שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: 2,000 איש מתים כל שנה משימוש שגוי בתרופות

המחקר שיוצג השבוע בכנס ארצי לרוקחות בביה"ח "זיו", מתריע מפני הסכנות בנטילת תרופות באופן לא נכון. זוהיר פראג', מנהל שירותי רוקחות במרכז הרפואי זיו: "מעורבותו של רוקח בטיפול התרופתי יכולה להציל חיים"

מחקר חדש שיוצג השבוע בכנס הארצי לרוקחות במרכז הרפואי זיו בצפת, מצביע על נתונים מדאיגים לגבי שימוש לא נכון בתרופות. המחקר שנערך על ידי הרוקח הקליני של בית החולים הלל יפה, מחמוד מחג'אנה, מצא כי מתוך 3,110 הנחיות למתן תרופתי לחולים בכל המחלקות - 488 (15.7%) מהמרשמים סווגו עם מינון לא נכון של תרופות – ניתן מינון גבוה מדי או נמוך מדי.

 

מרשמים עם מינונים לא מדויקים לגבי נטילת תרופות. לשים לב למרשמים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מרשמים עם מינונים לא מדויקים לגבי נטילת תרופות. לשים לב למרשמים(צילום: shutterstock)

 

קראו עוד

לא לרסק כדורים: 7 טעויות מסוכנות בנטילת תרופה

למה חשוב לקרוא את העלון המצורף לתרופה

מה עדיף - לקחת תרופה בבוקר או בערב? מדריך

 

עוד נמצא במחקר כי 694 (22.3%) מהמרשמים סווגו כטיפול לא מתאים. כך למשל, מטופל קיבל מרשם שבו נכתב כי עליו לקחת תרופה בבוקר במקום בערב או שלא אמרו לו לקחת את תרופה אחרי האוכל - והדבר פגע באופן ישיר בטיפול.

 

115 (3.7%) מהמרשמים לא נתנו טיפול לתוצאות הלוואי של השימוש בתרופה – למשל תרופות שגורמות לאיבוד נוזלים בשתן לא ניתנו עם השלמה של נוזלים, 470 (15.1%) מהמרשמים התבררו ככפילות טיפולית – כך למשל, חולה קיבל את אותה התרופה על ידי רופאים שונים או שתי תרופות בשמות שונים שעושות בדיוק את אותה הפעולה.

 

המחקר מגלה גם כי 246 (7.9%) מהמרשמים סווגו כשילוב בעייתי בין תרופתית - שילוב שעלול להיות קטלני ועלול לגרום לנזקים לטווח המיידי, לטווח הרחוק ואפילו למוות.

 

כיום קיימות תוכנות ממוחשבות שמתריעות על שילוב קטלני שכזה, אולם היא נמצאת רק בבתי חולים בודדים.

 

"מטרת המחקר הייתה לזהות טעויות במתן טיפול תרופתי בקרב מאושפזים וכן הדגשת חשיבות המעורבות של רוקח בהליך מתן התרופות לחולה", אמר מחג'אנה והוסיף כי "לתרופות יש תפקיד מרכזי בטיפול הרפואי במטופלים ובהארכת תוחלת חיים. אבל למרבה הצער בטיפול התרופתי מתרחשות טעויות יום יום בארץ ובעולם".

 

נטילת תרופה לא נכון: סכנת חיים

על פי נתונים שהתפרסמו בעיתון 'טיימס', מספר מקרי המוות מתרופות מרשם במגמת עלייה במדינות רבות בארה"ב מאז שנת 2009 וכיום עקף את מספר מקרי המוות מתאונות דרכים.

 

על פי הערכה, בישראל מתים מדי שנה כאלפיים איש משימוש לא נכון של תרופות. כיום גם בישראל וגם בעולם מנסים הרוקחים למצוא פתרון לבעיית תרופות המרשם ולקדם מהלך בו יהיו הרוקחים הקליניים מעורבים יותר בתהליך נתינת מרשמי תרופות לחולים בקהילה ובבתי החולים.

 

זוהיר פראג', מנהל שירותי רוקחות במרכז הרפואי זיו ומנהל הכנס הארצי מתריע מפני הסכנה: "הרופאים אמורים לאבחן את המחלה ואחר כך לתת את הטיפול, אבל הם עמוסים ואין להם את הפנאי ולעתים את הידע המתאים. לטעמי כל מה שקשור לתרופות – החל ממינונים ועד לצורת הטיפול אמור להיות החלטה של הרוקח".

 

הוא מוסיף כי צריך למנות רוקח שישמש כיועץ בכל מחלקה שאמור לעבור על התיק הרפואי של החולה ושימליץ על המינון והשימוש הנכון בתרופות, כפי שמקובל בחלק מבתי החולים בארצות הברית. "המחקר הזה מראה כי מעורבותו של רוקח בטיפול התרופתי מהווה הזדמנות אמיתית להשפיע על צורת הטיפול של המטופל ויכולה להציל חיים", סיכם פראג'.

  

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האם אתם נוטלים את התרופות בדרך הנכונה?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים