שתף קטע נבחר

אחרי 54 שנה: הנחתת הראשונה עגנה בלטרון

היא הובילה כוחות משוריינים לחופי האויב ונטלה חלק במבצע חילוץ הרואי. אחרי שהושבתה הפכה נחתת חיל הים "פ-51" לגרוטאה שכוחה באילת. ותיקי החיל החליטו להציל את השריד ההיסטורי ולהעביר את כלי השיט לאתר ההנצחה של חיל השריון בלטרון. "החזרנו לנחתת את הכבוד שמגיע לה"

 

 

"לא סתם יצא שבדיוק היום, 43 שנה למלחמת יום הכיפורים יצאה נחתת 'עציון גבר' או כמו שאנחנו קוראים לה 'פ-51' לאתר ההנצחה, שם יחזירו לה את הכבוד שמגיע לה". כך אמר אמש (יום ה') בהתרגשות אלוף-משנה במיל' מיכאל (מייק) אלדר לנוכח העמסת כלי השיט הראשון שנבנה בישראל על הגרר, שהוביל אותו לאתר חיל השריון בלטרון. כלי השיט, שמספרו הסידורי היה 0001, תוכנן על ידי מהנדסי חיל הים והפך ב-1962 לנחתת.

 

בתחילה תוכנן כלי השיט להיבנות באורך של 30 מטרים, אך בעת הרכבתו באילת הוחלט להוסיף לאורכו עוד שישה מטרים. נחתת "פ-51" ודומותיה השתתפו במלחמת ההתשה, שבה פשטו כוחות משוריינים על החוף המצרי של סיני. שייטת הנחתות גרמה להרס רב לצבאות האויב, והשתלבה במשימות ביטחון שוטף בכל הגזרות של המדינה.

שומרים על המורשת של חיל הים (צילום: מייק אלדר) (צילום: מייק אלדר)
שומרים על המורשת של חיל הים(צילום: מייק אלדר)

 (צילום: מייק אלדר) (צילום: מייק אלדר)
(צילום: מייק אלדר)

 (צילום: מייק אלדר) (צילום: מייק אלדר)
(צילום: מייק אלדר)

הנחתת במוזיאון בלטרון (צילום: מייק אלדר) (צילום: מייק אלדר)
הנחתת במוזיאון בלטרון(צילום: מייק אלדר)

"זה כלי שמנציח את כל מורשת הנחתות לדורותיהן", אמר אלדר, שמכהן כיו"ר עמותת הנחתות. "כיום בחיל יש רק כמה נחתות קטנות, כל 10 הגדולות יצאו לפנסיה. אני פיקדתי על כל ספינות הפלגה, וגם על 'פ-51', שאותה השטנו בשנות ה-70 מאשדוד דרך תעלת סואץ למספנה באילת".

 

הוא הוסיף כי "בשנות ה-80 הפלגתי עליה שוב באופן מפתיע. למרות שהיא הייתה מושבתת ובמצב של אי-כשירות כבר 10 שנים, הוחלט להחזיר את הנחתת לשירות בשביל מבצע חילוץ מדהים. נשלחתי אז יחד עם צוות שגייסתי לחלץ ספינת טילים שנתקעה על החוף הסעודי. העברנו עם הנחתת חמישה דחפורי ענק, שדחפו את הסטי"ל למים וכולם חזרו הביתה בשלום. זה בוצע בזכות חיילים מיוחדים, שאולי לא תמיד זכו להוקרה שלה הם היו ראויים".

 (צילום: מייק אלדר) (צילום: מייק אלדר)
(צילום: מייק אלדר)

 (צילום: מייק אלדר) (צילום: מייק אלדר)
(צילום: מייק אלדר)

ב-1984 נמכרה "פ-51" לחברה אזרחית, שעסקה באותה תקופה בדיג במפרץ אילת. לאחר כמה שנים בעלי החברה החליטו להעלות אותה על החוף ובמשך שנים היא שכבה כגרוטאה שכוחה. לפני שנה שמעו יוצאו פלגות הנחיתה כי כלי השיט האהוב עומד להיות מושמד. בשל כך הם החליטו להציל את השריד ההיסטורי ולהשיב לו את הכבוד האבוד.

 

"שמענו שעומדים לגרוס את הכלי המפואר לחתיכות של ברזל, והחלטנו להציל את 'פ-51'", סיפר אלדר. "בכל זאת, היא האחרונה ששרדה. באדיבות 'מספנת ב.ע שחף" הצלחנו לשמר את החרטום, בערך 12 מטרים מתוך 36, ומצאנו לו בית בעזרת הסיוע של חיל הים במוזיאון השריון בלטרון".

הנחתת בימי תהילתה ()
הנחתת בימי תהילתה

אלדר ציין עוד כי "הוחלט שההובלה תצא בלילה ואנשי אישית הגעתי לאילת ויחד עם סגן מפקד גזרת ים סוף מחקנו את השם האזרחי שלה וצבענו בצבע שחור את הכיתוב 'פ-51'. עשינו את זה כדי שההיסטוריה של חיל הים תיסע עם שמה המקורי. החזרנו עטרה ליושנה אחרי 50 שנה".

 

עבור חברי הפלגה הוותיקים, הנחתת מסמלת את הגבורה ואת הכבוד האבוד. לדברי אלדר, "כולנו בני 70-60, היחידה שלנו נסגרה לפני 20 שנה. זאת תהיה אחת התצוגות המרשימות שמנציחה דורות רבים של לוחמים שגיהצו את הגלים באלפי שעות ים. בעוד כמה ימים היא תועבר לצביעה וכולם יוכלו להשתתף בטקס החניכה ולראות את המורשת שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מייק אלדר
הנחתת הגיעה ללטרון
צילום: מייק אלדר
מומלצים