שתף קטע נבחר

לראשונה: אכיפה נגד מפחמות פלסטיניות בשומרון

המנהל האזרחי בשיתוף כוחות מחטיבת מנשה נכנסו לאזור המפחמות בכפר יעבד שבצפון השומרון והחרימו 160 טון של גזעי עץ וכלים הנדסיים, שפעילותם גורמת לזיהום אוויר חמור לפלסטינים ולתושבי אזור השרון

יחידת הפיקוח של המנהל האזרחי ביצעה לראשונה אכיפה בשטח B נגד מפחמות בצפון השומרון, היוצרות זיהום בשטחים ובישראל. כוחות המנהל האזרחי בשיתוף כוחות מחטיבת מנשה, נכנסו אל תוך המפחמות בכפר הפלסטיני יעבד והחרימו גזמי עץ (המהווים את הדלק והליבה של הפעילות) ואת כלי העבודה בהם מספר כלי צמ"ה, משאיות ושופלים.

 

ההחלטה על ביצוע אכיפה, בהתאם בהתאם להנחיית מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, התקבלה לאחר שהמתאם דן בהשלכות הצפויות מביצוע אכיפה בשטחי B ולאחר שניסיונות ההידברות למול הפלסטינים למיגור התופעה ונזקיה, לא הסתייעו. המפחמות פועלות באזור יעבד ומייצרות פחמים משריפת גזמי עץ, אשר לרוב נמכרים לפלסטינים על ידי חקלאים ישראליים ומהוות מפגע סביבתי וגורמות לזיהום אוויר חמור באזור, ממנו סובלים תושבים פלסטינים ואזרחי ישראל, תושבי אזור השרון.

 

 

 (באדיבות דוברות מתפש) (באדיבות דוברות מתפש)
(באדיבות דוברות מתפש)

 (באדיבות דוברות מתפש) (באדיבות דוברות מתפש)
(באדיבות דוברות מתפש)

 

מבצע האכיפה הבוקר החל לאחר שראש המנהל האזרחי, תת אלוף אחוות בן חור, התריע בפני הרשות הפלסטינית כי במידה וזו לא תפעל לסגור את המפחמות, יבצע המנהל האזרחי אכיפה כנגד זיהום המפחמות למען טובת הכלל. במסגרת מבצע האכיפה נתפסו כלי העבודה ו-160 טון גזמי עץ שהיו במקום אשר הועמסו על שמונה משאיות.

 

מפקד המנהל האזרחי בג'נין סגן-אלוף סמיר כיוף הסביר כי "מבחינת הרשות כל פעילות אכיפה על ידינו לא מתקבלת בעין יפה. בסופו של דבר, המפחמות גורמות לזיהום ופוגעות בבריאות הציבור. בריאות הציבור עולה על כל שיקול". האכיפה פוגעת בהם כלכלית, אבל המסר העיקרי הוא שאנחנו נמגר את זיהום האוויר שפוגע בפלסטינים ובישראלים. לא נסכים לזיהום המתמשך פה".


 (באדיבות דוברות מתפש) (באדיבות דוברות מתפש)
(באדיבות דוברות מתפש)

 (באדיבות דוברות מתפש) (באדיבות דוברות מתפש)
(באדיבות דוברות מתפש)

 

מפחמות מאזור השומרון ממבט על (באדיבות תנועת רגבים) (באדיבות תנועת רגבים)
מפחמות מאזור השומרון ממבט על(באדיבות תנועת רגבים)

 

"צריך לזכור שההחרמה הבוקר של 8 משאיות גזם במפחמה בודדת - זו טיפה קטנה בים העשן שאופף את תושבי פרדס חנה, חדרה חריש וצפון השומרון - יהודים כערבים", אמרו בתנועת רגבים. "אסור להסתפק במבצע האכיפה הבוקר. חייבים לעקור את בעיית הגזם מהשורש".

 

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי: "אנו נחושים לטפל במפגע המפחמות שפוגע בבריאות הציבור של האוכלוסייה הישראלית והפלסטינית, במקביל לאכיפה שהחלה היום ותימשך בעתיד בכוונתנו לפתוח בדיאלוג עם בעלי המפחמות למציאת פתרונות טכנולוגיים הולמים".

 

ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה, המוביל את המאבק במפגע המפחמות ציין הבוקר בעקבות פעילות צה"ל: "מטה המאבק הודיע כי קיים צורך מיידי בפעולה של צה"ל בשטח ואנו מברכים את מערכת הבטחון ואת יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת דודי אמסלם שעמד על כך. במקביל לפעילות זו יש לפעול ליישום התקנות האוסרות על העברת הגזם מישראל לרשות והעברת הפחמים מהרשות לישראל. אנו נוסיף לעקוב ולפעול עד ליישום מלא של כל זאת בכדי להבטיח את הפסקת הטרור האקולוגי הפוגע באופן קשה בבריאות 200 אלף תושבי השרון הצפוני".

 

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "החרמת גדמי העצים היא לא הצעד האחרון, אך צעד משמעותי. אנחנו מחויבים להוביל את נושא המפחמות עד שהמפגע יוסר". ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר כי :"אני שמח לראות שהמלחמה שאנחנו מובילים מתחילה לשאת פירות. זהו תהליך עבודה ארוך, אך שלב זה הוא משמעותי במיוחד. יחד עם הפעולות האחרות שאנחנו נוקטים בהן, כמו הפסקת הכנסת הגדמים מישראל כחומר גלם לפחם, סגירת המצבורים ברשות הפלסטינית והגברת הפיקוח, יובילו לפתרון הבעיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות דוברות מתפש
באדיבות דוברות מתפש
צילום: דובר צה"ל
יואב פולי מרדכי מתאם פעולות הממשלה בשטחים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים