שתף קטע נבחר

סקר אמריקני ענק: הכל פתוח במרוץ לנשיאות

74 אלף איש ב-50 המדינות בארה"ב נשאלו בסקר הגדול בהיסטוריה של "וושינגטון פוסט": קלינטון מחזיקה ביתרון משמעותי - אבל לא פחות מעשר מדינות, ובהן טקסס ופלורידה הגדולות, מוגדרות מתנדנדות. יתרון קטן לטראמפ בסקר ארצי של CNN

בנקודת הזמן הזאת, תשעה שבועות לפני הבחירות, הייתה הילרי קלינטון אמורה לעמוד באופן יציב ובלתי מעורער על משבצת המנצחת: היא החלה את המרוץ מול דונלד טראמפ ביתרון מוחץ, היא הביאה עמה לזירה ניסיון עשיר במדיניות ופוליטיקה, היא זכתה לתמיכה גורפת של הדמוקרטים והמנגנון המפלגתי, ובכל זאת הצליח טראמפ לעשות את מה שכל הסוקרים והפרשנים לא האמינו שיצליח - לסגור את הפער, ואף להוביל.

 

בסקר של CNN שפורסם היום (ג') זוכה לטראמפ ל-45% תמיכה, לעומת 43% לקלינטון. פער של 2 אחוזים הוא עדיין בתחום טעות הדגימה, אבל הסקר מראה דבר אחד ברור - יתרון 8 האחוזים שבו החזיקה קלינטון לאחר הועידה הדמוקרטית המוצלחת נמחק כלא היה. אבל מה שקובע בבחירות לנשיאות הוא לא שיעור ההצבעה הארצי, המשתקף בסקר זה, אלא מספר האלקטורים במדינות.

 (צילום: AFP, רויטרס) (צילום: AFP, רויטרס)
(צילום: AFP, רויטרס)
 

בסקר מדינות מקיף ומעמיק שפרסם "וושינגטון פוסט", הסקר הגדול בכל הזמנים שפרסם העיתון המרכזי, מצבה של קלינטון יותר טוב: ב-20 מדינות היא מובילה בפער שהוא גדול מ-4 אחוז, שזה בגדר כמעט נצחון בטוח. הובלה זו מעניקה לה 244 אלקטורים מתוך 270 הנחוצים לניצחון. גם דונלד טראמפ מוביל ב-20 מדינות בפער שהוא יותר מ-4 אחוז אולם הובלה זו נותנת לו רק 126 אלקטורים מתוך 270 הנחוצים לניצחון. זאת, מכיוון שמספר האלקטורים נקבע על פי גודל האוכלוסיה בכל מדינה.

 

בעשר המדינות שנותרו, שמעניקות יחדיו 168 אלקטורים, לא קלינטון ולא טראמפ מובילים בפער שהוא יותר מ-4 אחוז, מה שמציב מדינות אלו כמדינות מתנדנדות וכל אחד מהמועמדים יכול לנצח בהן. למעשה, סקר זה שנערך בחודש האחרון והקיף יותר מ-74 אלף איש, מצביע על דבר מרכזי - הכול עדיין פתוח במרוץ לנשיאות.

 

על פי סקר "וושינגטון פוסט", לקלינטון אין ניצחון בטוח בפלורידה, שם היא מקבלת 46 אחוז לעומת 44 אחוז של טראמפ. אין לה ניצחון ודאי גם בפנסילבניה, שם היא מקבלת 47 אחוז לעומת טראמפ שמקבל 43 אחוז. באוהיו ואיווה, גם הן שתי מדינות חשובות בדרך לבית הלבן, טראמפ מוביל על קלינטון, כאמור בפער קטן מ-4 אחוז. מרוצים צמודים נרשמים גם בטקסס הגדולה, שנחשבת לרוב למדינה רפובליקנית, וגם בוויסקונסין, מישיגן, ג'ורג'יה ואריזונה.

הסקר של וושינגטון פוסט ()
הסקר של וושינגטון פוסט
 

הסקר מצביע גם על ההצלחה הגדולה של המועמדים הנוספים, ובעיקר של גארי ג'ונסון הליברטריאני, לגייס תומכים. במדינות רבות זוכה ג'ונסון ליותר מ-15% תמיכה, והדבר עשוי להשפיע על התוצאות. כך, למשל, במרוץ דו-ראשי קלינטון מובילה בפער קטן באריזונה ובטקסס, אבל במרוץ הכולל גם את ג'ונסון ואת מועמדת הירוקים ג'יל סטיין - היתרון שלה נעלם, וטראמפ מוביל באריזונה.

 

הסיכוי של קלינטון לנצח ב-8 בנובמבר עדיין גבוה מזה של טראמפ, אבל על פי התמונה העולה מהסקרים גם הוא יכול לנצח, מה שנראה לפני חודשים ספורים כמשימה בלתי אפשרית. טראמפ קיבל את מינוי הרפובליקנים והפך למועמדם לנשיאות על אפם ועל חמתם של מנהיגי מפלגתו, אלא שבשבועות האחרונים מראים הסקרים תהליך של חזרה הביתהץ גם כאלו שבעבר לא הסכימו לתמוך בטראמפ, ואפילו שקלו כמחאה על מועמדותו להצביע להילרי היריבה המרה שלו, נודדים חזרה לחיק מפלגתם.

 

על פי סקר CNN, לא פחות מ-90 אחוז מהמצביעים הרפובליקנים השיבו כי הם תומכים בטראמפ. זה ככל הנראה המרכיב שהביא להובלתו בסקר. קלינטון עדיין מובילה בפער עצום בקרב נשים (38-53) ובקרב הצעירים, אבל הגברים מצביעים ברוב גדול עבור טראמפ (32-54). בקרב אוכלוסיית ה"לא לבנים היתרון של קלינטון בולט - 71 אחוז תומכים בה לעומת 18 אחוז בטראמפ.

 

פילוח מגמות ההצבעה בקרב האוכלוסיות השונות יכול להרגיע את אנשי קלינטון, שכן נראה כי היא קרובה יותר לניצחון, אבל השורה התחתונה היא שהמרוץ הפך להיות צמוד יותר מכל נקודת זמן אחרת בעבר. קלינטון לא הצליחה לייצר התרגשות סביב העובדה שהיא האשה הראשונה שעומדת בראש מפלגה גדולה ומתמודדת לנשיאות - היא יותר מדי שנים בזירה הפוליטית ולא הצליחה להביא עמה משב רוח רענן.

 

גרוע מכך מבחינתה: כל פרשיות האימיילים וחקירות ה-FBI העצימו את התחושות השליליות של הציבור כלפיה - יותר מ-60 אחוז השיבו בסקרים האחרונים כי היא נתפסת בעיניהם כלא אמינה. הציבור לא מצליח להבין באופן מדוייק את ההבדלים בין פרשיות האימיילים השונות, ולא מתעמק בהן, אבל הוא מרגיש כי מדובר במישהי שאי אפשר באמת לסמוך עליה, וטראמפ הצליח להעצים תחושה זו בציבור כאשר הגביר את המתקפות נגדה והציג אותה כנוכלת.

 

קלינטון, שעל פי נתוני הפתיחה היתה אמורה לנצח את דונלד טראמפ בהליכה ובידיים קשורות, נכנסה לשלב הקרטוע במרוץ. זה עדיין לא אומר שהיא במסלול להפסד, אבל טראמפ הצליח למצב עצמו במועמד שיכול בהחלט לנצח, מה שרק לפני כמה שבועות נשמע כמו מדע בדיוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, רויטרס
עשר מדינות מתנדנדות
צילום: AFP, רויטרס
מומלצים