער וקיבל אדום, אולם אליניב ברדה החטיא את הפנדל. על פי החוק החדש המוצע, השופט במקרה כזה צריך להורות על שער לטובת באר שבע.

 

ומה באשר להכנסת שופטי הוידאו לכדורגל? ובכן גם כאן יש התקדמות. פיפ"א החליטה כי החל בעונה הקרובה יחל ניסוי במערכת, הכוללת שופט נוסף, שיצפה בשידור החי של המשחק ויוכל לסייע לשופט הראשי במקרים שנויים במחלוקת. הניסוי יתקיים בשש מדינות: גרמניה, ארה"ב, ברזיל, הולנד, פורטוגל ואוסטרליה.

 

בחודשים הראשונים הניסוי יהיה "על יבש", כלומר לא יהיה קשר אלחוטי בין שופט הוידאו לשופט הראשי, והמשחקים עצמם יתנהלו ללא התערבות חיצונית.

 

יקבלו עזרה משופט וידאו? ג'ונתן מוס מול וארדי (צילום: AP) (צילום: AP)
יקבלו עזרה משופט וידאו? ג'ונתן מוס מול וארדי(צילום: AP)

 

אולם החל בינואר 2017, בבונדסליגה ובליגות הבכירות בארה"ב ואוסטרליה, הניסוי כבר יהיה "על רטוב". כך, כאשר תהיה מחלוקת לגבי שערים, פנדלים, כרטיסים אדומים או טעות בזיהוי של שחקנים – השופט הראשי יהיה רשאי להיעזר בצילומי הטלוויזיה כדי להימנע מטעויות שיכולות להכריע את גורל המשחק.

 

בפיפ"א מקווים כי המערכת תיכנס לשימוש מלא במונדיאל 2018 ברוסיה. בכך היא תצטרף לטכנולוגיית קו השער, שכבר נמצאת בשימוש בליגות בכירות בעולם, ומהעונה הבאה תפעל בכל משחקי ליגת האלופות.

 


פורסם לראשונה 04/06/2016 18:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים