שתף קטע נבחר

הסתה בישיבות חרדיות: "צו ראשון - כמו המאבחנים באושוויץ"

מדריך שהפיצו קיצונים בישיבות הזרם המרכזי מביא לשיא את קמפיין השנאה לצה"ל: "צריכים אתכם רק כלטרת בשר, החיילים הם זבובים מצחינים, הגיוס הביא לפירוק משפחות". ואיך ממליצים המחברים לענות על השאלון בלשכת הגיוס?

 

שיא חדש בהסתה החרדית נגד גיוס לצה"ל: חוברת שהפיצו קיצונים בימים האחרונים בישיבות מהזרם המרכזי מזהירה את התלמידים מפני התייצבות בלשכות הגיוס, תוך שהיא מדמה את החיילים המשרתים בהן לנאצים ולקניבלים. תוכן החוברת מופץ גם במיילים, והנמענים נקראים להדפיס באופן פרטי כדי שיגיעו עוד ועוד עותקים לישיבות.

 

לקריאת חוברת ההסתה נגד גוס חרדים לצה"ל - לחצו כאן

 

ב"תדריך למתייצב" בן עשרות עמודים שניסחו חרדים קיצוניים הם מתארים את המסלול המצפה לצעירי המגזר בצו ראשון, וטוענים שנציגי הצבא הפוגשים אותם במהלכו רק מבקשים את רעתם. ההמלצה: יש להימנע ככל הניתן משיתוף פעולה עמם: "בשעה הקרובה בוחנים כל חיוך וכל משפט שלך כדי לתת לך אבחון קטלני, בדומה ל'מאבחנים' בשערי המוות של אושוויץ, שבחנו את מצבו של כל נער, וכל שינוי קל שבקלים יכל לקבוע את גורלו למות".

 

החוברת אינה חתומה על ידי ארגון רשמי, אך בניגוד לפרסומים דומים מן העבר נגד הצבא והמדינה, לא ניתן לייחס אותה רק לחוגים האנטי-ציוניים המוכרים, שכן היא מיועדת לתלמידי ישיבות מהזרם המרכזי ובין מפיציה נמצא גם "הפלג הירושלמי" של הציבור הליטאי.

 

מנהיג הפלג, הרב שמואל אוירבך, קידש מלחמה נגד חוק הגיוס גם במתכונתו המשופצת והרכה. הוא האשים את המנהיגים החרדים הבכירים בפשרנות בנושא, והורה לחסידיו שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס. אנשי הפלג הם גם אלה המארגנים מעת לעת הפגנות סוערות בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ בתגובה למעצרים של תלמידי ישיבה עריקים.

הצעירים החרדים מוזהרים במדריך לא להתרשם ממאור הפנים כלפיהם בלשכות הגיוס, משום שמטרתו אחת: לפתות אותם לעזוב את עולם התורה. החיילים שיקבלו את פניהם נדמים בו ל"קניבלים", באמצעות שורה של משלים וסיפורים. "זו לא התרגשות והתפעלות מכישרונותיך הרבים ומאישיותך המיוחדת", נכתב שם. "הם לא צריכים אותך בתור אדם. הם צריכים אותך בתור לטרת בשר... על כל ראש שהם מגייסים הם מקבלים כסף, והרבה כסף".

 

מפיצי החוברת מנצלים את ההזדמנות להזהיר את בני הישיבות גם מפני "משתפי פעולה ושכירי חרב" הפועלים לגיוסם מחוץ לבסיסים, בחזות אזרחית: "הם משוטטים באזורי השוליים של הציבור החרדי ועוסקים ללא הרף בציד נפשות... על פי הערכות וחישובים שונים, הרשויות משקיעות עשרות אלפי שקלים עבור 'ראש חרדי' אחד, שיוכל להיות סעודה דשנה לצוות גדול של 'קניבלים מודרניים'. דע לך באופן ברור: מהמלכודת הזו אף אחד עוד לא יצא".

 

לאור כל זאת, אלה ההמלצות בחוברת: "לא משנה כמה אתה מוצלח, שנון, מבריק ובעל ידע מקיף בתחומי המצאות מגוונים. בראיון הזה תשתדל לדעת את המינימום שכל בחור ישיבה יודע, לדבר פחות מזה – ובכובד ראש".

ואיך יבטיח הצעיר החרדי שלא יאותר בטעות כמתאים ל-8200? "במבחן הממוחשב אל תבזבז את זמנך ואל תתייחס לתוכן השאלות. בכל שאלה הקש 'אנטר' – ואתה מסיים את המבחן תוך מספר שניות. להיות נחמד זה מצוין – מחוץ ללשכת הגיוס.

 

"בלשכה אתה לא חבר של אף אחד. אתה לא זורם ולא פתוח ולא נגרר לשום דבר. אל תנסה לעשות רושם על אף אחד – גם אם אתה אינטליגנטי ונחמד. בלשכה אתה סתם טיפוס יבש ואפרורי, שלא מבין בדיחות, לא יודע לחייך, ובסך הכול בא למסור טפסים וללכת".

 

על מנת לחזק את תלמידי הישיבות בצדקת דרכם, משמיצים מחברי החוברת את צה"ל וחייליו: "כשאנו רואים טנקים, מטוסים, רובים – הלב עלול להתפעל. אז נחזור ונשנן: אפס אפסים. (החיילים הם) אפילו לא זבובי רימה מצחינים. כמו ילדים שמשחקים עם לגו ובונים מטוסים ואניות".

 

על החרדים שבחרו לשרת בצבא נכתב: "אותם חיילים ומפקדים מחריבים והורסים את המדינה על יושביה... האפסים המסכנים הללו, שמתרוצצים עם רובים לכאן ולשם, משחקים ב'נדמה לי' כאילו הם שומרים על מישהו או על משהו".

 

גם מי שאינו יכול ללמוד עוד תורה ומעוניין חלילה לעזוב את הישיבה, מוזהר שלא לשרת בצבא, שהרי כבר תרם למדינה: "למדת רבע שעה בזמן הזה (בפרק זמן של כמה חודשים, ק"נ)? הרבע שעה הזו הגנה על עם ישראל (ועליך) יותר ממה שכל החיילים הללו עשו בכל שלוש השנים שלהם".

על פי החוברת, יש גם סיבות רוחניות פחות להשתמט משירות: חשש למות, "שלטון עריצות" של מפקדים, התעללות בחיילים (בעיקר דתיים) ובדידות. "בציבור החילוני מי שיכול להשתמט – משתמט", נכתב, "אל תהיה פראייר. הרבה יותר קל לשבת שלוש שנים בכלא מאשר שלוש שנים בצבא. בתוך הצבא לא תהיה לך משפחה לחזור אליה... משפחות התפרקו, אבות התדרדרו, ילדים נהיו יתומים בחיי אביהם בגלל צעד נמהר של גיוס".

 

הצבא מתואר בחוברת כמקום "חשוך, אכזר, קר ומנוקר", המביא את החיילים לדיכאון מוחלט וייאוש טוטאלי. התוצאה: שיעור ההתאבדויות גבוה ביותר ("גורם המוות מספר 1 בצה"ל"), כאשר "על כל מתאבד בפועל יש מאה שרצו ולא היה להם נשק ביד, ואלף שמסתובבים עם מחשבות אובדניות".

 

מחברי המדריך מסכמים בכללי ברזל שעליהם אל תעבור "גם אם יתהפך העולם": לא לחתום על שום מסמך ("גם אם כתוב בו שאתה בן ישיבה או הוראות הפעלה של מכונת כביסה"), לא ללבוש מדים ("אפילו רק בשביל תמונה") ולא להגיע ללשכה ללא כובע וחליפה ("מתכון ברור להסתבכויות").

 

"תמציא מה שאתה רוצה – רק אל תחתום", הוסיפו. "תגיד שנתת תקיעת כף לאביך שלא תחתום. תגיד להם שנשבעת לאימא שלך שלא תחתום, תגיד להם שהתערבת עם חבר על אלף דולר שלא תחתום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך המדריך שהופץ בישיבות
מומלצים