שתף קטע נבחר

מזכ"לית אונסק"ו: "הר הבית קדוש גם ליהודים"

שלא בפעם הראשונה, אירנה בוקובה יוצאת נגד החלטת הארגון שבראשו היא עומדת לאמץ את הצעת הפלסטינים להטיל ספק בזיקה היהודית להר הבית ולכותל המערבי. "הכחשה או מחיקה של היסטוריה שלמה חותרות תחת האמינות של מורשת ירושלים"

 

אירנה בוקובה, מזכ"לית אונסק"ו (צילום: AP) (צילום: AP)
אירנה בוקובה, מזכ"לית אונסק"ו(צילום: AP)
לא כולם מסכימים עם ההחלטה: מזכ"לית אונסק"ו אירנה בוקובה, שהארגון שבראשו היא עומדת החליט לאמץ את ההצעה הפלסטינית שיש להטיל ספק בזיקה היהודית להר הבית ולכותל המערבי, יצאה נגד ההחלטה ואומרת כי הר הבית קדוש גם ליהודים, כפי שהוא קדוש למוסלמים ולנוצרים.

 

"במיקרוקוסמוס של האנושות, אנשים שונים מדתות שונות רואים במקום מסוים כקדוש. אותו מקום יכול להיקרא בשם אחר עבור כל דת", אמרה בוקובה בהודעה ששלחה לשגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה הכהן. "כמו שמסגד אל-אקצה, המקדש הקדוש למוסלמים, כך הוא נקרא אצל היהודים הר הבית, שחולק קיר שהוא הכותל המערבי הקדוש ליהודים. כמה צעדים משם ניתן למצוא את הר הזיתים, שעציו קדושים לנוצרים".

 

 

הר הבית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הר הבית(צילום: רויטרס)
עוד כתבה בוקובה: "המורשת של ירושלים היא נצחית. לכל אחת מהקהילות יש את הזכות להכיר בהיסטוריה שלה ובמערכת היחסים שלה עם העיר. להכחיש או למחוק היסטוריה שלמה ליהודים, נוצרים או למוסלמים, חותרת תחת האמינות של המקום ויוצאת נגד מה שמייצגת המורשת העולמית של ארגון אונסק"ו".

 

הוועד המנהל של אונסק"ו (בהשתתפות 58 מדינות), ארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם היושב בפריז, אימץ את ההצעה הפלסטינית בתמיכתן של 24 מדינות. ההחלטה לא כוללת אזכור לקשר היהודי לאתרים הקדושים שאותם מכנים בשם "מסגד אל-אקצה" ו"חראם אל-שריף". שש מדינות התנגדו, 26 נמנעו ושני נציגים נעדרו. ישראל מוגדרת בהחלטה 15 פעמים כ"כוח הכובש". 

 

לקריאת ההחלטה של אונסק"ו - לחצו כאן   

 

במהלך הדיונים היה סירוב עיקש לאזן את ההחלטה עם אזכור השם היהודי לצד השם המוסלמי. בין היתר אישררו חברי אונסק"ו את "החשיבות של העיר העתיקה בירושלים וחומותיה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות", אך מציינים כי "אין בהחלטה זו להשפיע על החלטות מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם ביחס לסטטוס החוקי של פלסטין וירושלים".

 

בהחלטה מביעים חברי אונסק"ו צער על החלטת ישראל ליישם את ההחלטות הקודמות של הארגון ביחס לירושלים. חברות אונסק"ו הביעו "גינוי עמוק" לישראל המוגדרת כ"כוח הכובש" על המשך החפירות במזרח ירושלים, "ובעיקר סביב העיר העתיקה". אונסק"ו שבה ודורשת מישראל לחדול מעבודות אלו. 

הכותל: "חראם אל-שריף" על-פי אונסק"ו  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הכותל: "חראם אל-שריף" על-פי אונסק"ו (צילום: AFP)
 
שאמה-הכהן עם השגריר הפלסטיני באונסק"ו ()
שאמה-הכהן עם השגריר הפלסטיני באונסק"ו

אונסק"ו קראה לישראל להשיב את הסטטוס קוו למסגד אל-אקצה: "מגנים בחריפות את ההסלמה באלימות הישראלית נגד אנשי הווקף ונגד חופש התפילה שלח המוסלמים באל-אקצה". בהחלטה מגנים בתוקף גם את "התקיפות החוזרות והנשנות מצד פעילי ימין קיצוני ואנשי כוחות הביטחון. אנו קוראים לישראל, הכוח הכובש, לנקוט את הצעדים ההכרחיים למנוע פרובוקציות שפוגעות בקדושת אל-אקצה".

  

אונסק"ו מגנה את הכניסה למסגדים, כולל כניסה של אנשי רשות העתיקות, ואת מעצרם של מתפללים מוסלמים. כמו כן גינו את ההגבלות על כניסת מתפללים להר הבית. בהחלטה מציינים כמה אירועים שבהם נכנסו כוחות הביטחון למסגדים. ישראל גם נקראת להפסיק את עבודת השיקום והשחזור הארכיאולוגיות ב-18 אתרים מסביב להר הבית.

 

גם בחודש אפריל יצאה המזכ"לית נגד החלטת הארגון - שקבעה אז כי הר הבית הוא מקום שקדוש למוסלמים. "זו החלטה פוליטית של המדינות החברות בארגון אונסק"ו ואינה מקובלת עלי", כתבה. "ההחלטות התקבלו בוועידה הכללית ובוועד המנהל של אונסק"ו, שהם גופים מנהלים, ולא על ידי", הסבירה בוקובה, והוסיפה: "פירסמתי הצהרה ב-17 באפריל, מייד בתום הישיבה, ובה אמרתי כי 'ירושלים היא מקום קדוש לשלוש הדתות המונותיאיסטיות ומקום לדיאלוג לכל האנשים: יהודים, נוצרים ומוסלמים'. בהצהרתי גם הזכרתי שלמדינות חברות באונסק"ו יש אחריות לחפש דרכים לקדם דיאלוג ושלום".

 

לדבריה, הארגון דווקא מקדם נושאים החשובים למדינת ישראל: "ייתכן שתזכור את התערוכה המיוחדת שנעשתה בשיתוף פעולה של אונסק"ו ומרכז ויזנטל בשם 'אנשים, ספר, ארץ', תערוכה שמציגה את היחסים בני 3,500 השנים של העם היהודי וארץ הקודש, תערוכה שהוצגה בכנסת ב־30 בנובמבר 2015. אני נחושה לעבוד למען המטרה הזאת ולהגביר את המאמצים לבנות אמון על בסיס של כבוד והבנה הדדית, שהם העקרונות שמובילים את הארגון. לסיום, אני רוצה להבטיח לך כי המאמצים שלי להילחם באנטישמיות ובאלימות יימשכו".

 

השר נפתלי בנט, שמשמש כנשיא הוועד הישראלי של אונסק"ו, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הודיע לארגון על הפסקת שיתוף הפעולה של ישראל עם אונסק"ו בעקבות ההחלטה. "החלטת הארגון מהווה הכחשת היסטוריה ונותנת רוח גבית לטרור. אפעל מול עמיתיי בעולם נגד החלטה הזויה זו", כתב בנט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים